۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
اطلاعی از میزان منابع آبی دشت یزد-اردکان در دست نیست/ افت ۲۰متری سطح آب طی ۵۰ سال اخیر
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد:

اطلاعی از میزان منابع آبی دشت یزد-اردکان در دست نیست/ افت ۲۰متری سطح آب طی ۵۰ سال اخیر

یزد- جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: اطلاعی از اینکه آب باقی مانده در منابع آبی زیرزمینی دشت یزد - اردکان چند متر است، در دست نداریم و به نظر می‌رسد در فضایی پر ابهام در حال فعالیت صنعتی و معدنی هستیم.

محمدمهدی جوادیان‌زاده در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه بیشترین فعالیت کشاورزی و صنعتی استان یزد در دشت یزد–اردکان واقع است، گفت: با این وصف، نگرانی‌هایی بابت ذخایر آبی در این منطقه وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با اشاره به اینکه سطح آب دشت یزد–اردکان از سال ۱۳۵۳ در تراز هزار و ۱۳۱ بوده و به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده، افزود: سال ۹۸ سطح آب به تراز هزار و ۱۱۱ رسید و  در نهایت سطح آب بزرگترین منطقه سکونتگاهی استان کاهش یافت؛ به طوری که طی ۵۰ سال ۲۰ متر در دشت یزد-اردکان از دست رفته است.

جوادیان‌زاده نشست زمین را از عوارض این فعالیت‌ها دانست و با اعلام اینکه تاکنون خسارت‌های بسیاری به آبخوان و زیرساخت‌های استان وارد شده است، گفت: نگرانی بزرگ آب‌منطقه‌ای این است که نمی‌توان سنجید عمق آب باقی‌مانده در منابع آبی زیرزمینی دشت یزد-اردکان چند متر است.

ممنوعیت برداشت آب از همۀ دشت‌های استان یزد
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای یزد با تأکید بر افت زیاد سطح آب‌های زیرزمینی در یزد، گفت: آبخوان ابرکوه، دهشیر و دیگر دشت‌های استان با افت شدید سطح آب زیرزمینی مواجه هستند و بر این اساس همه دشت‌های استان از نظر برداشت آب دشت ممنوعه به شمار می‌آیند.

به گفته جوادیان‌زاده، علاوه بر کاهش سطح آب دشت‌های استان یزد در سال‌های اخیر، کیفیت آب هم کاهش‌ چشمگیری داشته و شوری آن افزایش یافته است.

افزایش شوری آب کویرهای یزد به بیش از ۱۲۰ هزار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد بیان کرد: در شاخص کیفیت آب عدد هزار و ۵۰۰ به بالا، بی‌کیفیت محسوب می‌شود؛ در حالی که شوری آب در برخی مناطق استان به ۶ هزار رسیده و در برخی کویرهای یزد نیز شوری آب به ۱۲۰ هزار می‌رسد.

وی در خصوص علت ایجاد این پدیده عنوان کرد: قبل از اصلاحات ارضی عوامل تولید و منافع در یک کفه بود اما بعد از اصلاحات ارضی، با افزایش تعداد زمین‌ها و ورود تکنولوژی، چاه عمیق جایگزین قنات شد و توزیع کنترل‌شده آب به هم خورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در خصوص اینکه راه‌حل چیست، با اعلام اینکه برنامه سازگاری با کم‌آبی به این موضوع تعادل می‌بخشد، گفت: لازمه برون‌رفت از این موضوع، اعمال سیاست‌های انقباضی در همه بخش‌های استان است.

کد خبر: ۷۲٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha