۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
سیر نزولی نرخ دلار در صورت تحول اقتصادی| بازار ارز به اظهار نظر مدیران و مسئولان اجرایی بی محلی می کند!
کارشناسان اقتصادی در گفتگو با «بازار» پیش بینی کردند

سیر نزولی نرخ دلار در صورت تحول اقتصادی| بازار ارز به اظهار نظر مدیران و مسئولان اجرایی بی محلی می کند!

رئیس کل بانک مرکزی در حالی وعده کاهش نرخ دلار زیر ۲۰ هزار تومان را به مردم می دهد که کارشناسان معتقدند؛ سیر نزولی قیمت ارز در بازار زمانی اتفاق می افتد که اقتصاد کشور در پی فعل و انفعالات اقتصادی و سیاسی متحول شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ ارز در سال جاری با نوسانات زیادی همراه بود اما بانک مرکزی به جای انجام راهکارهای اصولی و کارشناسانه در مهار قیمت این کالا و جلوگیری از سیر صعودی آن هر از چند گاهی اعلام می کرد؛ نرخ ارز در بازار غیر واقعی است و قیمت آن به زودی کاهش می یابد. رویکردی گفتار درمانی که تاثیر چندانی بر کاهش قیمت ها در بازار نداشت چرا که بازار روال عادی خود را طی می کرد و مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نهایی ارز بود.

از طرفی فعالان بازار ارز چون وعده های بی عمل دولت در ساماندهی قیمت ها را می دیدند، خیلی پایبند وعده ها و اقدامات ضربتی بانک مرکزی نسبت به پائین آوردن نرخ ارز نبودند. البته بانک مرکزی طی این یکسال اخیر به دلیل کمبود منابع ارزی کشور جوانب احتیاط را در تزریق ارز به بازار در نظر می گرفت چرا که به خوبی می دانست هر آنچه ارز به بازار عرضه شود به دلیل اشتهای خریداران جز هدر رفت منابع عایده چندانی در بر ندارد.

سریال وعده های بی عمل کاهش نرخ ارز
به عقیده کارشناسان، سریال وعده های بی عمل کاهش نرخ ارز و ساماندهی این بازار به جای ایجاد راهکارهای کارشناسانه همچنان ادامه دارد تا جایی که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار اعلام کرد؛ «انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و دلار به زیر۲۰ هزار تومان می‌رسد». همتی البته نه زمان مشخصی برای کاهش نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار اعلام کرد و نه قاطع نوید ارز ارزان را به مردم داد. وی علت نوسان ارز را بیشتر روانی دانست و تاکید کرد؛ مسئولان در این زمینه باید در اظهاراتشان دقت کنند.

بانک مرکزی به جای وعده ارزانی ارز به مردم که معلوم نیست چه زمانی اتفاق می افتد، بستر کاهش نرخ تورم در کشور را فراهم و در راستای تامین سرمایه در گردش مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی گام بردارد

دراین باره جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بانک مرکزی به جای وعده ارزانی ارز به مردم که معلوم نیست چه زمانی اتفاق می افتد، بستر کاهش نرخ تورم در کشور را فراهم و در راستای تامین سرمایه در گردش مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی گام بردارد.

در شرایط کنونی کشور نمی توان نرخ ارز را با قطعیت پیش بینی کرد
وی با بیان اینکه هر گونه اظهار نظری درباره نرخ ارز آن هم در شرایط کنونی کشور(وضعیت سیاسی اقتصادی) شاید خیلی به واقعیات نردیک نباشد افزود: با توجه به اثر گذاری وضعیت بودجه و بازارهای سرمایه گذاری در کشور، همچنین احتمال رفع تحریم ها و گشایش ارتباطات با دنیا، بازگشت به برجام و غیره، بنابر این نمی توان نرخ ارز را به درستی و قطعیت پیش بینی کرد.

بدنبال تغییر ریاست جمهوری آمریکا چنانچه توافقاتی البته با حفظ چارچوب ها در راستای رفع تحریم ها حاصل شود و موانع سد راه تجارت و ارتباطات بانکی و ... فراهم شود نرخ ارز در بازار کاهش می یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تا کید بر اینکه نرخ ارز تا پایان سال بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود، گفت: بدنبال تغییر ریاست جمهوری آمریکا چنانچه توافقاتی البته با حفظ چارچوب ها در راستای رفع تحریم ها حاصل شود و موانع سد راه تجارت و ارتباطات بانکی فراهم شود نرخ ارز در بازار کاهش می یابد.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: چنانچه توافقاتی با دنیا در راستای رفع تحریم ها حاصل شود، این امکان وجود دارد ماهها به طول انجامد و بعد از مدت ها پیامد آن به کاهش نرخ ارز در بازار منجر شود. این در حالی است که اگر شاخص های کلان اقتصادی در کشور مورد توجه قرار گیرید و سیاست گذاریها بر محور کاهش نرخ تورم، رونق اشتغال، تحرک بخشی بورس و چرخه اقتصاد کشور قرار گیرد به راحتی می توان نتیجه بهتری را برای کاهش نرخ ارز رقم زد.

وی به موضوع نرخ ارز در بودجه سال آینده اشاره کرد و اظهارداشت: نرخ ارز در بودجه سال آینده ۱۷۵۰۰ تومان در نظرگرفته شده است چنانچه این رقم برای سال ۱۴۰۰ نهایی شود تاثیر زیادی بر تغییر نرخ ارز در بازار می گذارد.

مردم را بدبین و بی اعتماد نکنید
ایمان اسلامیان، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره عواقب اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان در آینده گفت: به نظر می رسد مسئولان و دست اندرکاران دولتی چنانچه می خواهند در مورد موضوع و یا شاخص های کلان اقتصادی کشور اظها نظر کنند، باید همه جوانب را در نظر گیرند تا به مردم وعده بی عمل داده نشود چرا که چنین رویکردی مردم را نسبت به کارایی دولت بدبین و بی اعتماد می کند.

تلاش برای کاهش نرخ ارز در بازار را باید به فال نیک گرفت و دولت در این راستا باید همت کند چرا که همه کالاها و خدمات در بازار از نرخ ارز تبعیت می کنند

وی نرخ واقعی دلار را ۲۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته تلاش برای کاهش نرخ ارز در بازار را باید به فال نیک گرفت و دولت در این راستا باید همت کند چرا که همه کالاها و خدمات در بازار از نرخ ارز تبعیت می کنند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار مدت هاست که به موضع گیری های مسئولان بی توجه است اضافه کرد: بازار اکنون بر اساس انتظارات خود رفتار می کند. اینکه بانک مرکزی پیش بینی کند که نرخ ارز کاهش می یابد و قیمت آن به تبع در بازار نزولی می شود نیست چرا که بازار دیگر چون گذشته به اظهار نظر مدیران و مسئولان اجرایی واکنش جدی نشان نمی دهد.

قیمت ارز بین ۲۲ ال ۲۵ هزار تومان در نوسان است
وی گفت: بازار مدتها است فعالیت های خود را با واقعیت های جاری تطبیق داده است در چنین شرایطی تا گشایش های بین المللی صورت نگیرد و ارزهای بلوکه شده آزاد نشوند قیمت ارز در بازار بین ۲۲ تا ۲۵ هزارتومان در نوسان خواهد بود.

بنا به این گزارش، پس از پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان، بازار ارز هیچ واکنشی از خود نشان نداد و نرخ ارز کاهشی نشد طوری که اکنون قیمت دلار ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان است. امروز نیز در صرافی‌های بانکها قیمت‌ دلار نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده ولی قیمت یورو کمی کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  ۲۳ هزار و ۸۷۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۴۲۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است. قیمت طلا و سکه نیز مدتی است در بازار کاهشی است آنگونه که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان، قیمت دلار ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۷۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۷۱٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha