۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
خسارت ۱۵۰ میلیارد تومان قاچاقچیان چوب اصفهان به منابع طبیعی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خسارت ۱۵۰ میلیارد تومان قاچاقچیان چوب اصفهان به منابع طبیعی

اصفهان - سرهنگ طاهری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان گفت: قاچاقچیان چوب در استان اصفهان طی دو سال اخیر ۱۵۰ میلیارد تومان به منابع طبیعی خسارت زده‌اند.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در استان اصفهان دو گروه در زمینه قاچاق چوب فعالیت دارند، اظهار داشت: گروهی از سمت استان‌های زاگرسی چوب بلوط را به شهرستان‌های اصفهان، نجف آباد، فلاورجان و خمینی‌شهر می‌آوردند.

وی افزود: گروه دیگر چوب‌های تاغی که به دلیل بیابانزدایی و کاهش گرد و غبار در اصفهان کشت شده است را از طریق قاچاقچیان قطع و به استان‌های قم و تهران برای تبدیل به ذغال می‌برند.

برای بلوغ هر درخت بلوط ۴۰ سال زمان نیاز است
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه برای به بلوغ رسیدن هر درخت بلوط ۴۰ سال زمان لازم است، ادامه داد: باید توجه داشت که بسیاری از درختان بلوط زاگرسی تا ۶۰۰ سال عمر دارند و قتل آنها ضرر بسیار زیادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه درختان بلوط و درختان تاغ سرمایه‌ای ملی است که قاچاچیان بدون هیچ هزینه‌ای آنها را قطع و با خودروهای سواری تندرو قاچاق و تبدیل به ذغال می‌کنند، اضافه کرد: باید توجه داشت که این درختان نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر زیست محیطی، تامین منابع آب سفره‌های زیر زمینی، ذخایر گیاهی  و تنظیم جریان‌های هیدرولوییکی تاثیر بسزایی دارند.

کشف ۱۰۰۰ تن چوب قاچاق در اصفهان
سرهنگ طاهری با بیان اینکه به ازای هر کیلوگرم چوب درخت قطع شده ۱۵۰ هزار تومان به منابع طبیعی خسارت وارد می‌شود، ادامه داد: یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان طی دو سال اخیر حدود یک هزار تن کشفیات داشته که ارزش ریالی این چوب‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در سال جاری ۵۰ تن ذغال بلوط در استان اصفهان کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه قانون گذار هم برای افرادی که جرم مرتکب شده‌اند با تعیین جریمه‌های سنگین رفتار پیشگیرانه را دنبال می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس برای یک محموله قاچاق چوب هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان حکم بدوی صادر شده است.

قاچاقچیان چوب مباشر جرم محسوب می شوند
وی با بیان اینکه قاچاقچیان چوب مباشر جرم محسوب می شوند، افزود: این افراد به عنوان مباشرت در قطع و حمل درختان تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.

سرهنگ طاهری با اشاره به لایحه‌ ‌ای در زمینه ممنوعیت حمل و نگهداری ذغال‌ها در مغازه‌ها اظهار داشت: در قالب این لایحه هر گونه حمل و نگهداری ذغال و فروش این محصول جرم محسوب می‌شود که امیدواریم به مرحله اجرایی برسد.

کد خبر: ۷۱٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha