۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
بودجه ۱۴۰۰ لایحه پراسراری بود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس:

بودجه ۱۴۰۰ لایحه پراسراری بود

حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ لایحه پراسراری بود و جرم کمیسیون تلفیق این بود که اسرار هویدا می‌کرد، جهت شفاف سازی در این زمینه به تشریح جزئیات واقعیات ارقامی که دولت در بودجه قرار داده و اصلاحاتی که این کمیسیون انجام داده است، پرداخت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید شمس الدین حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی و در ارائه توضیحاتی پیرامون مباحث مطرح شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: لازم می‌دانم به عنوان برادر کوچکتر شما که در این جلسه حضور داشتم نکاتی را به استحضار برسانم، ضمن اینکه صبح با خدای خودم نجوا می‌کردم که خداوندا امروز اگر به من قرعه افتاد، جز برای مصالح مردم و رضای خودت صحبت نکنم تا بتوانیم در سطحی حرکت کنیم که بلندتر مجلس، دولت، جناح‌های سیاسی چپ و راست و انتخابات و برای حقانیت و در چارچوب‌های علمی باشد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به نوبخت ادامه داد: شما می گویید که کمیسیون تلفیق عدد ۸۴۱ هزار میلیارد تومان را به هزار و یکصد و هزار میلیارد افزایش داد و بینی و بین‌الله شما نامه ننوشتید که ۵۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی جدید منتشر شود؟

وی تصریح کرد: آیا شما در بند (و) تبصره (۲) مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان نگذاشتید و آیا اگر کمیسیون تلفیق این عدد را از دل تبصره‌ها به جدول اضافه کرد، اسم آن شفاف‌سازی یا تأیید کردن لایحه‌ای که مخفی‌کاری داشته، است؟ آیا شما در جریان نیستید وقتی ما پیشنهاد دادیم بندی که در تبصره (۵) تحت عنوان اسناد تسویه با رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان گذاشتید و باز عددی در جداول نبوده است، این رقم را از اسناد تسویه که نوشته بودید افزایش پایه پول ثبت نشود، به عنوان افزایش بدهی دولت ثبت شود، این تناقض آشکار علمی شما را اصلاح و به اسناد خزانه تبدیل نکردیم؟

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با قرائت این بیت از شعر حافظ «جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد/گفت آن یار کزو گشت سر دار بلند» تأکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ پر از اسرار است ضمن اینکه شما در مورد وابستگی به نفت گفتید، در حالی که دولت می‌خواست با فروش ۱۷.۳ میلیارد دلار مبلغ ۱۹۲ هزار تومان پول به خزانه بریزد، ما گفتیم با عدد ۱۵ هزار میلیارد دلار مبلغی که باید به خزانه ریخته شود بیشتر از این است. بنابراین درست نیست که ما رانت و فساد را ترویج کنیم و بعد بگوییم به دنبال دزد بدویم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس یادآور شد: آیا این شما نبودید که وقتی عدد ۲.۳ میلیارد بشکه را مطرح کردید، رئیس دستگاه دیپلماسی شما گفته است این خلاف اقتصاد مقاومتی است و باعث آوردن ما در کنج و پایین آوردن قدرت مذاکره می‌شود، ما کجا با اقتصاد مقاومتی و موضوع محاصره اقتصادی مشکل داشتیم.

حسینی افزود: عدد ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردی که گفتید آیا شما در تبصره (۱) به این نکته اشاره نکردید که چنانچه نرخ ترجیحی ارز به ETS تغییر کند، منابع حاصل از آن خرج معیشت و سلامت می‌شود، عدد ETS، ۲۴ هزار است و عددی که شما اعلام کردید ۱۱ هزار و ۵۰۰ است در حالی که شما خود در تبصره ۴ وقتی خواستید نرخ ارز را تبدیل کنید چه میزان قرار دادید یا در بند (ه) تبصره (۴) مگر برای ETS این رقم را نگذاشتید یا وقتی به اعداد صندوق توسعه ملی اشاره کردید مگر نرخ ETS را نگفتید.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من واقعا تأسف می‌خورم و باید اعلام کنم وقتی به رئیس کل بانک مرکزی گفتم آیا شما می‌دانید برای ارقام تبصره (۱۴) مبلغ ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان محاسبه شده است، گفت: از آن خبر ندارم که گفتم از آقای پورمحمدی بپرسید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: جرم کمیسیون تلفیق بودجه این بود که اسرار هویدا می‌کرد چون فکر می‌کرد مردم حق دارند بدانند که بشکه نفت به چه سختی به دست می‌آید و به چه راحتی به حراج گذاشته می‌شود، مردم بدانید کالاهایی که می‌خرید با نرخ ETS است نه ارز ۴۲۰۰ تومانی بنابراین ما به دنبال کدام دزد بدویم، این گرگ سالهاست که با گله آشنا است.

کد خبر: ۷۱٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha