۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
رشد سرمایه گذاری در کشور حدود ۵.۴ درصد است
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

رشد سرمایه گذاری در کشور حدود ۵.۴ درصد است

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد سرمایه گذاری حدود پنج و چهار دهم درصد است.

به گزارش بازار، محمد باقر نوبخت با بیان اینکه در سال ۹۲ بیشترین رقم را برای طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری کردیم افزود: اکنون بیش از ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری کرده ایم و دو میلیون فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده است.

وی گفت: دولت در هر شرایطی تلاش می‌کند طرح‌های عمرانی را رها نکند و در نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری کند.

نوبخت افزود: سال گذشته برای طرح‌های عمرانی؛ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد، اما در چند ماه اخیر کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی را جبران کرده ایم البته با همه این‌ها سرمایه گذاری ما ناکافی است.

وی گفت: برخی مشکلات دیوان سالاری و موانع تولید؛ رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی را منفی کرده است.

معاون رئیس جمهور با بیان این که به دلیل احساس ناامنی از شرایط اقتصادی، نقدینگی کشور به سمت تقاضا می‌رود، افزود: حرکت نقدینگی به جای تولید به سمت تقاضا موجب ایجاد تورم می‌شود و ما از افزایش نقدینگی به این دلیل نگرانیم.

نوبخت گفت: البته موارد خاصی وجود دارد که با توجه به این شرایط اقتصادی نیز بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود: قدرت درآمدی دولت به دلیل این که درآمدهایش در ۴۰ سال گذشته به عوامل بیرونی بستگی داشته، کاهش یافته است و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری ملاحظاتی دارد که اکنون شرایط آن برایش فراهم نیست.

نوبخت گفت: در بیشتر سال‌های گذشته؛ رشد سرمایه گذاری بالا نبوده است و با رشد منفی سرمایه گذاری روبرو هستیم.
وی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در شاخص توسعه انسانی، در همه سال‌های پس از انقلاب؛ در این شاخص وضع ما بهتر شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که رشد اقتصادی، وضع آموزش و بهداشت؛ زیر شاخه‌های شاخص انسانی هستند، گفت: در زمینه شاخص توسعه انسانی بر اساس گزارش سازمان ملل جزو گروه‌های بالا هستیم و در منطقه؛ وضع ما خوب است.

نوبخت افزود: در قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در جایگاه هیجدهم دنیا و از نظر علمی در رتبه زیر ۱۵ در بین کشورهای جهان هستیم، البته باید فشارهای اقتصادی را که مردم تحمل می‌کنند بپذیریم.
وی گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی؛ شعار عموم ملت ایران بود، اما سؤال می‌شود که آیا شعارهایی که دادیم اکنون قابل دفاع است؟

نوبخت افزود: اتفاقی که در ایران افتاد خواست مردم بود و اگر کسی این را انکار کند که بازگشت امام و تشکیل جمهوری اسلامی ایران به خواست کشورهای غربی و شرقی بود؛ خودش را گول زده است.

وی گفت: نخستین خواسته مردم ایران استقلال بود و اکنون کسی نمی‌تواند بگوید ما کشور مستقلی نیستیم.

معاون رئیس جمهور افزود: در دوران پیش از انقلاب اسلامی؛ غرب و شرق دستور می‌دادند و ما فقط اجرا می‌کردیم.

نوبخت گفت: در دهه ۱۹۷۰ میلادی فضای جهان دو قطبی غرب و شرق بود و هیچ چیزی غیر از این مطرح نبود، اما تفکر جدیدی در ایران مطرح شد که باب میل هیچ کدام از تفکرهای کاپیتالیستی و سوسیالیستی نبود.

وی افزود: هر یک از این تفکرها تلاش می‌کردند کشورها را با کودتا به سمت خود بکشانند، اما پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از جنس کودتا نبود.

نوبخت گفت: در نیمه نخست قرن گذشته تفکر فاشیسم و نازیسم با کاپیتالیستی و سوسیالیستی درگیر جنگ خونینی شدند که با پیروزی تفکر کاپیتالیستی و سوسیالیستی در نیمه دوم این قرن؛ جنگ سرد اتفاق افتاد.

وی افزود: مبنای داوری ما در زمینه اقتصاد کشور در مقایسه با دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی؛ مشکلات اقتصادی مردم نیست البته باید تلاش کنیم رفاه حداکثری برای مردم ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ۴۲ سال گذشته بر آرمان عمومی مردم که استقلال می‌خواستند ایستادیم و این استقلال را حفظ کردیم، اما سؤال این است که آیا استقلال توانست با خودش رفاه ایجاد کند؟ که باید پاسخ دهیم در این ۴۲ سال دوران‌ها و تحولاتی بر ما گذشت که اقتصاد کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرد.

نوبخت افزود: با همه مشکلاتی که وجود دارد و کسی نمی‌تواند رنج اقتصادی مردم را انکار کند، اما باید بپذیریم ما جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان در تولید ناخالص داخلی هستیم.
وی گفت: تعریف رفاه؛ شاخصه‌های گوناگونی دارد و اکنون آنچه که مردم در اختیار دارند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است و به عنوان نمونه؛ در روستاها اینترنت، حمل و نقل، بهداشت و ... ایجاد شده است که در گذشته این چنین نبود و ایجاد آن‌ها هزینه دارد.

نوبخت افزود: پس از جنگ جهانی دوم، اقتصاد کشورها بر اساس رشد اقتصادی پنج تا هفت درصدی بررسی می‌شد، اما از ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ میلادی رشد اقتصادی به همراه توزیع عادلانه ثروت شاخص قرار گرفت و پس از آن توسعه انسانی؛ ملاک بررسی اقتصاد کشورهاست.

وی با بیان این که حتی در کشورهای اروپایی نیز برخی نرخ بیکاری بالایی دارند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران که با جنگ، ترور و تحریم در سال‌های گذشته روبرو بوده است نمی‌تواند بگوید رفاه کامل را ایجاد کرده، اما بر اساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل، در همه سال‌های پس از انقلاب وضع ما بهتر شده است.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه نمره‌ای به آن می‌دهید؟ افزود: حداقل دو دوره باید برای ارزیابی عملکرد دولت در نظر بگیریم؛ یک دوره از سال ۹۲ تا اواسط ۹۷ است که تأکید ما این بود که نرخ ارز را زیر چهار هزار تومان تثبیت کردیم.

وی گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم فکر کنم در آن دوره همین مدیران امروز؛ مدیران آن روز بودند که توانستند نرخ دو رقمی تورم را که بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد بود یک رقمی کنند و مدت‌ها زیر یک رقم نگه دارند.

نوبخت افزود: آیا غیر از این است که رشد اقتصادی منفی را به رشد اقتصادی مثبت و حتی دو رقمی تبدیل کردیم؟ اما همین که اعلام تحریم و خروج آمریکا از برجام مطرح شد، قبل از این که اتفاقی بیفتد و هنوز درآمدهای ما بالا بود تقاضای صوری برای تبدیل ریال به دلار پیش آمد به طوری که دلار نایاب شد و قیمت آن افزایش یافت.

وی گفت: در آن شرایط تصمیم گرفتیم زندگی مردم را از افزایش قیمت جدا کنیم و قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: درآمد صد و چند میلیارد دلاری ما در حال حاضر به چند میلیارد دلار کاهش یافته است، آیا از رئیس کل بانک مرکزی می‌توان انتظار داشت همان قدرت عملی را که با بالای چندصد میلیارد دلار داشت برای تنظیم بازار، الآن با چند میلیارد دلار انجام دهد؟ در حالی که باید حداقل بخشی از کالاهای مورد نیازمان را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین کنیم.

نوبخت گفت: اگر نرخ ارز برای تأمین کالاهای اساسی؛ ۴۲۰۰ تومان نباشد، برای قیمت‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟

وی افزود: انصاف داشته باشیم، این مدیران بی تجربه نیستند، یک بار امتحان پس داده اند و برای این که توانستند قیمت ارز را در یک دوره زیر چهار هزار تومان نگه دارند و تورم را یک رقمی و رشد اقتصادی مثبت دو رقمی داشته باشند، مردم به آن‌ها پاداش دادند و در دور دوم با آرای بیشتر آن‌ها را انتخاب کردند.

نوبخت گفت: این که به ما می‌گویند شما کسر بودجه دارید، این کسر بودجه ناشی از کاهش درآمد است، مگر شما نمی‌دانید درآمد کم است؟ گرچه قبول می‌کنیم اگر در سیاست‌های خود جور دیگری عمل می‌کردیم بهتر بود.

وی افزود: بحث مکرر این است که در شرایط پیش آمده؛ چقدر مدیریت تأثیر دارد و چقدر تحریم‌ها تأثیرگذار بودند؟ البته که مدیریت؛ همان مدیریت است و این مشکلات ناشی از تحریم است، گرچه گاهی می‌توانستیم به گونه‌ای دیگر عمل کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: بخشی از جامعه که درآمدشان مرتبط با دولت است به مقداری که هزینه‌ها و فشار اقتصادی و کاهش قدرت خریدشان به آن‌ها فشار می‌آورد، نتوانستیم اقدامات لازم را برایشان انجام دهیم، اما جهت گیری دولت این بود که کارمند و بازنشسته خود را درک می‌کند و رویکردش این است که بتواند کاهش قدرت خرید را جبران کند، به همین دلیل به دهک‌های پایین جامعه از طریق کمیته امداد و بهزیستی کمک می‌کنیم و به طور متوسط رقم دریافت آن‌ها پنج تا شش برابر شده است گرچه قبول داریم فشار هزینه‌ها بالاست.

نوبخت افزود: دولت برای افراد غیربازنشسته و کسانی که شاغل نیستند نیز تلاش کرد حداقل باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی نشود و تأکید ما این است که کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تهیه کنیم.

وی گفت: همه تلاش ما این است که به سمت استقراض از بانک مرکزی نرویم و از طرفی برای ساخت مسکن محرومان تلاش می‌کنیم.

نوبخت افزود: در بخش راه آهن نیز دولت تلاش کرد کارهای زیربنایی بزرگی انجام دهد و تک تک استان‌ها به راه آهن سراسری وصل می‌شوند و شبکه راه آهن را گسترش می‌دهیم.

وی به سفر اخیر خود به ارومیه اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت، طرح‌های ناتمام زیادی داشتیم و تلاش می‌کنیم برای دولت آینده طرح‌های ناتمام را کم کنیم و برای مردمی که سال‌ها چشم انتظار بودند با افتتاح طرح‌ها خواسته هایشان را براورده سازیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما بیش از پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و به قیمت امروز حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه سرمایه گذاری کردیم و تراز آب آن هم اکنون بالا و دریاچه افتتاح شده است.

نوبخت ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما برای احیای دریاچه ارومیه این بود که با استفاده از یک تونل حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه بیاوریم به همین دلیل سدی ساخته و اخیراً افتتاح شد، اما تونلی به طول ۳۶ کیلومتر باید حفر شود که دو کیلومتر آن به آبرفت برخورد کرد و موجب کندی طرح شد.

وی همچنین به سفر خود به سنندج اشاره کرد و گفت: به مردم قول دادیم راه آهن سنندج قبل از پایان کار دولت به سرانجام برسد.

نوبخت افزود: در کردستان ۲۶ طرح وجود دارد که برای تکمیل آن ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم که یکی از این طرح‌ها راه آهن سنندج است.

وی تأکید کرد: اگر این طرح‌ها در سال‌های اخیر اجرا نمی‌شد شاید در شرایط فعلی با قیمت‌های بالاتر و دشواری‌های بیشتری باید اجرا می‌کردیم.

معاون رئیس جمهور درباره اسناد خزانه مالی نیز گفت: می‌گویند شما برای آیندگان بدهی گذاشتید، البته از طرفی هم برای آن‌ها دارایی گذاشتیم که گزارش آن را در آینده مفصل اعلام می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به درآمد نفت در سال ۵۶ و مقایسه درآمدهای امروز کشور از نفت چرا در گذشته برای بسیاری از زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نشد؟ گفت: در حال حاضر دولت با درآمدهای کمتر؛ سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه‌های مختلف انجام داد در حالی که درآمد نفت چند دهم درآمد سال ۵۶ است.

وی افزود: در گذشته برق بود، اما بسیاری از روستاها از این نعمت برخوردار نشدند و جاده‌ها نیز آسفالت نمی‌شد، چون سیاست این بود روستایی نباید به شهر دسترسی داشته باشد در حالی که بعد از انقلاب در این زمینه کارهای بزرگی انجام شد.

نوبخت درباره رویکرد دولت در زمینه مسکن نیز گفت: تلاش کردیم مسکن‌های نیمه ساخته مسکن مهر را تمام کنیم و با توجه به این که این طرح نیمه تمام بود؛ بخش بزرگی از آن را همکاران ما به پایان رساندند.

وی افزود: در کنار مسکن اقدام ملی، بنیاد مسکن طرحی را برای احداث واحدهای مسکن روستایی دارد که هر سال تعداد قابل توجهی مسکن می‌سازد و با قیمت مناسب تحویل می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: علاوه بر این، اقدامی مشترک با بنیاد مسکن و کمیته امداد و سازمان برنامه و بودجه برای افراد محروم که هیچ منبع مالی برای صاحب خانه شدن ندارند شروع کردیم، به طور مثال پارسال در سنندج ساخت دو هزار واحد مسکونی را شروع کردیم و اخیراً کلید ۱۷۰۰ واحد را تحویل دادیم.

نوبخت افزود: در این طرح مشترک سازمان برنامه و بودجه ۴۰ تا ۵۰ میلیون کمک بلاعوض به افراد محروم می‌دهد و بنیاد مسکن اقدام به ساخت مسکن می‌کند و از طرفی متقاضی می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ میلیون تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد برای تکمیل آن دریافت کند که اولویت با مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است.

وی گفت: در این طرح مشترک؛ حدود ۱۱۰ هزار واحد با بنیاد مسکن و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد با کمک کمیته امداد در حال ساخت داریم.

نوبخت افزود: در بخش درمان نیز علاوه بر حقوق و مزایا؛ کادر درمان مبلغی به عنوان کارانه دریافت می‌کنند و این مبلغ از درآمدهای اختصاصی واحدهای درمانی تأمین می‌شد که با کاهش درآمدهای اختصاصی واحدهای درمانی، دیگر قادر به پرداخت کارانه نبودند؛ به همین دلیل دولت دو ماه پیش ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت کارانه به کادر درمان پرداخت کرد که در کنار آن مبلغی نیز با عنوان فوق العاده کرونا نیز دیده شده است.

وی گفت: امسال با اجازه مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو نیز از صندوق توسعه ملی برای تجهیز بیمارستان‌ها در زمان کرونا دریافت کردیم.

معاون رئیس جمهور افزود: در شرایط فعلی کادر درمان نیاز به افراد تازه نفس دارد گرچه بیمارستان‌های زیادی نیز ساخته شده به طور مثال در ارومیه بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی با ۱۰ اتاق عمل ساختیم که نیاز به امکانات بیشتری دارد، به همین دلیل مجوز استخدام ۵۳ هزار کادر درمان را صادر کردیم که باید سال آینده بودجه آن را نیز در نظر بگیریم.

نوبخت گفت: برای خرید واکسن، وزارت بهداشت مشکل پول و اعتبار ندارد و به حد نیاز از خارج واکسن وارد می‌کنیم گرچه در داخل نیز برای ساخت واکسن تلاش می‌شود.
وی افزود: جامعه را بدون واکسن نمی‌گذاریم و با همه کمبودها برای کادر درمان و واکسن کسری نداریم، چون جزو اولویت‌های ماست.

نوبخت درباره قطعه دوم آزادراه تهران شمال نیز گفت: این قطعه قبل از پایان دولت به پایان می‌رسد و قابل بهره برداری است و فقط قطعه سوم این آزادراه را دولت بعد انجام خواهد داد، چون قطعه اول و چهارم آن نیز ساخته شده است.

وی درباره طرح همسان سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان گفت: بین حقوق شاغلان و بازنشستگان فاصله زیادی وجود داشت که باید کم می‌شد، به همین دلیل قرار شد متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان با یکدیگر مقایسه شود و هر بازنشسته کمتر از ۹۰ درصد نگیرد و حتی نزدیک ۱۰۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند که این موضوع از اول مهر امسال برای بازنشستگان لشکری و کشوری اجرا شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تا پایان امسال انجام خواهد شد.

نوبخت درباره رتبه بندی معلمان نیز گفت: رتبه بندی معلمان را پارسال و امسال انجام دادیم و وزیر آموزش و پرورش لایحه دائمی شدن رتبه بندی معلمان را آماده کرده است که تقدیم مجلس خواهد شد و اعتبار آن برای اجرا در بودجه سال آینده نیز دیده شده است.

کد خبر: ۷۲٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha