۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
توجیهی برای روند کاهش قیمت سهام وجود ندارد
کارشناس بازار سرمایه وضعیت بورس را تشریح کرد؛

توجیهی برای روند کاهش قیمت سهام وجود ندارد

آقابزرگی معتقد است که توجیهی برای روند کاهش قیمت سهام در بورس وجود ندارد.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: در بررسی بیشتر وضعیت روزهای اخیر بازار با فردین آقابزرگی گفتگو کردیم تا عوامل موثر و پیش بینی او از روزهای آتی را بشنویم.

عوامل موثر بر روند فعلی بازار: چشم انداز روند کاهش نرخ ارز، بالا بودن P/E بودن شرکت ها و الزام شرکت ها برای ارائه eps
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» روند فعلی بورس و عوامل موثر بر آن را اینگونه تشریح کرد: در حال حاضر عوامل موثر بر وضعیت بازار را می توان ۱. ناهماهنگی در تصمیمات اقتصادی ۲. چشم انداز روند کاهش نرخ ارز به واسطه بهبود مراودات سیاسی و اقتصادی و ۳. بالا بودن P/E بودن شرکت ها و البته خوشبختانه الزام شرکت ها برای ارائه eps نکاتی دانست که وضعیت بازار و اصلاح قیمت ها را توجیه می کند.

وی افزود: هم اکنون توجهات بیشتر به عایدات نقدی سهام شرکت ها شده است در صورتیکه پیش از این قیمت ها بدون توجه به ارزش ذاتی شرکت ها و به شکلی بی محابا افزایش پیدا میکرد. لذا فکر میکنم با ادامه این روند و یه مقدار هیجان مورد انتظار اهالی بازار به خصوص افراد غیر حرفه ای و آماتور که مثلا با یک جابجایی رئیس سازمان بلافاصله انتظار داشتند به روند و مدار چهار ماه ابتدای سال برگردیم، اما این توقع به دو عدد رشد ۴ درصدی طی ۲ روز ابتدایی شروع به کار دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس منتهی شد و باز شاهد اصلاح آن هم هستیم.

توجیهی برای روند کاهشی قیمت نداریم اما درمقابل نمی توانیم انتظار افزایش قیمت داشته باشیم
آقابزرگی عنوان کرد: فکر می کنم توجیهی برای روند کاهش قیمت نداریم. اما متقابلا انتظار افزایش هم نمی توانیم داشته باشیم. بنابراین به همین دلایل روند فعلی بازار توجیه پذیر است. یعنی اصلاح قیمت ها روند طبیعی خودش را طی می کند. چرا که در حقیقت سه فاکتوری که عرض کردم به وضوح وضعیت حال حاضر بورس را ترسیم می کند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر به غیر از این باشد و بازار با رشد هیجانی حرکت کند دوباره دچار همین وضعیتی خواهد شد که هم اکنون شاهد آن هستیم.

آقابزرگی افزود: اکنون ابهام و نارضایتی وجود دارد و اغلب فعالان بازار حتی کسانی که در مدار سود آوری هستند از وضعیت بورس گله مند هستند و فکر میکنم این وضعیت، پایداری و سیاست هایی که پیش از این بازار سعی میکرد با آن ها خودش را به روز کند آرام آرام در حال اجرا است و بازار به مرحله تعادل میرسد.

نمی توان برای آینده بازار روند کاهشی و منفی متصور بود
او بیان کرد: روندی که برای آینده بازار می توان تصور کرد قاعدتا روند کاهشی و منفی نیست. اما روند مثبت شارپی هم همان طور که گفتم توجیه پذیر نیست و اگر روند رشد شارپی رخ دهد بازار مجددا دچار آسیب خواهد شد.

اقابزرگی درانتها ضمن تحلیل وضعیت گروه های بورسی اظهارکرد: اگر گروه ها یا صنایع مختلف معاملات را کنار بگذاریم، به اعتقاد بنده مهم ترین شاخصه بازار نسبت های P/E است و از نظر من نقطه حساس بالا بودن P به E صنایع و شرکت هاست و آن ها هستند که رکن اساسی را برای رقم زدن روند بازار مشخص می کنند.

کد خبر: ۷۲٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha