۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
واکسن‌های «آسترازنکا» وارد کشور می‌شود
وزیر بهداشت:

واکسن‌های «آسترازنکا» وارد کشور می‌شود

نمکی، وزیر بهداشت با هشدار در خصوص خیز ملایم و افزایش مراجعان مراکز درمانی، بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تاکید کرد: واکسن کرونا از منابع مختلف تامین و واکسیناسیون به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، سعید نمکی در رصد خانه وزارت بهداشت با بیان اینکه جهان در التهاب بیماری کرونا گرفتار است، افزود: باز هم متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته آمریکا ۳۶۳۲ مرگ، انگلیس ۱۴۴۹ مرگ، برزیل ۱۲۴۰، آلمان ۹۹۰، اسپانیا ۷۲۴، مکزیک ۵۶۴، افریقای جنوبی ۵۴۷، روسیه ۵۳۹، ایتالیا ۴۳۹ و فرانسه با ۴۸۵ مرگ شبانه روز تلخی را گذراندند و متاسفانه گر چه تعداد فوتی‌ها را با تلاش مدافعان سلامت و لطف خدا زیر ۱۰۰ فوتی نگه داشتیم به ۷۹ فوتی در شبانه روز گذشته رسید.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران گرچه در شرایط بسیار سختی است اما باز هم افتخار آفرین در این عرصه در قالب طرح شهید سلیمانی با همه همراهان جلو می رویم و ما خوشبختانه توانستیم بیماری را در کشور مهار و کنترل کنیم.

نمکی افزود: اما آنچه که باعث نگرانی من و همکاران است، با کاهش رعایت شیوه نامه ها و پای بند نبودن به موازین و مقرراتی که برای فاصله گذاری ها اعلام کردیم، خیز ملایمی در میزان بیماران سرپایی در بعضی استان ها مشاهده می کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در تهران نیز آغاز یک خیر ملایم در تعداد بیماران سرپایی و مطمئنا بعد آن در افراد مبتلای نیازمند بستری و خدای نکرده در هفته های بعد افزایش مرگ و میر را در مجموعه مراکز درمانی خواهیم داشت.

نمکی با بیان اینکه بازهم تقاضا داریم پایبندی به اصول و رعایت شیوه نامه ها را مردم فراموش نکنند، خاطرنشان کرد: نقشه آنشین روزهای قبل امروز به یک نقشه بسیار فرحبخش تر در مقایسه با روزهای گذشته تبدیل شده است و برای مردم و عزیزان مضطرب ما در نظام سلامت امیدوار کننده است و ان شاء الله با رعایت شیوه نامه ها این اضطراب کاهش یابد.

وزیر بهداشت همچنین با تشریح جزئیات تهیه و تامین واکسن کرونا، تاکید کرد : در کنار تولید داخلی واکسن کرونا، از مطمئن ترین و معتبرترین راه واکسن مورد نیاز مردم را تامین می کنیم.

نمکی گفت: مجموعه آسترازنکا به ما اعلام کرد که تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا را به ما از ماه فوریه در قالب کوواکس آغاز می‌کند.

وزیر بهداشت افزود: از شرکت‌هایی به دلیل نیاز بازار داخل، واکسن وارد می‌کنیم. همچنین از اسپوتنیک روسیه نیز قرار بود وارد کنیم و خیلی‌ها صحبت‌هایی کردند. دیروز مقاله‌ای در این زمینه در مجله لنست منتشر شد. سیاست ما این بود که واکسن ثبت شده اول باید در چند کشور موجه در دنیا ثبت و مصرف شده باشد و کارآزمایی بالینی در سه فاز را در بیرون مرزها گذرانده باشد.

وی ادامه داد: واکسن اسپوتنیک روسیه در کشورهای برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانین، ونزوئلا، مالزی، بولیوی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس هم مصرف می‌شود و هم ثبت شده است. واکسن شرکت سینوفارم چین که در کشورهای چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو، اندونزی و بسیاری از کشورها ثبت و مصرف شده است. واکسن دو شرکت هندی نیز در جاهای مختلف دنیا ثبت شده است.

نمکی بیان کرد: امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری‌های رییس جمهوری و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه برای حمل و نقل واکسن‌ها امیدواریم هرچه سریع‌تر این واکسن‌ها را وارد کشور کرده و تزریق را به گروه‌های آسیب پذیر با رعایت اولویت‌ها آغاز کنیم.

وزیر بهداشت گفت: سوالاتی چند روزی است در ذهن مردم توسط عده‌ای با خیراندیشی یا بد اندیشی ایجاد شده است. مردم این را باور داشته باشند که وزارت بهداشت و وزیر بهداشت سیاست زده نیست.

نمکی افزود: از روز اول اعلام کردم که وزیر بهداشت و خدمت گذار همه مردم و اقشار و دیدگاه‌های مردم سرزمین هستیم. برای اصولگراها، اصلاح طلب‌ها، معتدل‌ها، بدون خط‌ها، شیعه، سنتی، کلیمی، مسیحی و حتی زندانیان محکوم به اعدام مکلف به خدمت و حمایت از سلامت هستیم. در نتیجه مواردی که دنبال می‌کنیم را سیاسی نکنید و واکسن نیز یکی از همین پدیده‌ها است. اگر کسانی برای برخی صندلی‌ها در برخی نظام‌های صنفی خواب‌هایی دیده‌اند، اگر مردم آنها را پذیرفتند انشالله بر آن صندلی بنشینند، اما خواهش من این است که امروز مسائل سلامت را سیاسی نکنند.

وزیر بهداشت ادامه داد : از روزهای نخست کمیته‌های ملی برای واکسن تشکیل شد و بزرگترین هدف ما این بود که واکسن ایرانی را بسازیم. مطمئن بودیم در روزهای سخت با تقاضای بالای واکسن کرونا برای مردم جهان، ظرفیت واکسن‌سازهای دنیا به اندازه پوشش واکسیناسیون ۱۰ درصد مردم جهان هم نیست.

وی تاکید کرد: در نتیجه با تکیه بر دانش داخلی تلاش کردیم شرکت‌های داخلی را دور هم جمع کرده و جرئت و جسارت تولید به آنها بدهیم. این حرکت با قدرت شروع شد و اولین گروه مجوز کارآزمایی بالینی را گرفتند و به خوبی در حال پیشرفت هستند. اوایل هفته آینده مجموعه انستیتو رازی که اجازه تست بالینی را گرفته، کار خود را آغاز می‌کند. مجموعه پاستور که با انتقال دانش فنی نیز به خوبی کار خود را دنبال می‌کند و مرحله سوم کارآزمایی بالینی را دنبال خواهد کرد.

کد خبر: ۷۱٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha