۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
پیشی گرفتن اقتصاد چین از آمریکا زودتر از انتظارات
سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد؛

پیشی گرفتن اقتصاد چین از آمریکا زودتر از انتظارات

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که برآوردهای جدید نشان می‌دهد که چین تا سال ۲۰۲۸ از آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی می‌گیرد.

به گزارش بازار، شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی با برآورد اولیه دولت ۲.۳ درصد کوچکتر شده و به ۲۰ تریلیون و ۹۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در مقابل، چین اعلام کرد تولید ناخالص داخلی آن سال گذشته با ۲.۳ درصد افزایش به ۱۰۱ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد یوان رسیده است. این میزان برابر است با ۱۴ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار که براساس متوسط نرخ ارز ۶.۹ یوان در برابر هر دلار آمریکا محاسبه شده است. این آمار نشان می‌دهد اقتصاد چین تنها ۶.۲ تریلیون دلار از آمریکا عقب است، در حالیکه در سال ۲۰۱۹ این رقم ۷.۱ تریلیون دلار بود.

«راب سبارومن» مدیر شرکت اقتصادی "نامورا" روز جمعه گفت: «این واگرایی در رشد اقتصادی با دیدگاه ما سازگار است چراکه آمریکا در مقایسه با چین، ضربه بسیار سنگین تری از همه گیری کووید-۱۹ متحمل شده است. ما معتقد هستیم که با پیش بینی رشد معقول، اندازه اقتصاد چین بر حسب دلار در سال ۲۰۲۸ از آمریکا پیشی خواهد گرفت.»
سبارومن افزود: «اما اگر واحد پول چین تا حدود ۶ یوان در هر دلار ایالات متحده تقویت شود، اقتصاد چین می‌تواند دو سال زودتر از پیش بینی‌های انجام گرفته و در سال ۲۰۲۶ از آمریکا پیشی بگیرد.»

تقویت یوان در برابر دلار آمریکا در شش ماه گذشته آغاز شده به گونه‌ای که این امر در دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

موفقیت چین در مهار کرونا
این رسانه آمریکایی افزود، ویروس کرونا برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد. مقامات پکن برای کنترل این ویروس جدید بیش از نیمی از اقتصاد چین را در فوریه ۲۰۲۰ تعطیل کردند و بیکاری در آن ماه به بالاترین سطح یعنی ۶.۲ درصد رسید و تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست سال ۶.۸ درصد کمتر شد. اما در نهایت پس از چند هفته شیوع بیماری در داخل کشور، گسترش ویروس متوقف شد و اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال رشد صعودی گرفت.

سی‌ان‌بی‌سی نیوز نوشت، همزمان ویروس کرونا به طور گسترده‌ای در خارج از چین منتشر و به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل گردید و در این میان آمریکا بدترین صدمات را از این همه گیری متحمل شد. اکنون ایالات متحده بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را در جهان دارد. نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل ۲۰۲۰ به بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت و برای سه ماه دیگر بالای ۱۰ درصد باقی ماند. آخرین داده‌های تولید ناخالص داخلی کشورها نشان می‌دهد که بهبود اقتصاد چین در اواخر سال ۲۰۲۰ با ثبات‌تر بوده و این امر ناشی از توانایی آن در مهار همه گیری است.

ناظران در عین حال بر این باور هستند که در پی گزارش موارد تازه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا در چین و محدودیت‌های وضع شده در چند هفته اخیر احتمالاهای مختلفی درباره رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول ارسال می‌شود، در حالیکه اقتصاد آمریکا از حمایت دولت که اواخر سال گذشته تصویب شده است بهره‌مند خواهد شد.

افزایش صادرات چین به سایر کشور ها
از طرفی، برای اقتصاددانانی که نگران پایداری رشد اقتصادی در بلندمدت هستند، بیشترین بهبود اقتصادی پکن در سال گذشته ناشی از صنایع سنتی بوده است. همزمان با افزایش تقاضا برای ماسک صورت و سایر وسایل محافظتی پزشکی، صادرات چین در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳.۶ درصد افزایش یافته در حالی که واردات آن در مدت مشابه ۱.۱ درصد کاهش یافت.

«بروس پنگ» مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی رنسانس چین بر این باور است: ویروس کرونا باعث می‌شود چین سه تا پنج سال زودتر از آنچه پیش بینی می‌شد، از آمریکا پیشی بگیرد. اما وی تاکید کرد: نقطه عطف واقعی زمانی خواهد بود که چین بتواند از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی از آمریکا سبقت بگیرد.

چین با جمعیتی که حدود چهار برابر آمریکا است، دارای سرانه تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۰، به ۱۱ هزار دلار افزایش یافت، در حالی که سرانه تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در زمان مشابه بیش از پنج برابر و معادل ۶۳ هزار و ۲۰۰ دلار بود.

کد خبر: ۷۱٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha