۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
بایدن قصد دارد هرچه سریعتر کانال های تماس رسمی با تهران را فعال کند
الشرق الاوسط عنوان کرد:

بایدن قصد دارد هرچه سریعتر کانال های تماس رسمی با تهران را فعال کند

تناقض در اظهارات مقامات دولت بایدن در خصوص بازگشت به برجام نشان دهنده روشن نبودن دیدگاه دولت بایدن در این زمینه و سردرگمی آن در اتخاذ تصمیمی راهبردی است.

بازار؛ گروه بین الملل: روزنامه «الشرق الاوسط» در یادداشتی به بررسی مناسبات احتمالی ایران و آمریکا با روی کار آمدن «جوبایدن» پرداخته است.

در این یادداشت گفته شده است: انتخاب سریع «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با توجه به سوابق او نشان می دهد دولت جو بایدن قصد دارد هرچه سریعتر کانال های تماس رسمی با تهران را فعال کند.

ولی ضرورتا فعال شدن این کانال ها به مذاکره منجر نخواهد شد ولی راه حلی برای کشمکش بین آمریکا و ایران درباره این که چه کسی گام نخست را در مسیر بازگشت به توافق هسته ای بر می دارد، پیدا خواهد کرد. حل این معضل، گام نخست به سوی آغاز مرحله ای جدید از مذاکرات طولانی خواهد بود که رابرت مالی از قبل آن را برنامه ریزی کرده است.

بدون شک منصوب شدن رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران، حساسیت های زیادی ایجاد خواهد کرد و باب گمانه زنی ها را خواهد گشود. ولی به احتمال زیاد تاثیر رابرت مالی بر تصمیم گیرندگان در واشنگتن، محدود خواهد بود به ویژه این که تصمیم گیرندگان اصلی در دولت بایدن، به طور کامل دنباله رو سیاست های باراک اوباما نخواهند بود.

تناقض در اظهارات مقامات دولت بایدن در خصوص بازگشت به برجام نشان دهنده روشن نبودن دیدگاه دولت بایدن در این زمینه و سردرگمی آن در اتخاذ تصمیمی راهبردی است به ویژه که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی تهران به توانایی های خطرناک هسته ای در چند هفته آینده هشدار داده که ممکن است به تشدید تنش و حتی جنگ در منطقه منجر شود. در عین حال، بعید نیست که اقدام ایران به توسعه برنامه هسته ای خود و هشدار آمریکا در این باره، بهانه ای برای گشودن باب مذاکره بین دوطرف باشد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی که نشان می دهد تهران پیام آمریکا را درک کرده است، در مصاحبه ای تلویزیونی از جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان شخصی یاد کرد که می تواند ماموریت هماهنگی یا میانجیگری بین تهران و واشنگتن را برای مشخص کردن گامهایی که تهران باید بردارد، برعهده بگیرد.

ممکن است رابرت مالی تلاش کند کشورهای محوری عربی را در مسئله ایران دور بزند ولی اگر ساکن جدید کاخ سفید هم مانند باراک اوباما در محاسباتش اشتباه کند، دولت ها و ملت های منطقه اجازه نخواهند داد هیچ طرفی به آنچه که مستحق آن نیست دست یابد.

کد خبر: ۷۲٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha