۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
مانورهای دولت بایدن برای بازگشت به برجام
ایندیپندنت بررسی کرد:

مانورهای دولت بایدن برای بازگشت به برجام

اگر «روند صلح» آمریکا با نظام ایران به سرعت آغاز نشود، این احتمال وجود دارد که ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی گسترش یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: «ولید فارس» در یادداشتی در «ایندیپندنت» به بررسی اقدامات دولت بایدن در جهت بازگشت به برجام پرداخته است.

ولید فارس در این یادداشت می گوید: یکی از مهم ترین پرسش هایی که ناظران در واشنگتن و مقامات و افکار عمومی در خاورمیانه با آن مواجه هستند، این است که آیا اصولا دولت تازه تاسیس جو بایدن به برجام باز خواهد گشت یا خیر و اگر قرار بر بازگشت باشد، چه گام هایی در این مسیر بر خواهد داشت.

دولت جو بایدن قطعا به شکلی به توافق هسته ای با ایران باز خواهد گشت که یکی از دلایل آن حضور بسیاری از شخصیت های دولت باراک اوباما در دولت بایدن –به ویژه در بخش سیاست خارجی- است.

دلیل دیگر که مهم تر است و رسانه ها به آن نمی پردازند، فشار شرکت هایی است که منافع مالی و سرمایه گذاری در توافقنامه هسته ای داشته اند و هنوز هم دارند و شکست هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ در برابر دونالد ترامپ، برنامه آنها را برای ورود به بازار ایران به هم ریخت.

شاهد تعلل مقامات ارشد دولت بایدن در بازگشت سریع و حساب نشده به برجام هستیم چرا که زیان هرگونه شتاب در این خصوص ممکن است بیش از منافع آن باشد. اوضاع داخلی آمریکا بسیار حساس و این کشور دچار دو دستگی است و ممکن است جمهوری خواهان از موضوع رابطه با ایران برای فشار بر بایدن بهره برداری کنند.

همچنین بخش بزرگی از افکار عمومی آمریکا با هرگونه رابطه ای که موجب قدرت گرفتن نظام ایران شود، مخالف است. همچنین دولت بایدن می داند که دو طرف اصلی در منطقه یعنی اسرائیل و ائتلاف عربی، از بازگشت اتوماتیک به برجام و لغو تحریم های ایران و تامین نقدینگی برای این کشور، ناراضی هستند.

اگر «روند صلح» آمریکا با نظام ایران به سرعت آغاز نشود، این احتمال وجود دارد که ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی گسترش یابد و فشارهایی راهبردی بر ایران وارد کند که این کشور تاب تحمل آن را ندارد. از این رو مقامات ایرانی و طرف هایی در داخل دولت آمریکا برای تسریع این روند اعمال فشار می کنند.

در چنین شرایطی پیش بینی می شود دولت بایدن برخی روزنه ها را به روی نظام ایران باز کند تا چرخ مذاکرات با فراهم شدن مقداری نقدینگی برای حکومت ایران به حرکت در آید ولی این کار بدون سر و صدا خواهد بود تا معترضان به برجام را تحریک نکند.

از سوی دیگر دولت بایدن برای فرونشاندن نگرانی مخالفان بازگشت به برجام، از تعیین شروط و مشارکت کشورهای عربی در مذاکره با ایران سخن خواهد گفت تا به آنان اطمینان خاطر بدهد.

دولت بایدن سیاستی عملگرایانه در پیش خواهد گرفت تا زمانی که بتواند کنترل اوضاع داخلی و خارجی را کاملا در دست بگیرد. پس از آن برنامه های بلند مدت خود را عملا آغاز خواهد کرد که آنها را برای منطقه مناسب تر می داند.

کد خبر: ۷۲٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha