۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کمیسیون تلفیق مجلس شاکله بودجه را بهم ریخته بود
سخنگوی دولت:

کمیسیون تلفیق مجلس شاکله بودجه را بهم ریخته بود

ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بخورد، دنبال کند.

به گزارش بازار، علی ربیعی درباره واکنش دولت به رد کلیات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از مدت‌ها بحث و حرف و حدیث آنچه مطلع شدیم کلیات بودجه رد شد فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیرکارشناسی در بودجه دریافت شد و اینکه به این نکات توجه و پیام‌ها دریافت شد از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس، اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد مردم باشد بدون بهم خوردن شاکله بودجه و پیش بینی درآمدهای واهی در کنار هم قرار بگیرد.

ربیعی ادامه داد: به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه باز خواهد گشت و آمادگی داریم گفت و گوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد.

سخنگوی دولت با برشماری محورهای اصلی لایحه که دولت بر آن اصرار و اعتقاد داشت در صورت تصویب می‌توانست آثار زیادی داشته باشد، اظهارکرد: تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.

وی اضافه کرد: در عمل تغییر نرخ ارز تصمیماتی در جای دیگر گرفته شد که بدون ۱۷ و ۵۰۰ بودجه دیگر قابلیت اجرایی نداشت و موجب افزایش تورم نقدینگی و کاهش ارز پول ملی بود که باید ارزش پول ملی را بالا ببریم و نرخ ارز باید به قیمت واقعی خود برگردد. افزایش آن در برخی موارد برای تولید موثر است اما سرجمع برای اقتصاد و معیشت کشور، علامت آن به سایر بازار ها طوری است که نرخ ارز باید به نرخ واقعی خود  باشد. افزایش سقف بودجه بدون منابع حقیقی تورم زا است و باعث چاپ اسکناس می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی در خصوص وابستگی بودجه به نفت، میزان فروش پیش بینی شده در لایحه بودجه را خائنانه دانستند، گفت: این درحالی ‌است که خودشان بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند با این تفاوت که از تولید که قدرت ملی و جایگاه جهانی ما را ارتقا می‌داد و به زیان کشورهای رقیب بود کاستند و به جای آن نرخ ارز را که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد افزایش دادند.

وی افزود: دولت بارها درباره افزایش حجم بودجه و تورم‌زا بودن آن اعلام کرد که هزینه‌های پیش بینی شده اجتناب ناپذیر بوده است و نمایندگان هر قلم هزینه را زیاد می‌دانند، کاهش دهند اما نه تنها این هزینه‌ها کاهش نیافت بلکه ۳۵ درصد به آن افزوده شد. آنها که مدعی بودند بودجه دارای کسری است به یک‌باره ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به همین بودجه اضافه کردند.

ربیعی ادامه داد:‌ بارها عنوان شد که دولت درآمدهای واهی و غیرواقعی پیشنهاد داده که امکان تحقق ندارد و منجر به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد و ما گفتیم شما درآمدها را واقعی و مبالغ اضافی را حذف کنید که نتیجه آن شد که در سرفصل‌های درآمدهای نفتی ۳۲ هزار میلیارد، درآمدهای عمومی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان شامل ۴۱ هزار میلیارد تومان که می‌گفتند دولت در شرایط رکودی اساسا نیابد دولت مالیات را اضافه کند، ‌ ۴۱ هزار میلیارد تومان درآمدهای کمرگی بواسطه افزایش نرخ تسعیر ارز و ترخیص خودروهای لوکس از مناطق آزاد که مفسده‌ها و مشکلات خود را دارد، و حدود ۴۰ هزار ملیارد تومان سایر درآمدها را شاهد هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: می‌گفتند که در بودجه شرکت‌های دولتی چه خبر است درحالی که دولت گزارش بودجه این شرکت ها را از یک ماه زودتر از لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی رسانده اما شما حتی یک ریال آن بودجه را تغییر ندادید. خوب چه شد آن شعارهای مبارزه با فساد و رانت در بودجه شرکت‌ها؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه طبقه محروم و فرودست جامعه با تصمیمات عجولانه، دچار رنج و سختی می شوند، گفت: هر میزان یارانه‌ای که از محل ضرب و تقسیم ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۷۵۰۰ تسعیر ارز برای جبران دهک‌های پایین در نظر بگیرید بازهم مشکلات اقتصادی ناشی از حذف یارانه ۴۲۰۰ را حل نخواهد کرد.

وی افزود: دولت بارها اعلام کرده که با یک شیب منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر دارد اما حذف ناگهانی آن بیشترین ضربه را به طبقات محروم جامعه خواهد زد. چه کسی آثار روانی این اظهارات بر سرمایه اجتماعی را محاسبه می‌کند و تبعاتی که این حرف‌ها به اعتماد عمومی مردم نه به دولت بلکه نظام می‌زند، را بررسی خواهد کرد.

ربیعی با بیان اینکه در حسن نیت دوستان کسی تردیدی ندارد، ابراز امیدواری کرد که ان شاالله هرچه خیر و مصلحت کشور هست پیش آید.

سخنگوی دولت در واکنش به موضع دولت به اظهارات دولت آمریکا مبنی براینکه ابتدا باید ایران به تعهدات پیشین خود در برجام برگردد، گفت: موضع ما درباره این موضوع همیشه روشن بوده است. آمریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و اقدامات متعددی از جمله وضع تحریم‌های یک‌جانبه نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آمریکا هرگز از برجام خارج نشده است و تا یک‌سال پس از خروج آمریکا به تعهدات خود بطور کامل عمل کرده است اما در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضای برجام درعمل به تعهدات‌شان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود مطابق با بند ۳۶ برجام متوسل شویم که این بند به ما اجازه می‌دهد در واکنش به عدم اجرای تعهدات سایر طرف ها، تعهدات خود را بطور جزئی یا کلی متوقف کنیم.

ربیعی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند، خاطرنشان کرد: تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست. اما به محض به آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت به انتخاب راب مالی به‌عنوان مسوول پرونده ایران در آمریکا، اظهارکرد: ما نظری درباره انتصاب افراد در دولت آمریکا نمی‌دهیم اما متوجه قاعده کلی دیپلماسی سازنده هستیم.

 وی یادآورشد: دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به آن باور دارند، به نتیجه نمی‌رسد اما در عین حال ما در ارزیابی نهایی نه به افراد و جملات آنها، بلکه به رفتارها و تصمیم‌های آنان توجه داریم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از نظر ما فرآیند بازگشت آمریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با بکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد.

ربیعی تاکید کرد که به محض بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خود، ایران بدون فاصله زمانی به‌طور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور فرانسه مبنی بر اضافه شدن عربستان‌ به مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضع دولت در این زمینه، گفت: اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسوولانه نبود. همانطور که بارها گفته‌ایم قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام انجام بگیرد و به تبع آن ملحق شدن اعضای جدید در گفتگوهای پیشتر انجام شده، بطور کامل منتفی است.

وی ادامه داد: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریع‌تر آمریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهدات‌شان مطابق نص صریح توافق است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: ما همیشه در استقبال از آغاز گفتگوهای منطقه‌ای میان کشورهای منطقه پیشتاز بوده‌ایم و همچنان دست ما به سوی همه همسایگان برای حل و فصل اختلافات دراز است.

 ربیعی گفت: تنها کشورهای منطقه هستند که از صلاحیت تامین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخله‌ها و ابتکارهای نامعمول کشورهای خارج از منطقه نیازی نیست.

کد خبر: ۷۱٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha