۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
بررسی اطلاعات واکسن بهارات هند از سوی ایران| واکسن هندی چه ویژگی‌هایی دارد؟
دو واکسن برای استفاده اضطراری در هند تایید شده اند؛

بررسی اطلاعات واکسن بهارات هند از سوی ایران| واکسن هندی چه ویژگی‌هایی دارد؟

استفاده از واکسن کرونا به یکی از معضلات دنیا تبدیل شده است زیرا میزان تولید در مقایسه با میزان تقاضا بسیار کمتر است. از طرف دیگر کشورهای صنعتی به احتکار واکسن روی آورده اند و دسترسی دیگر کشورهای جهان به واکسن را محدود کردند. تا کنون دو واکسن هندی تایید شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، اخیرا اخباری در مورد ارایه درخواست بررسی واکسن تولیدی موسسه بیوتکنولوژی بهارات به ایران منتشر شده است. مقامات وزارت بهداشت ایران اعلام کرده اند که بررسی اطلاعات مربوط به این واکسن را شروع کرده اند و نتیجه این بررسی ها ظرف هفته های آتی مشخص می شود. اما این واکسن چیست و در چه کشوری تولید و مصرف شده است؟

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه نیوایندین اکسپرس، این واکسن اوایل سال جاری میلادی در هند تایید شده است و تزریق آن به مردم شروع شده است. در زمان تایید این واکسن تنها اطلاعات اولیه مربوط به اولین و دومین فاز از آزمایشهای بالینی منتشر شده بود و داده های مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تا آن زمان در اختیار وزارت بهداشت هند قرار گرفت.

اطلاعات ارائه شده تا آن زمان نشان می داد این واکسن کارایی بالایی دارد و این واکسن اثر جانبی منفی و مخربی ندارد. اطلاعات این واکسن توسط سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند و هیات مشاوران در بر دارنده کمیته کارشناسان مستقل حوزه واکسن و بیماریهای عفونی مورد ارزیابی قرار گرفت.

کمیته کارشناسان مستقل حوزه واکسن بعد از بررسی داده های مربوط به واکسن بهارات اعلام کردند این واکسن در مقابل تمامی انواع جهش یافته ویروس مقاوم است و این مساله مهمترین برگ برنده واکسن بهارات است.

نتیجه ارزیابی های انجام شده در هند چه بود
سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند بعد از دریافت اطلاعات مربوط به واکسن بهارات اعلام کرد این واکسن هم باعث افزایش آنتی بادی های بدن می شود و هم شمار سلول های تی را افزایش می دهد. این واکسن با تکنولوژی ویروس ضعیف شده کار می کند و بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن می کند ولی به دلیل اینکه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به اتمام نرسیده است، نمی توان به درستی میزان کارایی واکسن را مشخص کرد.

این سازمان تاکید کرد که موسسه بیوتکنولوژی بهارات اطلاعات مربوط به ایمنی و کارایی واکسن را بر روی حیواناتی که در مرحله اول شرکت کرده اند، ارایه داده است. این اطلاعات نشان از سطح بالایی کارایی واکسن داشت.

قرار دادن اطلاعات مربوط به بخش حیوانی با داده های مربوط به اولین و دومین مرحله از ازمایشهای بالینی، این سازمان را بر آن داشت تا اجازه استفاده اضطراری از واکسن را صادر کند ولی تداوم استفاده از این واکسن منوط به ارایه اطلاعات تکمیلی مربوط به ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفری بود که در سومین مرحله از ازمایشهای بالینی شرکت کرده بودند.

برمبنای خبر ارایه شده توسط نشریه «ایندیامینت» این واکسن تنها در شرایط خاص و برای شرایط اضطراری کنونی قابل استفاده است و نمی توان آن را در زمره واکسن های تایید شده نهایی ارزیابی کرد. دلیل این مساله هم عدم ارایه اطلاعات کامل مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی است که می تواند میزان کارایی و اثر بخشی واکسن را مشخص کند.

واکسن کویشیلد- آسترازنکا در چه مرحله ای است
واکسن دیگری که برای استفاده اضطراری در هند مورد تایید قرار گرفته است واکسن کویشیلد تولید شده توسط موسسه سروم هند است  که اطلاعات مربوط به دومین و سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آن به طور کامل ارایه شده است. این آزمایشها در کشورهای بریتانیا، برزیل، افریقای جنوبی و هند انجام شده است و نشان داده است که واکسن می تواند ایمنی لازم در مقابل کرونا را در افراد ایجاد کند.

در نتیجه بررسی اطلاعات کامل این واکسن در روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ ، واکسن کویشیلد که محصول تولید مشترک واکسن آسترازنکا با هند است مودر تایید قرار گرفت و این تاییدیه یک تاییدیه نهایی بود. در واقع این واکسن برای استفاده در مقابل ویروس کرونا تایید شده است و در زمره واکسن هایی که برای استفاده اضطراری تایید شده اند، قرار ندارد.

 کمیته بررسی داده های واکسن ها در هند در بیانیه ای اعلام کرد: «ایمنی و کارایی واکسن کرونا در کشور هند قابل مقایسه با کارایی و اثر بخشی ان در دیگر کشورهای دنیا است و به همین دلیل آن را می توان در سطح انبوه تولید و مصرف کرد.»

نکته مهم دیگر در مورد این واکسن، تاثیر آن در کاهش انتقال ویروس کرونا است. بررسی های انجام شده توسط دانشگاه اکسفورد نشان می دهد این واکسن باعث کاهش ۶۷ درصدی انتقال ویروس  کرونا می شود  که خبر بسیار خوبی برای دنیا است. در صورتیکه واکسن های دیگری که در دنیا استفاده می شوند هم باعث کاهش انتقال ویروس شوند، می توان انتظار داشت همه گیری کرونا در آینده ای نه چندان دور پایان یابد.

کد خبر: ۷۲٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha