۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
دلارهای خانگی به کف خیابان آمد/ افت فشار قیمت ارز در بازار آزاد
میدان فردوسی جولانگاه فروشندگان ارز

دلارهای خانگی به کف خیابان آمد/ افت فشار قیمت ارز در بازار آزاد

برخلاف روزهای گذشته که قیمت دلار و برخی اسکناسهای خارجی سیر صعودی را می پیمایید، دیروز بازار ارز "سکه"  شد و قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفت تا همه فعالان و سرمایه گذاران این کالا فروشنده شوند.

اسد الله خسروی _ خبرگزاری بازار: حوالی ظهر دیروز پس از کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در صرافی بانک ها،  اکثر سرمایه گذاران ارز از بیم کاهش بیشتر دلار اسکناس های خارجی خود را به بازار آوردند و برای فروش آن ازهم سبقت می گرفتند.

برخی صرافی های بانکی نیز نیز اعلام می کردند؛ امروز خریدار آنچنانی برای خرید دلار به آنجا رجوع نکرده و بیشتر مراجعه کنندگان فروشنده ارز بودند تا خریدار. از طرفی فعالان ارز (دلالان، واسطه ها و... ) نیز برای این که دلارها و یا سایر ارزهایی که از قبل با قیمت بالا خریده بودند روی دستشان نماند در تلاش فروش این کالا بوند. آنها که تا دیروز با زبان، و حتی ایما و اشاره هر رهگذری را که از خیابان فردوسی می گذشت را برای خرید دلار و یا فروش برانداز می کردند، دیروز نه تنها خریدار دلار نبودند بلکه در تقلای فروش این کالا بودند.

صحنه داد و ستد ارز در بازار دیروز(میدان فردوسی)، به مانند رویداد مهر ماه سال گذشته بود. البته خیلی ها سعی داشتند تا از طریق فضای مجازی بازار ارز را ملتهب و مانع از کاهش بیشتر قیمت ها در این بازار شوند. اما راهکار آنها نتیجه ای در بر نداشت و دلار پس از یک ماه عرض اندام در بازار، و رسیدن قیمت آن به بیش از ۱۶ هزار تومان، به کانال ۱۴ هزار تومان افتاد.

مداخله بانک مرکزی جواب داد

کارشناسان اقتصادی می گویند؛ سیر نزولی نرخ ارز در بازار ناشی از مداخله بانک مرکزی و انجام سیاست کاهش قیمت دلار در صرافی های بانکی بوده است و به احتمال زیاد این روند ادامه دار خواهد بود تا قیمت دلار در بازار آزاد به نرخ واقعی خود برسد.

البته بانک مرکزی طی یکی دو هفته اخیر بارها به سرمایه گذاران هشدارهای لازم را داده بود، که قیمت ارز در بازار آزاد کاهشی می شود.

بنا به این گزارش، طی یک ماه اخیر و همزمان با بازگشت ایران به لیست سیاه  (اف ای تی اف) همچنین گسترش بیماری کرونا در کشور، ‌قیمت دلار روندی صعودی به خود گرفت و حتی  به بیش از ۱۶ هزار تومان نیز رفت. اما دیروز دلار در صرافی بانکها با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد و این احتمال وجود دارد که قیمت ها در این بازار با انجام سیاست های کارشناسانه بانک مرکزی همچنان بر مدار نزول قرار گیرد.

کد خبر: ۷٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha