۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
وضعیت مطلوب شرکت های بنیادی
مدیرعامل شرکت رتبه بندی پارس کیان عنوان کرد

وضعیت مطلوب شرکت های بنیادی

عربی، مدیرعامل شرکت رتبه بندی پارس کیان، شرایط سودآوری بسیاری از شرکت ها را تا پایان سال ادامه دار دانست و گفت: اگر چه این مساله شامل کل بازار نمی شود، ولی شرکت هایی که بنیه قوی دارند، عموما گزارش های خوبی ارائه داده اند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمدرضا عربی مزرعه شاهی اظهار داشت: با توجه به افت هایی که در شرایط اوج بازار تا الان اتفاق افتاده، در برخی شرکت ها قیمت ها به شرایط نسبتا مطلوبی رسیده است؛ ضمن اینکه گزارش های ۶ ماهه و ۹ ماهه، وضعیت شرکت ها را مناسب نشان می دهد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد که شرایط سودآوری این شرکت ها تا پایان سال ادامه دار باشد. با توجه به اینکه نرخ ارز در حدی که برخی فعالان بازار  را نگران کرده بود و انتظار داشتند دچار افت شدید نشد، احتمالا این روند در ۶ ماه نخست سال آتی هم ادامه خواهد یافت و کماکان نرخ ارز برای بسیاری از شرکت های بورسی به ویژه شرکت های "صادرات محور"  مطلوب است.

عربی با بیان اینکه اگر چه در بازار شرکت هایی هم داریم که به قیمت های غیرواقعی رسیده بودند و  دچار افت شدند، افزود: ممکن است این روند نزولی در مورد آنها ادامه دار باشد ولی در مجموع شرکت های بنیادی، شرایط مناسبی دارند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه رشد افسار گسیخته ناشی از شوک های روانی و دور از منطق اقتصادی نرخ برابری ارز در ماه های گذشته و دستیابی به اعدادی که حدودا ۴۰-۵۰ درصد بالاتر از ارقام فعلی است، به میزان زیادی به اقتصاد ضربه زده و متغیرهای اقتصادی کشور از جمله نرخ کالا و خدمات  و حتی خودرو و مسکن خود را با نرخ های  موجود همخوان کرده اند؛ لذا به نظر می رسد بازگشت به ارقام اعلامی در برخی مصاحبه ها نه تنها بعید است بلکه در فرض وقوع آن، بخش صادرات کشور و نظام تولیدی و صنعتی کشور را زمینگیر خواهد کرد و خود ضربه مجددی به اقتصاد است.

عربی در ادامه با اشاره به اخباری که در رابطه با بازگشت گزارش های پیش بینی ( EPS ) مطرح است، اظهار داشت: نفس وجود اطلاعات بیشتر در بازار مناسب بوده و  طبیعی است که اطلاعات بیشتر و  کامل تر، شرایط بهتری برای تصمیم گیری سهامدار ایجاد خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان، اعلام ( EPS ) را در کل " اقدامی خوب" ارزیابی کرد  و در عین حال افزود: البته ملاحظاتی هم در این خصوص وجود دارد که باید روی آن مداقه شود تا به شرایط قبل از حذف ( EPS )  برنگردیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در موضوع ( EPS ) ها ایجاد مشکل کرده بود، باز و بسته شدن نمادها و تغییرات قیمتی بسیار شدید بعد از اعلام آن بود. نکته دیگر اینکه چون تعداد قابل توجهی  از این گزارش های پیش بینی محقق نمی شد  جمع بندی صحیح امکان پذیر نبود و مشخص نمی شد که برآورد  این ( EPS ) ها  چقدر کارشناسی و دقیق بوده  یا صرفا برای رفع تکلیف و  به واسطه الزام شرکت ها به ارایه آن از سمت  سازمان بورس اعلام شده  است.

مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان پیشنهاد داد : اگر در یک بازه زمانی مشخص اجازه دهیم تحلیلگران و نهادها و حتی اشخاص حقیقی که مجوز از سازمان بورس دارند، مثل سبدگردانان و مشاوران سرمایه گذاری و تامین سرمایه ها شرکتها را تحلیل کنند و آنها ( EPS ) ها  را پیش بینی کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

به گفته عربی، سازمان بورس حتی می تواند با ارایه مشوق هایی (مانند تقبل هزینه تحلیل شرکت ها) و یا الزاماتی برخی دارندگان این مجوزها را مجاب کند تا  تحلیل و پیش بینی (EPS)  چند شرکت را به صورت دوره ای  بر عهده بگیرند و روی آن تحلیل بگذارند.

وی افزود: اگر این کار از طرف بازیگران بازار و در یک حالت تضارب آرا رخ دهد،   بسیار بهتر از این است که خود ناشران بخواهند ( EPS )  را  اعلام کنند و واقعی تر هم خواهد بود. چرا که ناشر بر خلاف تحلیلگر می تواند در اعلام گزارش پیش بینی، سوگیری هایی داشته باشد و قیمت های سهام خود را دچار نوسان کند.

عربی همچنین در ادامه با اشاره به تاثیرات برجام بر بازارهای کشور از جمله بازار سرمایه گفت: تاثیرات برجام دوگانه است و برای بعضی شرکت ها ممکن است منجر به کاهش و برای تعدادی دیگر منجر به  افزایش سودآوری شود.

مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان، خروجی بازگشت به برجام در اقتصاد را دو مساله دانست و گفت: در وهله اول، این مساله روی قیمت ارز تاثیرگذار است؛ طبیعی است که کاهش  غیر عادی قیمت ارز برای شرکت های  صادرات محور مفید نیست. از طرف دیگر، از آنجا که بازگشت برجام موجب توسعه تجارت - هم در داخل و هم خارج از کشور – و همچنین کاهش هزینه مبادلات و توسعه بازارهای صادراتی و حتی ورود آسانتر مواد اولیه خواهد شد، این مساله می تواند یک بازار و فضای جدید باز کند.

عربی با بیان اینکه احیای برجام هزینه های معاملاتی را در اقتصاد کاهش خواهد داد، خاطرنشان کرد: هم اکنون درصدی از منابع ارزی کشور  برای جابه جایی و انتقال پول از بین می رود. اما با  بازگشت احتمالی برجام، شرکت ها در تامین مواد اولیه و قطعات و دسترسی به بازارهای صادراتی بهتر  و روان تر  عمل می کنند. لذا بازگشت به برجام، بازار سرمایه و وضعیت صنایع موجود در آن را نیز مثبت خواهد کرد.

کد خبر: ۷۲٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha