۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
مجلس هیچ گاه نظارت بر عملکرد دولت در بورس را رها نمی‌کند

مجلس هیچ گاه نظارت بر عملکرد دولت در بورس را رها نمی‌کند

مجلس تاکنون هیچ‌گاه در بورس دخالت نکرده است ولی قوه مجریه بداند که نمایندگان ملت نظارت بر عملکرد دولت در بورس را رها نکرده و برای برخورد با متخلفانی که بورس را به این حال و روز درآورده اند قاطعانه وارد می شود؛ این جمله بخشی از یادداشت شفاهی «علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس برای بازار است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار بازار چندی پیش محمود واعظی رییس دفتر رئیس جمهور مدعی دخالت مجلس در بورس شده و گفته بود که «شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانون‌گذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.»

سخنان واعظی واکنش های متعدد نمایندگان مجلس را به دنبال داشته و مجلسی ها این اظهارنظرها را ناشی از عدم درک صحیح مسئول دفتر روحانی از وظایف محوله قوه مقننه می دانند، چرا که مطابق با قانون اساسی نظارت بر امور اجرایی از وظایف اولیه نمایندگان مجلس است.

در این باره «علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که مجلس هیچ گاه در بورس دخالت نکرده، اما نظارت بر آن را رها نمی‌کند وی در یادداشتی شفاهی به توضیح این مساله پرداخته است؛

خدا را شکر می کنیم که بالاخره  در طول ۷ سال گذشته دولت یکبار به فکر حل مشکلی از مردم افتاده است؛ اگر با حرف نزدن نمایندگان مجلس اوضاع بورس درست می شود  به دولت این اطمینان را می‌دهیم که مجلس در امور بورس دخالتی نکرده و نخواهد کرد.

البته دولت باید بهتر از هر کسی بداند که مجلس فعلی تاکنون نه تنها دخالتی در بورس بلکه در امور اجرایی کشور نداشته است، چراکه وظیفه مجلس نظارت است نه دخالت؛ البته ریزش‌های مکرر بورس و متضرر شدن مردم موضوعی است که از بعد نظارتی باید دولت در مورد آن به مجلس پاسخگو باشد چرا که مجلس هم باید به مردم پاسخگو باشد و نمی‌توانیم به مردم پاخ دهیم که دولت می گوید در کار ما دخالت نکنید. به همین دلیل نظارت بر عملکرد دولت به ویژه در حوزه بورس را رها نمی کنیم.

از دولتی که دیگر پا به سن گذاشته هم بیش از این انتظار نمی‌رود چرا که تفاوت معنای دو واژه نظارت و دخالت را نمی‌دانند.

در حال حاضر تا به اتمام رسیدن نتیجه تحقیق و تفحص نهایی، نمی‌توان درباره بورس به طور قاطعانه اظهار نظر کرد؛ اما آنچه که مسلم است نامناسب بودن اوضاع و احوال بورس است؛ این مسئله‌ای مشخص است که بدون تحقیق هم می‌توان آن را دریافت، دولت می خواهد با عقل خود و با چند ضرب و تقسیم ساده موضوع بورس را حل کند که این کار نشدنی است.

نمایندگان مردم در مجلس مطابق با وظایف ذاتیشان و با حرکت در این مسیر، نظارت بر عملکرد قوه مجریه را بیشتر کرده اند تا جایی که درباره مسائل و مشکلات پیش روی بورس تیم های متعددی از درون مجلس از جمله تیم اقتصادی پیگیر است تا با همفکری مراکز علمی ـ دانشگاهی و حتی نخبگان بازار، برنامه های دولت را درخصوص ساز و کار بورس زیر ذره بین نظارت و موشکافانه خود برده و با استفاده از اختیارات و ابزارهای قانونی موجود، ایرادات دولت در ریزش بورس را به طور ویژه بررسی کنند.

مجلس با نظارت دقیق خود در برخورد با متخلفان بورسی کوتاهی نخواهد کرد؛ بی تردید نمایندگان ملت در این گونه نظارت‌ها و رسیدگی‌‎های لازم، با بهره‌گیری از ابزارهایی همچون تحقیق و تفحص و طرح سوال از وزرا و مسئولان مربوطه دولت، قاطعانه وارد می شوند و هیچ‌گاه محافظه کاری و کوتاهی در برخورد با متخلفان بورسی نخواهند داشت و آنان را به مردم معرفی می‌کنند.

در حال حاضر تیم های اقتصادی، تخصصی و تفحص متشکل از نمایندگان مجلس با همکاری کارشناسان تمام جوانب و مشکلات حوزه بورس را پیگیری می‌کنند و به طور قطع پس از مشخص شدن حقیقت و احراز عناوین تخلفات صورت گرفته، آن را برای شفاف سازی در اختیار مردم قرار می دهند.

کد خبر: ۷۱٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha