۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
ایران می‌بایست توانمندی هسته‌ای خود را افزایش دهد| فرانسه نماد کشوری دو رو است
عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا در گفتگو با بازار:

ایران می‌بایست توانمندی هسته‌ای خود را افزایش دهد| فرانسه نماد کشوری دو رو است

پروفسور «ابوالفضل بهشتی» معتقد است جمهوری اسلامی ایران می‌بایست توانمندی هسته‌ای خود را افزایش دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: به تازگی رئیس جمهور فرانسه به عنوان یکی ازطرف های برجام با ادعای درخواست حضور عربستان و رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته ای با ایران،  مواضع دوگانه ای را در خصوص احیای توافق هسته ای با ایران دنبال کرده است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ابوالفضل بهشتی» تنظیم نموده که در ادامه می آید. وی مدرس دانشگاه کاول بروکسل و عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا است.

*امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اخیرا خواستار حضور عربستان در مذاکرات هسته ای با ایران شده است. دلیل طرح این موضوع چیست؟
برجام چارچوبی دارد که بر پایه آن توافق طرفین تعریف شده است و کاملا مشخص. از دیدگاه  حقوقی دلیلی ندارد که طرفها را افزایش داد. بنابراین، نه جایگاهی در حقوق بین الملل دارد و نه چین و نه روسیه زیر بار چنین تصمیم خواهند رفت.

آشکار است که فرانسه، که نمادی از یک کشور استعمارگر و دو رو در غرب است، از آل سعود که «نماد عرب جاهلیت» در سرزمین حجاز است، با دارا بودن میلیاردها دلار نفتی با فروش میلیاردی اسلحه به این کشور به سود زیادی رسیده است که روزانه برای کشتار مردم ستم دیده یمن بکار گرفته می‌شود و از سوی دیگر، از فرصت سود جسته است و همواره برای امتیاز گیری بیشتر از فضای موجود، استفاده های فراوانی برده است که بتواند با گرفتن این امتیازات، کشورش را از آشفتگی هایی که دچار شده برهاند و جالب‌تر اینکه خواستار حضور اسراییل در مذاکرات هسته ای هم شده است.

*سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرده که موضوع ماکرون، نظر شخصی اوست و موضع اتحادیه اروپا نیست. دلیل مخالفت آشکار اتحادیه اروپا با موضع ماکرون چیست؟
اتحادیه اروپا قاعدتا موقعیت تعریف شده بعنوان ضامن اجرا در برجام ندارد، اما می تواند دیدگاه خود را بیان کند. طبعا این موضع گیری حاکی از عقلانیت سیاسی است، اما باید در نظر داشت، که در پشت پرده، تقسیم کار انجام می‌گیرد.

*در حالی که «تونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا معتقد به پیوند زدن برجام به مسائل موشکی و منطقه ای ایران در ابتدای کار است ولی «رابرت مالی» نماینده ویژه در امور ایران معتقد است که ابتدا باید در خصوص توافق هسته ای به نتیجه رسید و سپس موضوعات دیگر را مطرح کرد. او حتی گفته است ممکن است موضوع موشکی ایران در دوره اول بایدن قابل حل نباشد و معتقد است موضوع موشکی ایران مرتبط با موازنه قوای منطقه ای است که نیازمند راهکاری منطقه ای است. ارزیابی شما از این دو موضع گیری چیست و دیدگاه کدام فرد در دولت بایدن قوی تر است؟
بحث موشکی ایران، توانمندی های پیشگیرانه بسیاری برای تامین امنیت ایران به وجود آورده است که در دستگاه دیپلماسی برای ایران خطوط قرمز خواهد بود. اگر امریکا بخواهد بر سر این موضوع پا فشاری کند طبعا آشکار می‌شود که قصد دیگری برای فشار های بیشتر اقتصادی و امنیتی بر ایران دارد در واقع هدف  غرب بویژه فرانسه، انگلیس و امریکا خنثی سازی توان موشکی ایران است همانگونه که توانسته اند توان هسته ای ایران را که فرصت تاریخی برای کشور بود تبدیل به تهدید تاریخی علیه کشور کنند.

*محمد جواد ظریف در اظهارات اخیر خود خواستار میانجیگری اروپا برای اجرای همزمان برجام از سوی ایران و امریکا شده است. به نظر می رسد این راهکار عملیاتی شود. ارزیابی شما چیست؟
اتحادیه اروپا، البته وزن لازم را دارد، و می تواند در زمینه تنش زدایی و حل اختلافات گام هایی بردارد. اما طرفها و بازیگرهایی ناهمسو هم دارد که توان آن را تضعیف کرده است، که از جمله فرانسه و انگلیس است.

*«تونی بلینکن» اخیرا اعلام کرده اگر ایران باز هم تعهدات خود را کاهش دهد در عرض چند هفته به توان ساخت بمب اتمی دست می یابد. دلیل این اظهار نظر چیست؟
ایران، در سال‌های پیشین به ویژه سالهای پس از پیروزی انقلاب وارد بازی طراحی شده توسط غربی ها جهت پیشگیری از استقلال و پیشرفت ایران شده است. برای پایان دادن به این بازی کهنه شده در آغاز  می بایست با افزایش قدرت نظامی و توانمندی هسته ای و سپس مذاکره به عنوان دو کفه یک ترازو در جهان ظاهر گردد.

چندین سال پیش دیداری داشتم در اتحادیه اروپا با مشاور وزیر اقتصاد چین که نظر ایشان توجه مرا بسیار جلب کرد و چنین بود، ایران و چین دو کشور استثنایی در جهان هستند که گرانبهاترین تمدن و فرهنگ را به جهان در طول تاریخ عرضه داشتند و نه اصطلاح «دولت ملت»، بلکه از کشور های استثنایی «دولت، ملت، فرهنگ» هستیم، به همین دلیل کشور های سلطه گر از تلاش برای انزوا و ناتوان کردن این دو کشور دست بر نداشته اند. در چین «جئو ئن لای» نخستین نخست وزیر چین که در معتدل کردن اوضاع پس از انقلاب فرهنگی چین شهرت دارد مشاور خوبی برای مائو بود با هوش سرشاری که داشت در جهت خلاصی از غرب و برای پیشرفت کشورش به این باور رسید، که هیچ نیرویی بازدارنده ای بجز توانمند کردن هسته ای کشورش، نمیتواند از توطئه های کشور های سلطه گر، چین را برهاند.

بنابر آنچه که گفته شد، اگر در ایران، همبستگی ملی خدشه دار شود، و تصمیمات نادرست، از جمله عقب نشینی توانمندی هسته ای و موشکی ادامه یابد، اهداف شوم کشورهای سلطه گر و استعمار گر که همان فروپاشی سرزمینی ایران خواهد بود به وقوع خواهد پیوست.

کد خبر: ۷۲٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha