۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
رد کلیات بودجه باعث بی‌اعتمادی در بازار سرمایه خواهد شد
تاثیر رد کلیات لایحه بودجه بر بازار سرمایه:

رد کلیات بودجه باعث بی‌اعتمادی در بازار سرمایه خواهد شد

شقاقی شهری معتقد است که بازار سرمایه قطعا به پیش بینی ناپذیری و عدم ثبات و اطمینان واکنش نشان خواهد داد و ما اگر قصد تقویت بازار سرمایه را داریم بایستی ثبات، کاهش ریسک های مالی و سیاسی را در دستور کار قرار دهیم که طبیعتا هرگونه اقداماتی غیر از این می تواند به وخیم تر شدن اوضاع بازار دامن بزند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: پس از ماه ها بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درکمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، این لایحه به صحن علنی آمد. اما درنهایت با تمام کشمکش ها بین نمایندگان و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به جای رئیس جمهور به مجلس آمده بود، رد شد و همین امر واکنش های زیادی را برانگیخت.

عده ای دلیل رد کلیات لایحه بودجه را سیاسی اما عده ای دیگر علت را کاملا تخصصی خواندند. درهمین بین مجددا سوال و ترس بزرگی بین فعالان بازا سرمایه پدیدار شد؛ که سرنوشت و واکنش بازار به این اتفاق چه خواهد بود؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان دلایل روند نزولی فعلی و عدم جبران ضررهای هنگفت سرمایه گذارانی که به دعوت دولت به بورس آمدند یا حتی پیش ازآن نیز در این بازار حضور داشتند، عدم اطمینان از شرایط و مولفه های تاثیر گذار است. اما درحال حاضر تاثیر رد کلیات بودجه بر بازار سهام را از زبان رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی بخوانید که با «بازار» به گفتگو  پرداخت.

با اینکه لایحه بودجه ایرادات اساسی داشت، اما از رد کلیات بودجه متعجب شدم
وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار «بازار» ضمن اشاره به رد کلیات لایحه بودجه درمجلس و تاثیر آن بر بازار سهام بیان کرد: تعجب کردم که چرا کلیات لایحه رد شد. البته بنده با خود لایحه بودجه دولت موافق نبودم اما شرایط کشور به گونه ای نبود که لایحه رد شود.

وی افزود: بنابراین اتفاقی که پیش خواهد آمد این است که بودجه عملا به دولت برمی گردد و چون در بهمن ماه هستیم، تا دوباره دولت بخواهد این لایحه را آماده کند و به مجلس برگرداند زمان زیادی از دست خواهد رفت و توفیقی برای کشور ایجاد نیم شود و احتمالا با این اوصاف بودجه سه دوازدهم و یک دوازدهم به دولت داده می شود و همین امر مسائل را پیچیده تر و سخت تر خواهد کرد.

شقاقی شهری بیان کرد که بحث هماهنگی در بین قوا برای همین موارد است که بتوانند همدیگر را اقناع کنند تا در این شرایط حساس کشور اوضاع بدتر نشود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهارکرد: باتوجه به رد لایحه بودجه، اینکه دولت واقعا چقدر عزم جدی برای اصلاح خواهد داشت و آیا وارد پروسه اصلاح لایحه رد شده خواهد شد یا خیر و یا این اصلاحات در چه حدی خواهد بود، ابهاماتی هستند که وجود دارد.

او ادامه داد: بعد از حدود ۶  ماه تلاشی که صورت گرفته ماحصل کار بودجه کنونی شده است و طبیعتا در مدت باقی مانده امکان بازنگری کلی لایحه نخواهد بود. بنابراین امروز انتظار می رفت که کلیات لایحه تصویب شود و مجلس و دولت بتوانند در اصلاح جزئیات به توافقاتی دست پیدا کنند اما رد شدن لایحه کار را پیچیده تر کرد.

خروجی رد شدن لایحه فعلی، یعنی افزایش بی اعتمادی اقتصاد کشور برای ماه های آتی
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد که بنده هم به این واقف هستم که لایحه ایرادات اساسی داشت و با کسری بودجه بالا به مجلس ارائه شده بود. اما به هرحال رد شدن لایحه بودجه اوضاع را بهتر نخواهد کرد. خروجی رد شدن لایحه فعلی یعنی افزایش بی اعتمادی اقتصاد کشور برای ماه های آینده و دست دولت برای اقداماتش بسته خواهد شد.

شقاقی شهری درمورد تاثیر رد کلیات بودجه بر بازار سرمایه می گوید: مسلما هرچقدر بی اعتمادی و پیش بینی ناپذیری در اقتصاد کشور بیشتر شود به طبع بازار سرمایه و تمام بازارهای دیگر تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد که بازار سرمایه قطعا به پیش بینی ناپذیری و عدم ثبات و عدم اطمینان واکنش نشان خواهد داد و ما اگر قصد تقویت بازار سرمایه را داریم بایستی ثبات، کاهش ریسک های مالی و سیاسی را در دستور کار قرار دهیم که طبیعتا هرگونه اقداماتی غیر از این می تواند به وخیم تر شدن اوضاع بازار دامن بزند.

اعداد فعلی شاخص کل بورس، نشان از کف های قیمتی است اما بازار سرمایه به هرگونه بی ثباتی واکنش منفی نشان می دهد
این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: هم اکنون بازار سرمایه با رسیدن به اعداد یک میلیون و صد و یک میلیون و دویست طبق برآوردها به کف خودش رسیده و این کف بازار است و با توجه به تمام جوانب فکر نمی کنم بازار سرمایه پایین تر از این اعداد برود. اما به طورکلی بازار سرمایه به هرگونه بی ثباتی واکنش منفی نشان می دهد.

رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: به هرحال باید تلاش بر این باشد که شفافیت، ثبات و اطمینان از آینده اقتصاد کشور هرچه بیشتر باشد. این روند هم به نفع تولید و هم به نفع سرمایه گذاری و بازارهای پولی و ارزی و مالی، به ویژه بازار سرمایه است.

شقاقی شهری در انتها بیان داشت: به طور کلی بنده در شرایط کنونی رد شدن لایحه بودجه با همه ایرادات موجود به صلاح اقتصاد کلان و معیشت مردم و وضعیت تولید و سرمایه گذاری نمی بینم و تدبیر باید جوری صورت میگرفت که لایحه تصویب میشد و مجلس تلاش میکرد تا بخشی از ایرادات را پوشش بدهد و حل کند تا دولت در سال آینده کار خود را با بودجه مشخص شده شروع کند.

کد خبر: ۷۱٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha