۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
امپراتوری خیار در پهنه بازار| بازرس گلخانه‌داران: تغییرات اقلیمی خیار را گران کرد
بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در گفتگو با بازار:

امپراتوری خیار در پهنه بازار| بازرس گلخانه‌داران: تغییرات اقلیمی خیار را گران کرد

محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور با بیان اینکه دلیل اصلی گرانی محصول خیار تغییرات اقلیمی در جنوب کشور و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا است، افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از نوسانات قیمتی اینچنینی توسعه سطح زیرکشت گلخانه ها و کشت صیفی و سبزی جات بر مبنای الگوی کشت است.

بازار؛ گروه کشاورزی: افزایش قیمت میوه و سبزی جات در اوایل فصل پاییز و زمستان از جمله اتفاقاتی است که همه ساله تکرار می شود و کارشناسان نیز غالبا دلایل مختلفی همچون «صادرات، حضور دلالان در بازار، تغییرات اقلیم، نداشتن الگوی کشت و غیره» را برای این افزایش قیمت ها عنوان می کنند. بعد از افزایش قیمت موز وارداتی تا کیلویی ۵۰ هزار تومان  این روزها شاهد افزایش جهشی قیمت خیار در بازار هستیم به طوری که ظرف کمتر از یک هفته قیمت این محصول از حدود ۱۲ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. اگرچه این نوسان قیمتها معمولا در این فصل و با سردی هوا اتفاقی چندان غیر عادی نیست اما کارشناسان معتقدند با داشتن یک تقویم کشت بایستی جلوی بروز چنین شوک‌های قیمتی را به بازار گرفت.

کرم رضا محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در گفتگو با «بازار» در خصوص دلایل افزایش قیمت خیار گفت: محصول خیار معمولا در این فصل افزایش قیمت دارد چون برای گلخانه ها فصل کم نوری و سرما است و از سوی دیگر در مناطق گرمسیر نیز سرما آمده و گل خیارها را از بین برده است و  لذا کمبود وجود دارد و به تبع آن عرضه و تقاضا به هم ریخته است.

محمدی افزود: این افزایش قیمت حداقل تا یک ماه دیگر یعنی تا زمانی که وضعیت اقلیمی درست شود ادامه خواهد داشت.

علت اصلی گرانی خیار بروز سرما در  مناطقی مثل استان فارس، بوشهر و خوزستان است که کل سیستم عرضه و تقاضا را به هم ریخته است

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که ۵ هزار هکتار آن به دلایلی تعطیل است و لذا ۱۰ هزار هکتار باقی می ماند که باید به درستی تقسیم بندی شود و دقیقا مشخص شود چند درصد آن را چه نوع محصولی کاشت کنند. اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که الان در گلخانه ها بسیار محسوس این است این موضوع است که محصولات گلخانه ای نیز الگوی کشت ندارند.

به دلیل نبود الگوی کشت نمی توان گلخانه دار را وادار به کشت هیچ محصولی کرد
محمدی گفت: وقتی الگوی کشت باشد، بازار آن هم تضمین باشد مسلما کشاورز  به کشت رغبت دارد. اما الان نمی توان هیچ گلخانه داری را اجبار کرد که چه محصولی را بکارد چون به دلیل نبودن الگوی کشت هر بهره برداری بر اساس اطلاعاتی که دارد شرایط را بررسی می کند و اقدام به کشت هر نوع محصولی که صلاح می داند می نمایند و در نهایت یا ضرر می کند یا سود می کند.

وی با بیان اینکه پروانه بهره برداری گلخانه ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشور صادر می شود، افزود: با این تفاسیر وزارت جهاد کشاورزی ملزم به ارائه الگوی کشت است.

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در پاسخ به این سوال که در این شرایط چقدر احتمال دارد که جلوی صادرات خیار گرفته شود تا بازار داخلی به ثبات قیمتی برسد، گفت: امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد چون اقدام ناصحیحی است و تنها موجب می شود کمر تولیدکننده بشکند. در واقع هر گونه ممنوعیت صادراتی با افزایش قیمت محصولات در داخل کاری غیرمنطقی است و ثمره ای ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های بالای تولیدی که در کشور داریم به جای ممنوعیت های صادراتی ما باید به سمتی برویم که بازارهای جهانی بیشتری را برای محصولات کشاورزی فراهم کنیم درست مانند کشور ترکیه که در هر کشور و بازار خارجی حضور دارند. چون ساختارشان را درست بسته است.

محمدی با اشاره به اینکه ما در ساختار کل کشاورزی مشکل داریم، تصریح کرد: به عنوان مثال بحث الگوی کشت و بحث فصل های کشت را داریم که متاسفانه رعایت نمی شود. یعنی ابتدا باید برای مناطق سردسیر و گرمسیر کشت تنظیم شده باشد و تقویم کشت داشته باشد. سپس بر مبنای میزان مصرف، حجم محصول صادراتی به کشاورزان الگوی کشت بدهند. نه اینکه به دلیل نداشتن الگوی کشت با افزایش قیمت هر محصول کشاورزان نوع کشت خود را تغییر بدهند.

بهترین کار این است که  قیمت تجهیزات گلخانه ای، هزینه تمام شده گلخانه و مواد مصرفی را پایین بیاورند تا شرایط برای توسعه گلخانه ها مهیا باشد  و سپس صیفی و سبزی را با مبنای الگوی کشت داخل گلخانه تولید کنند

به جای افزایش سطح زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز باید گلخانه ها را توسعه بدهیم
این مقام مسئول در خصوص میزان محصولات گلخانه ای نیز اظهار داشت: میزان کشت گلخانه ای بسیار کم و حدود ۱ تا ۲ درصد تولیدات است و اکثرا با هدف صادرات تولید می شود. به عبارت دیگر مجموع سطح زیرکشت کل کشاورزی ما در کشور ۱۷ میلیون هکتار است که از این مقدار ۱۰ هزار هکتار گلخانه است که این نسبت بالایی نیست اما به نظر می رسد برای پیش گیری از برخی افزایش قیمتها باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه علت اصلی گرانی خیار این است که مناطقی مثل استان فارس، بوشهر و خوزستان باید الان محصول شان به بازار می آمد اما با بروز سرما مواجه شدند و به تبع آن کل سیستم شان به هم ریخت، افزود: برای پیشگیری از چنین رخدادهایی در برنامه ۵ ساله توسعه ششم بر ارائه الگوی کشت تاکید شده است.

محمدی افزود: از سوی دیگر بعد از ارائه الگوی کشت بایستی سطح گلخانه ها را افزایش داد چون وقتی سطح سبزی و صیفی را در فضای باز بالا می بریم از آن طرف به گندم و جو لطمه می خورد و لذا برای تامین نان وابسته به خارج می شویم. لذا به جای این کار باید گلخانه ها را بر اساس محاسبات و برنامه های کشت توسعه دهیم.

این فعال بخش کشاورزی اظهار داشت: همانطور که میدانید هر هکتار گلخانه معادل ۱۰هکتار فضای باز کارایی دارد چون در گلخانه ها ۴ فصل تولید داریم و از سوی دیگر حجم تولید فضای گلخانه چندین برابر فضای باز است. بنابراین به نظر می رسد بهترین کار این است که دقیقا مثل ترکیه، قیمت تجهیزات گلخانه ای، هزینه تمام شده گلخانه و مواد مصرفی را پایین بیاورند تا شرایط برای توسعه گلخانه ها مهیا باشد  و سپس صیفی و سبزی را با مبنای الگوی کشت داخل گلخانه تولید کنند.

 محمدی گفت: البته شرط موفقیت در این مسیر این است که تضمین کنند محصولات تولید گلخانه ای را به قیمت عادلانه خریداری می شود تا گلخانه دار  هم متضرر نشود. چون بر خلاف که کشاورز بذر می کارد و چندان هزینه ای برای کشت محصول خود نمی‌کند گلخانه دار هزینه های بسیاری همچون هزینه کارگری، برق، گاز، و ... دارد و  اگر متضرر شود به قدری شدید خواهد بود که چاره ای جز تعطیلی گلخانه نخواهد داشت.

کد خبر: ۷۲٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha