۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
عطش  استارتاپ های کشاورزی در ایران کم آب / مدیریت هزینه در دامپروری ها
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

عطش استارتاپ های کشاورزی در ایران کم آب / مدیریت هزینه در دامپروری ها

دامپروری همچون صنایع دیگر دارای هزینه های مختلفی است. به طوری که به دلیل نا آگاهی و متغیر بودن قیمت ها، مدیران این بخش نمی توانند تصمیم بهینه ای را اتخاذ کنند.

بازار - فرحناز سپهری: دامپروری همچون صنایع دیگر دارای هزینه های مختلفی است. به طوری که به دلیل نا آگاهی و متغیر بودن قیمت ها، مدیران این بخش نمی توانند تصمیم بهینه ای  را اتخاذ کنند.  درهمین راستا یک سیستم هوشمند که بتواند این هزینه ها را محاسبه کند و در تصمیم گیرهای مناسب از سوی مدیران راهگشا باشد، مورد نیاز است. در پی این امر سامانه مدیریت هوشمند دام و دامپروری دامبان در استان فارس شهر شیراز راه اندازی شده است.

بنیان گذار و صاحب این طرح و همچنین مجری آن شرکت مهندسی ارتباطات دوربرد فارس می باشد. این شرکت بر اساس ایده اصلی مطرح شده از سوی یکی از سهامداران خود به نام  اسماعیل اکبرپور که تجربه و سابقه ی بلند مدتی در حوزه دام و صنایع وابسته به آن به صورت علمی و صنعتی در ابعاد بزرگ دارد، اقدام به طراحی این سرویس نموده است. فرصتی پیش آمد تا با اسماعیل اکبرپور ایده پرداز اصلی استارت آپ دامبان گفتگویی انجام دهیم، که از نظرتان می گذرد.

در آغاز از وی خواستیم تا درباره علت و چگونگی راه اندازی استارتاپ دامبان بیشتر توضیح دهد، این ایده پرداز جوان در این خصوص گفت: از مهمترین فاکتور ها برای موفقیت و ادامه حیات یک استارت آپ این است که براساس یک نیاز واقعی در جامعه طراحی شده باشد و هدف اصلی آن بر طرف کردن یک مشکل و یا ارائه ی مسیر ساده تر، مطمئن تر و کم هزینه تر و در عین حال با بازدهی بیشتر برای انجام یک فرایند یا مدیریت و نظارت بر آن باشد.

مدیریت هزینه در دامپروری ها 

وی افزود:سیستم جامع مدیریت دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی دامبان عملا بر اساس همین فاکتور ها شکل گرفته است. ایده اصلی این طرح از آنجا که به علت عدم وجود نرم افزارها و سخت افزارهای کامل برای مدیریت یک مجموعه بزرگ دامپروری، هزینه های زیادی از جمله در حوزه غذا و دارو به صاحبان این صنایع تحمیل می شود و از طرف دیگر نمونه های خارجی این نوع محصولات از قیمت بسیار بالا و پیشتیبانی ضعیف رنج می برند، شکل گرفت و هم اکنون نیز توانسته بیش از 80 درصد مشکلات را که فعالان صنعت دام در این حوزه و به علت عدم وجود سیستم های مدیریتی و نظارتی با آن روبرو هستند، حل کند.

در ادامه این جوان نوآور درباره خدمات و محصولات که توسط این شرکت دانش بنیان ارایه می شود، توضیح داد: خدمات و محصولات ما به صورت کلی به دو بخش اساسی سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود. فناوری های استفاده شده برای تولید این محصول در حوزه های IT، برق صنعتی، مخابرات، دامپزشکی، حوزه تغذیه ی دام و برنامه نوسی و توسعه ی نرم افزارها بر بستر وب متمرکز است. تلفیق این حوزه ها منتج به محصولی کارآمد و به روز در حوزه ی مدیریت صنعت دام با نام سیستم جامع دامبان شده است.

 با توجه به اینکه محل استارت آپ در استا ن فارس، شهر شیراز است، از وی در مورد ارایه خدمات به سایر استانها پرسیدیم،که گفت: قطعا این امر جزو برنامه های آینده مجموعه می باشد ولی با توجه به نوپا بودن این طرح و با توجه به سرمایه گذاری زیاد مورد نیاز برای ارائه سرویس به شکلی قابل قبول و با پشتیبانی استاندارد و بیست و چهار ساعته در سطح کشور، این برنامه را به سال جدید موکول نموده ایم.

هدف استانی ، جهانی می شود؟ 

وی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که ارائه این محصول به سراسر کشور از اهداف کوتاه مدت شرکت بوده و هدف اصلی ما، عرضه ی این محصول در سطح بازار های جهانی است، که با توجه به کیفیت و سطح بالای فناوری مورد استفاده در دامبان و همچنین قیمت تمام شده رقابتی نسبت به محصولات مشابه، این هدف کاملا قابل دستیابی می باشد.

همچنین اکبرپور درا دامه به مشتریان دامبان اشاره کرد و ادامه داد: جامعه هدف برای مشتریان دامبان بیشتر واحدهای صنعتی خصوصی در حوزه دامپروری می باشند چرا که در این واحد ها کنترل هزینه ها و مدیریت کردن مجمع به صورت یک پارچه با امکان گرفتن گزارشات تحلیلی متنوع و لحظه به لحظه، نقشی بسیار حیاتی در حفظ مزیت رقابتی در بازار تولید محصولات دامی بازی می کند، لذا به کار گیری نرم افزار و سخت افزارهایی که با کمترین دخالت انسانی و کمترین خطای ممکن در مدیریت مجموعه به سرپرستان و صاحبان آن صنعت کمک نمایند، همیشه به عنوان یک نیاز اساسی مطح بوده است.

 وی به شمار زیاد مشتریان خواهان این سامانه اشاره کرد و گفت: همین موارد باعث شده که با وجود عدم تمرکز بر بازاریابی و همچنین نوپا بودن محصول ارائه شده، مشتریان زیادی ابراز تمایل برای استفاده از آن نموده اند که برای تعدادی از آنها، این سامانه راه اندازی گردیده و در حال طی مراحل تست عملیاتی است.

این جوان ایده پرداز درادامه به حضور دامبان در نمایشگاه دستاوردهای فناوری هفته ی پژوهش تهران سال 97 اشاره کرد که به عنوان عنوان یکی از طرحهای برگزیده از طرف پارک علم و فناوری شیراز مورد بازدید از طرف معاون فناوری ریاست محترم جمهور و معاونین وزارت علوم قرار گرفته است.

از آنجایی که تامین مالی یکی از چالشهای راه انداری دانش بنیان ها است، از وی در این مورد پرسیدیم، که پاسخ داد:‌ سرمایه گذاری کامل و تنها منبع مالی جهت پیشبرد اهداف این پروژه شرکت دوربرد بوده است تا این لحظه مراجعه ای به بانک ها یا صندوق های حمایت از طرح های دانش بنیان نداشته ایم.

اما وی برای ادامه کار، به لزوم این حمایتها از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی یا سازمانهای مرتبط تاکید کرد و افزود:  با توسعه بازار این محصول و عرضه به سایر استان ها، قطعا حمایت های این مراکز، بسیار راهگشا و تاثیر گذار خواهد بود.

اکبر پور در پاسخ به این پرسش که مهمترین چالش برای راه اندازی استارتاپ و ادامه دادن آن چیست به دو مورد اشاره کرد و گفت: دو مورد از نظر ما می تواند به عنوان اصلی ترین چالش در مسیر یک کسب و کار نوپا قرار بگیرد که در صورت مدیریت صحیح، قطعا به عنوان نقاط قوت به پویایی و رشد آن کسب و کار کمک خواهند نمود.

اهمیت مطالعه بازار هدف 

وی با اشاره به شناسایی صحیح بازار و مطالعه بازار هدف به عنوان مورد نخست، افزود: در صورتی که از این موضوع غفلت شود یا با آن سهل انگارانه برخورد نماییم، کسب کار ما با هر ایده و هر میزانی از صرف و قت و هزینه و تلاش بوده باشد، محکوم به شکست است. چون یکی از مهمترین نتایج بی توجهی به این امر، تولید محصولی است که نیازی را برطرف نمی کند یا بنا به دلایلی مثل قیمت بالای تمام شده جزو اولویت های مشتریان برای رفع نیازشان نیست.

اکبرپور گفت: مورد دوم بحث تیم سازی و همکاران ما در اجرای یک طرح می باشد. این مورد که از مهمترین گلوگاه های هر کسب و کاری می باشد، در صورت عدم اجرای برنامه های به صورت صحیح می تواند هر طرح نوپایی را قبل از شکل گیری به شکست بکشاند. تنها راه مقابله با این چالش و حتی تبدیل تهدیدهای آن به فرصت های ایده آل برای رشد این است که در انتخاب تیم و همکاران خود بسیار بادقت و وسواس عمل نموده و حتما سوابق کاری افراد را به عنوان یک پارامتر مهم در نظر بگیریم.

از وی خواستیم تا دیدگاهش را درباره توسعه صندوق های سرمایه گذاری جسورانه بگوید، وی در این باره گفت: صندوق های سرمایه گذار خطر پذیر در کشور با بررسی طرح اقتصادی کسب و کار، به داوری درباره آن طرح و ایده پرداخته و نسبت به پارامترهای حاصل شده از همین داوری، حمایت های خود را میان کسب و کارها تقسیم می نمایند که این امر باعث افزایش ضریب ریسک درسرمایه گذاری و در پی آن شکست تعداد قابل توجهی از این سرمایه گذاری ها شده است.

اکبرپور درادامه به چگونگی حمایت از این صندوقها اشاره کرد و افزود: به نظر بنده برای حفظ این نوع صندوق ها و همچنین تمایل صاحبان سرمایه برای راه اندازی این نوع مراکز حمایتی باید ضریب ریسک طرح هایی که این حمایت ها جذب می نمایند کاهش داد و تنها راه این مسئله، بررسی طرح ها قبل از ارائه ی بیزینس پلن است که به این صورت که تیم هایی با تخصص های مختلف و آشنا به فضای بازار اقدام به برگزاری جلسات متعدد با تیم ها نموده و پس از کسب اطلاعات کافی، خود اقدام به طراحی طرح توجیحی اقتصادی نماید و تیم مورد نظر را مکلف به پیروی از آن طرح در حوزه فعالیت مالی نموده و با نظارت های مستمر، احتمال شکست طرح را به علت عدم اجرای پارامترهای مالی، به حداقل برسانند.

 اکبرپور درباره چالشهای پیش رو هم اشاره کرد و افزود، به ترتیب اولویت، جذب نیروی متخصص و متعهد در همه زمینه ها، مطالعات بازار، پشتیبانی در سطح کشور و کسب تاییدیه از مراکز و سازمانهای مرتبط مهمترین چالش های موجود هستند.

وی در مورد انتظارات اش از دولت و سازمانهای ذیربط گفت: شاید تمامی انتظار ما را از دولت و سایر سازمانها بتوان در یک عبارت خلاصه کرد و آن هم "داشتن اهتمام واقعی و پرهیز از شعار در حوزه حمایت از اقتصاد دانش بنیان و برنامه ریزی عملیاتی در کنار نظارت سخت گیرانه بر اجرای برنامه ها و طرح های ابلاغی " است.

 خلا استارت آپ های کشاورزی 

 وی به تلفیق کشاورزی سنتی با فناوری به روز و همچنین تمرکز بر مدیریت منابع حیاتی کشور مانند آب اشاره کرد و افزود: جای استارتاپ های کشاورزی درا ین حوزه خالی است . متاسفانه بر خلاف سایر کشورهای جهان، در ایارن کاملا مغفول مانده است و بهتر است جوانان علاقه مند و نواور در این زمینه کار کنند.

کد خبر: ۷٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha