۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
تاثیر بیش از ۹۱ درصدی واکسن «اسپوتنیک» روسیه
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد

تاثیر بیش از ۹۱ درصدی واکسن «اسپوتنیک» روسیه

وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت در مطلبی در فضای مجازی نوشت: واکسن روسی اسپوتنیک ۹۱.۶درصد موثر است و در رده واکسن‌های فایزر و مدرنا قرار دارد.

به گزارش بازار، علیرضا وهاب زاده تصریح کرد: ایران هفته آینده واکسیناسیون را آغاز خواهد کرد و همزمان با تولید انبوه واکسن ایرانی و واکسن تولید مشترک با کوبا، ایران در ۶ ماه آینده در رده برترین کشورها در تعداد واکسیناسیون قرار خواهد گرفت.

براساس نتایج تحقیقاتی که روز سه شنبه در مجله پزشکی لانسِت The Lancet منتشر شد و کارشناسان مستقل آن را معتبر دانستند، واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه، به میزان ۹۱,۶% در برابر اشکال بالینی کووید ۱۹ مؤثر است.

لانست یکی از معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی است.

یان جونز Ian Jones و پالی رای Polly Roy دو متخصص انگلیسی، در بیانیه ای که ضمیمه نتایج تحقیق در مجله لانست شد اعلام کردند «ساخت واکسن اسپوتنیک وی به علت تعجیل در ساخت آن و اینکه روسیه برای رسیدن به نتیجه، شفاف عمل نکرده است، مورد انتقاد قرار گرفت. اما نتایج تحقیقاتی که ما در اینجا داریم واضح هستند و اصل علمی بودن این واکسن ثابت شده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این دو محقق که خود در این تحقیق مشارکت نداشتند تأکید کردند «این به معنای آن است که از این پس یک واکسن دیگر به مبارزه برای کاهش شیوع کووید ۱۹ می پیوندد».

این نخستین نتایج تأیید شده برای اثربخشی واکسن روسیه، تأکیدی بر اظهارات اولیه روسیه است که در پاییز گذشته جامعه علمی بین المللی با بدبینی از آن استقبال کرد.
به نظر می رسد در این مرحله می توان واکسن اسپوتنیک وی روسیه را در بین بهترین واکسن ها، مانند فایزر/بیوان تک و مدرنا (با اثر بخشی ۹۵ درصدی) قرار داد. با وجود این، این واکسن ها از فن آوری متفاوتی استفاده می کنند.

در هفته های اخیر، درخواست های زیادی در اروپا مطرح شد تا آژانس دارویی اروپا هر چه سریعتر اثربخشی اسپوتنیک وی را ارزیابی کند. این واکسن پیش از این در روسیه و چند کشور (از جمله آرژانتین و الجزایر) استفاده شد.

نتایجی که در لانست منتشر شد براساس آخرین مرحله (فاز سوم) از آزمایش های بالینی است که بر روی نزدیک به ۲۰ هزار داوطلب انجام گرفت. این نتایج نشان می دهند اسپوتنیک وی ۹۱,۶% خطر ابتلا به اشکال بالینی کووید ۱۹ را کاهش می دهد.

کد خبر: ۷۱٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha