۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تدریجی انجام می‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تدریجی انجام می‌شود

مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت یک دفعه‌ای بر تمام کالاها اعمال نخواهد شد و انجام این کار به صورت تدریجی مدنظر است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره وارد آمدن شوک به قیمت‌ها در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: قضیه افزایش قیمت کالاها در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ بیشتر از اینکه بار عملیاتی داشته باشد، دارای بار روانی است.

وی در ادامه اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی هم در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود در این‌باره اظهار نظراتی داشته و به نوعی آن را مورد اشاره قرار دادند و گفتند "به دلیل آنکه بسیاری از تولیدات داخلی است و امکان داخلی سازی برای آنها وجود دارد با تغییرات ارز اتفاق خیلی وحشتناکی شاهد نبودیم. "

این عضو کمیسیون اقتصادی در این رابطه یادآور شد: کالاهایی مانند گندم و روغن بحث جدایی دارد، اما از آنجا که ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل به هدف تعیین شده نرسیده است، باید درباره آن فکری اساسی کرد. به عنوان مثال حداقل درباره دارو یارانه‌ای براساس آمار اعلام شده حدود ۲۰ درصد آن از کشور خارج شده و به دست مردم نمی‌رسد، در مورد سایر مسائل هم به همین شکل است.

نماینده مجلس در ادامه مثال دیگری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: نهاده‌های دامی از جمله مواردی است که برای آن گروهی ارز یارانه‌ای دریافت کردند، ولی به کارهای دیگر غیر از این مسئله پرداختند و در عمل هم نهادهای دامی با قیمت مناسب به دست مردم نرسید. بنابراین نباید از انجام یک درمان اساسی و جلوگیری از انحراف در بودجه‌ریزی هراس داشته باشیم.

مرحبا در این رابطه اظهار داشت: تغییراتی در قیمت‌ها به صورت مقطعی ممکن است، روی دهد و نمی‌توان منکر آن و پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، شد اما با هدفمند شدن اختصاص ارز و از بین بردن رانت‌ها و قاچاقی که در اثر تخصیص آن اتفاق می‌افتاد، جبران خواهد شد. ضمن اینکه بسیاری از صرفه‌جویی‌هایی که در اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست می‌آید را می‌توان مسقیما به مردم بر فرض در قالب بیمه‌های درمانی پرداخت کرد تا داروها را از طریق بیمه‌ها با قیمت مناسب‌تری مورد خرید قرار دهند و از کشور هم خارج نشود. به این معنا ارز در نتیجه تصویب حذف ۴۲۰۰ تومانی به جاهای دیگر نرود و در کشورهای همسایه مورد مصرف قرار نگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: نگرانی بابت افزایش قیمت کالاها نباید وجود داشته باشد، مسئله نگران کننده ادامه این روند یعنی نظام یارانه‌ای مسموم با آن شکلش که مورد نقد است، باید باشد. به هر حال برای پاسداری از منابع کشور نیاز است تا در این زمینه دست به کاری زده شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص که رییس کل بانک مرکزی چند بار درباره شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابراز نگرانی کرده است، افزود: همانطور که اشاره داشتم تاثیر این کار را بر قیمت کالاها انکار نمی‌کنم و بر برخی از اقلام فشارهایی به مردم تحمیل خواهد شد، ولی به صورت مقطعی است و با توجه به تاثیرات سوئی که هزینه- فایده می‌گویند، فایده این کار بیشتر از هزینه آن است. بنابراین بهتر آن است که یکبار برای همیشه این مسئله مورد درمان قرار گیرد تا جلوی دردسر مورد اشاره گرفته شود.

این نماینده مجلس در این رابطه که آیا بهتر نیست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به یکباره صورت نگیرد، بیان کرد: اتفاق فوق یک شبه روی نخواهد داد و به صورت یک دفعه‌ای بر تمام کالاها اعمال نخواهد شد و انجام این کار به صورت تدریجی مدنظر است.

مرحبا پیش‌بینی خود را درباره موافقت نمایندگان با این پیشنهاد چنین مطرح کرد: کلیات بودجه به احتمال زیاد رای خواهد آورد، اما درباره نرخ ارز باید منتظر ماند تا در مجلس مطرح شود و مذاکرات و اظهار نظرات به پایان برسد.

کد خبر: ۷۱٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha