۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
لزوم ایجاد زنجیره تولید سیر و گشنیز در استان همدان| کرونا به ۱۸ رسته بخش کشاورزی خسارت زد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

لزوم ایجاد زنجیره تولید سیر و گشنیز در استان همدان| کرونا به ۱۸ رسته بخش کشاورزی خسارت زد

همدان - سیر همدان و گشنیز نهاوند از برندهای استان همدان هستند اما باید با ایجاد زنجیره تولید و توجه به صفر تا ۱۰۰ سودآوری از تولید موجب ارزش افزوده بالا و اشتغال بیشتر شویم تا هم کشاورزان از سود آن بهره مندشوند و هم استان از مزایای این اقدام بی بهره نماند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بخش کشاورزی استان همدان به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزا با داشتن بیش از ۱۷ هزار بهره بردار در کشور جایگاه ارزشمندی دارد و از طرفی استان همدان با داشتن رتبه‌های برتر تولید در برخی از محصولات کشاورزی مانند سیر، گشنیز، گردو و غیره مورد توجه قرار دارد.

با این وجود متاسفانه در سال‌های گذشته محصولات قابل توجه استان همدان در بخش کشاورزی مانند سیر و گشنیز به صورت فرآوری نشده و با ارزش افزوده پایین به نقاط مختلف کشور و یا حتی دنیا صادر می‌شد و کشاورزان و اقتصاد استان از درآمد حاصل از ارزش افزوده بی‌بهره می‌ماندند.

طی سال های اخیر یکی از اقدمات خوبی که از سوی بخش کشاورزی در حال پیگیری است ایجاد زنجیره تولید سیر در همدان و گشنیز در نهاوند است چراکه سیر استان همدان نه تنها در ایران بلکه در دنیا زبانزد است و برای بسیاری از مسائل از جمله تهیه دارو از سیر همدان استفاده می‌شود ضمن اینکه شهرستان نهاوند نیز با ۹۵ درصد تولید گشنیز کشور رتبه نخست تولید این محصول را دارد و گشنیز به عنوان یک گیاه دارویی بسیار حائز اهمیت است.

تولیدات شاخص کشاورزی استان همدان به این دو محصول ختم نمی شود بلکه استان همدان غیر از سیر و گشنیز در تولید محصولاتی مانند گردو، انگور، زاریانه، سیب زمینی و محصولاتی از این دست نیز دارای رتبه‌های برتر کشوری است و نیاز است که برای هر محصول به صورت جداگانه زنجیره تولید ایجاد شود تا همدان هم از سود حاصل از فراوری و تولید بهره مند شود و هم میزان اشتغال ایجاد شده افزایش پیدا کند.

با این تفاسیر پای صحبت های احد ظفری مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان نشستیم تا وضعیت فعلی توجه به این محصولات و اجرای برنامه های اثرگذار در بخش کشاورزی استان همدان را جویا شویم که در ادامه آن را می خوانید:

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم در بخش کشاورزی سرمایه گذاری، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال است، ادامه داد: در استان همدان ۵۳ پروژه بزرگ در حال اجرا است.

احد ظفری با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی موضوعاتی از جمله افزایش تولید، استفاده صحیح از منابع آبی، کنترل آفات و بیماری‌ها و غیره بسیار حائز اهمیت است، افزود: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده افزایش تولید در سطح گلخانه‌ها در برنامه قرار گرفته است.

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بخش کشاورزی ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به استان همدان اختصاص پیدا کرده است، اضافه کرد: تفاهمنامه‌ای با بانک‌های عامل بسته شده تا این تسهیلات در زمینه جهش تولید با سود ۱۸ درصد به کشاورزان پرداخت شود.

بالغ بر ۲۶۰ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها ارسال شده است و در حال تشکیل پرونده هستند

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۶۰ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها ارسال شده و در حال تشکیل پرونده هستند، عنوان کرد: اعتبارات پرداختی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی، در زمینه توسعه باغات طرح فراز و غیره با سود ۱۵ درصد دارای یک سال دوره مشارکت و ۶ ماه دوره تنفس است.

ظفری با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۷۷ دستگاه ادوات کشاورزی در راستای مکانیزاسیون برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است، یادآور شد: تسهیلات مکانیزاسیون برای یک هزار و ۹۲ دستگاه ادوات کشاورزی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت بالا بردن درجه مکانیزاسیون در استان همدان افزایش رونق تولید را شاهد خواهیم بود، بیان کرد: در زمینه سرمایه گذاری برای رفع موانع تولید در طول سال جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می‌شود.

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سال جاری ۸۸ طرح مشکل دار در زمینه دام و طیور، شیلات، خدمات کشاورزی و غیره به کارگروه ستاد تسهیل ارسال شده است، ادامه داد: از ۸۸ طرح ارسال شده به ستاد تسهیل مصوبات ۳۷ طرح اجرایی شده و مصوبات ۳۹ طرح در حال پیگیری است.

مجموع پرونده‌های مربوط به کمک بلاعوض ۱۷ هزار و ۶۳۶ مورد بوده که ۱۰ هزار و ۹۵۸ پرونده تسهیلاتی به رقم ۸۸ میلیارد و ۱۷۸ میلیون تومان دریافت کرده‌اند

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ هزار و ۸۲۰ پرونده تعیین تکلیف شده و ۱۳۰ میلیارد تومان به بهره برداران کمک شده است، افزود: مجموع پرونده‌های مربوط به کمک بلاعوض ۱۷ هزار و ۶۳۶ مورد بوده که ۱۰ هزار و ۹۵۸ پرونده تسهیلاتی به رقم ۸۸ میلیارد و ۱۷۸ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

معرفی تعداد ۱۴۴ پرونده ساخت گلخانه در استان همدان به بانک‌ها
وی در ادامه به جهش تولید اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری سهم بخش کشاورزی ۲۸۲ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده ۸۰ میلیارد تومان از محل سرمایه در گردش به اعتبارات بخش کشاورزی اضافه شد، گفت: اولویت جهش تولید در بخش کشاورزی بیشتر با گلخانه‌ها است.  

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در رابطه با توسعه گلخانه‌ها استان همدان باید تلاش بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: تعداد ۱۴۴ پرونده ساخت گلخانه در استان همدان به بانک‌ها معرفی شده که ۶۰ واحد در دست بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت دریافت تسهیلات هستند تا به بهره برداری برسند، افزود: سود تسهیلات جهش تولید ۱۸ درصد است که سه درصد از محل تملکات دولت پرداخت می‌شود.

ظفری در ادامه به اعتبارات سرمایه در گردش در بخش کشاورزی پرداخت و با اشاره به اینکه این اعتبارات ملی و شناور است، تاکید کرد: انتظار می‌رود با درخواست‌های به موقع و مجوزهایی که صادر شده‌ بهره برداران نیازمند به تسهیلات بانکی سریع اقدام کنند که بتوانیم از منابع ملی استفاده کنیم.

اتحادیه تعاون روستایی در زمینه زنجیره تولید سیر طرح‌هایی ارائه کرده و زمین مناسب مشخص و جانمایی معین شده و استعلامات نیز جواب مثبت داشته است

وی در ادامه به ایجاد صنایع تبدیلی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی و اتحادیه‌ها در رابطه با فرآوری گشنیز و سیر باید اقدمات موثرتری داشته باشند، افزود: اتحادیه تعاون روستایی در زمینه زنجیره تولید سیر طرح‌هایی ارائه کرده و زمین مناسب مشخص و جانمایی معین شده و استعلامات نیز جواب مثبت داشته است.

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: سیر و گشنیز از برندهای استان همدان هستند و باید نسبت به فرآوری آنها اقدام کنیم تا باعث ارزش افزوده محصولات استان شده و تولید کننده از نقدینگی خوبی برخودار شود.


ظفری در ادامه به اهمیت وجود سردخانه‌ها در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه سردخانه ها برای برخی محصولات سردخانه نیاز است و با اشاره به اینکه سردخانه‌ها جزو پروژه‌های اثر گذار بخش کشاورزی هستند، اضافه کرد: ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی در برخی از شهرستان‌ها بالا است.

وی همچنین به تعهد اشتغال در بخش کشاورزی در سال‌جاری نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تعهدات اشتغال در سال جاری برای بخش کشاورزی دو هزار و ۶۵۵ نفر در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تاکنون دو هزار و ۷۸۱ اشتغال معادل ۱۰۵ درصد تعهد اشتغال در بخش کشاورزی استان اجرایی شده است.

به سبب شیوع ویروس کرونا ۱۸ رسته بخش کشاورزی دچار خسارت شدند

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو به خسارات ناشی از بیماری کرونا در بخش کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه به سبب شیوع ویروس کرونا ۱۸ رسته بخش کشاورزی دچار خسارت شدند، ادامه داد: از این ۱۸ رسته پنج رسته در کمیته‌های ملی و استانی مورد توجه قرار گرفتند و برای پایداری تولید و اشتغال ۱۴۵ مورد در سامانه کارا ثبت نام کردند و رقم ریالی ارزش درخواست‌ها ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود و تاکنون دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

کد خبر: ۷۲٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha