۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
  بایدن صف متحدان خود را برابر چین مستحکم می‌کند
لزکو بررسی کرد:

بایدن صف متحدان خود را برابر چین مستحکم می‌کند

دولت جدید امریکا می خواهد نشان دهد که سلطه طلبی پکن در آسیا را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: در طول چند روز گذشته، واشنگتن ارتباطات خود را با متحدان خود در آسیا  از ژاپن، کره ، هند و حتی تایوان افزایش داده است. دولت جدید امریکا می خواهد نشان دهد که سلطه طلبی پکن را در این بخش از جهان به دقت زیر نظر خواهد داشت.

اگرچه تنش های تجاری و نظامی بین واشنگتن و پکن در زمان دونالد ترامپ شدت یافته بود، ورود جو بایدن به کاخ سفید اوضاع را اساساً تغییر نمی دهد.

قاطعیت دولت ترامپ و حتی اوباما در برابر چین مانع  از تقویت توانایی بازدارندگی و نیروی دریایی ارتش چین در سالهای اخیر نشده است.

اما برکناری ترامپ باعث شد تا بسیاری از کشورهای آسیایی نگران قاطعیت کمتر واشنگتن باشند. به نظر می رسد دولت آمریکا مصمم است که این نگرانی ها  را از بین ببرد.

«لوید آستین» یادآوری می کند: «امریکا همچنان مخالف هرگونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضع موجود در دریای چین شرقی است.»

اگرچه برای نخستین  بار از زمان ورود جو بایدن به قدرت، ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس تئودور روزولت مأموریتی موسوم به  «آزادی دریانوردی» را در دریای چین جنوبی آغاز کرد، واشنگتن از تحریک پکن اجتناب می کند. جان کربی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع و مانورهای اخیر چین گفت: «دلیلی نمی بیند که تنش ها در اطراف تایوان منجر به رویارویی شود.»

وزیر امور خارجه امریکا به همتای فیلیپینی خود تصریح کرد که پیمان دفاع متقابل که مربوط به اقیانوس آرام است در دریای چین جنوبی نیز اعمال می شود. موضوعی که سالها از جمله در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مبهم مانده بود.

کد خبر: ۷۱٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 0
      لطفا لیست متحدان چین رو بگید با تشکر