۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
معدن طلای «عشوند» نهاوند همچنان در بلاتکلیفی؛ اکتشافات تکمیلی سرعت گیرد
بازار گزارش می‌دهد؛

معدن طلای «عشوند» نهاوند همچنان در بلاتکلیفی؛ اکتشافات تکمیلی سرعت گیرد

همدان - در حالی آذرماه سال ۹۷ انعکاس اولین خبرها از کشف یک معدن طلا در روستای «عشوند» نهاوند در رسانه های همدان و کشور بازتاب قابل توجهی داشت که اکنون پس از گذشت بیش از دوسال در حالی که تصور می شد سرمایه گذاران برای استخراج مواد معدنی این منطقه اکتشافی پای کار باشند حرف از ناتمام ماندن اکتشافات این معدن است که به نظر می رسد وقت آن رسیده که یک بار برای همیشه تکلیف معدن طلای نهاوند مشخص شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: به اعتقاد کارشناسان معادن تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش ‌بسزایی دارند؛ بدین‌سان در استانی چون همدان که دارای ذخایر و ظرفیت‌های معدنی غنی و متنوع است، می‌توان با ایجاد شرایط مناسب سرمایه‌گذاری، قدمی در مسیر ممانعت از خام‌فروشی و البته شکوفایی اقتصادی برداشت چراکه یکی از استان هایی که در آن شاهد وجود پتانسیلی با نام معادن هستیم، همدان است.

معادن استان همدان دارای تنوع مواد معدنی از قبیل سیلیس، دولومیت، سنگ‌های تزیینی، سنگ آهن، فلدسپات، آهک صنعتی، آندالوزیت، پوکه معدنی، میکا و سنگ‌های آهکی جهت تولید شن و ماسه و غیره است که براساس سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان، ذخیره این معادن بالغ‌ بر یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون تُن دارد ضمن اینکه استخراج سالیانه معادن حدود ۱۶ میلیون و ۲۹۸ هزار تُن بوده و ‌سرمایه‌گذاری انجام‌شده نیز افزون‌بر ۷۰۳ میلیارد ریال است که در این راستا دو هزار و ۴۴۰ نفر در معادن استان مشغول به‌کار هستند.

همدان یکی از استان‌های دارای ذخایر و ظرفیت‌های معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است

همدان با دارا بودن ظرفیت‌های مناسب در بخش صنعت و معدن در شاهراه ورودی غرب کشور قرار گرفته و توانایی‌های بالقوه‌ای در زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و دسترسی به بازارهای غرب کشور دارد چراکه یکی از استان‌های دارای ذخایر و ظرفیت‌های معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است و در برخی از مواد معدنی از جمله آندالوزیت شیست، فلدسپات و سیلیس در ملایر و معادن دولومیت در نهاوند، دارای مزیت‌های نسبی است، چنانکه هم‌اکنون دومین معدن سنگ دولومیت جهان در شهرستان نهاوند قرار دارد.

وجود معادن سنگ آهک مرمریت، سنگ چینی، لاشه موزائیکی، معادن دولومیت نهاوند که بیشتر در کوه های منطقه آردوشان است در نوع خود به دلیل مرغوبیت حرف اول را در جهان می زند و از ظرفیت هایی محسوب می شود که در استان همدان حائز اهمیت است؛ اما ظرفیت های نهاوند و به همین جا ختم نمی شود و صحبت از وجود معادن طلا در این منطقه گاه و بیگاه خبر ساز می شود.

معدن طلای نهاوند تنها یک محدوده اکتشافی است
آذرماه سال ۹۷ بود که معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تاکید بر اینکه معدن طلای نهاوند در حال حاضر تنها یک محدوده اکتشافی است، تاکید کرد در حال حاضر هیچ‌گونه معدنی در نهاوند وجود ندارد و تنها یک محدوده اکتشافی وجود دارد که نمی‌شود اسم معدن روی آن گذاشت.

محمد خاکی با بیان اینکه در این محدوده امکان رسیدن به طلا وجود دارد ضمن اینکه این موضوع تازگی ندارد و مربوط به سال‌های گذشته است، گفت: سازمان زمین‌شناسی روی این محدوده به‌عنوان یک منطقه امیدبخش زمین‌شناسی و مستعد کارهای معدنی و اکتشاف کار کرده و دیده شده که آثاری از وجود فلزات در آن مشهود است.

خاکی با تأکید بر اینکه مقدار و عیار طلای موجود در این محدوده مشخص نیست و بعد از اکتشافات اگر طلایی وجود داشته و عیار و مقدار آن مشخص شود می‌توان اظهار نظر کرد که آیا استخراج از آن به‌صرفه است یا خیر، عنوان کرد: کار اکتشاف این معدن و همچنین صدور پروانه اکتشاف طی ۲ تا ۳ روز آینده انجام خواهد شد.

در ادامه این موضوع مردادماه سال گذشته بود که حسن بهرام‌نیا؛ نماینده سابق مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معدن طلای روستای عشوند با ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در دست استخراج است، اظهار کرد: با این روند، برای ۱۷۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

چندماه بعد از این صحبت ها نماینده مذکور از تداوم کاوش تنها معدن طلای استان همدان در شهرستان نهاوند با اعتبار سه میلیارد ریال خبر داد و افزود به گفته پیمانکار خوشبختانه عیار ترکیبات طلای معدن طلای عشوند زیاد است.

در این خصوص سال جاری هم نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی درخصوص بهره‌برداری از معدن طلای نهاوند عنوان کرد: شناسایی معدن صورت گرفته و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده اما امیدواریم سرمایه‌گذاران با ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری در این خصوص ورود کنند.

به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا همچون سایر معادن طلا در مناطق مختلف کشور، شاهد بهره‌برداری از معدن طلای نهاوند نیز باشیم

علیرضا شهبازی با بیان اینکه به ‌جد در این راستا به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا همچون سایر معادن طلا در مناطق مختلف کشور، شاهد بهره‌برداری از این معدن نیز باشیم، اظهار کرد: زمان مسئولیتم در استانداری کردستان دو معدن طلا در این استان مجوز دریافت کردند که اکنون یکی از این معادن فعال و درحال تولید بوده که امید است در معدن طلای نهاوند نیز این اتفاق رخ دهد و شاهد شکوفایی، توسعه، پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم، استان و کشور باشیم.

اما حال پس از چندین سال این سوال مطرح است که در حال حاضر وضعیت معدن طلای نهاوند به کجا رسیده است؟ آیا همچنان این معدن بین دو راهی طلا بودن یا نبودن گیر کرده یا عیار آن مشخص و برنامه های بعدی آن در حال پیش روی است؟ در این راستا گفتگویی با محمد خاکی؛ معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان و  محمدبشیر یوسفی، رئیس سازمان نظام ‌مهندسی معدن استان همدان ترتیب داده شد تا به وضعیت این معدن پرداخته شود که در ادامه متن این گفتگوها را می‌خوانید:

موضوعی مبنی بر اینکه این معدن طلا است یا خیر هنوز به اثبات نرسیده است

محمد خاکی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت معدن طلای نهاوند مطرح کرد: در حال حاضر، معدن طلا در شهرستان نهاوند وجود ندارد و در واقع در حال اکتشاف معدن پلی متال هستیم بنابراین، هنوز موضوعی مبنی بر اینکه این معدن طلا است یا خیر به اثبات نرسیده است.

معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، در خصوص حمایت از معدن کاران استان همدان نیز مطرح کرد: معدن کارانی که نیاز به تسهیلات بانکی داشته باشند، می‌توانند با ارائه درخواست به صندوق سرمایه گذاری فعالیت های معدنی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: درخواست این معدن کاران مورد بررسی کارشناسان مربوطه قرار خواهد گرفت تا بتوانند از مزایا و تسهیلات برخوردار شوند و در این میان اگر نیاز به تجهیزات و ماشین آلات داشته باشند، این نیاز با وارد کردن ماشین آلات دست دوم از خارج، برطرف می شود.

محمدبشیر یوسفی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت معدن طلای نهاوند مطرح کرد: در این معدن، ترکیبات طلا و مس وجود دارد.

مواد معدنی معدن عشوند بهترین عیار را در محدوده نهاوند دارد

رئیس سازمان نظام ‌مهندسی معدن استان همدان با اشاره به اینکه مواد معدنی معدن عشوند بهترین عیار را در محدوده نهاوند دارد، عنوان کرد: اوایل سال جاری نمونه برداری هایی از این معدن صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نتیجه این نمونه برداری ها نشان از عیار این مواد معدنی دارد، اظهار کرد: برای ادامه کار نیاز به تکمیل عملیات اکتشاف است.

یوسفی با بیان اینکه در مرحله اول عیار مدنظر به جواب رسیده است، گفت: این معدن در حال حاضر نیازمند اتمام عملیات اکتشاف است.

زمان آن رسیده که یک بار برای همیشه تکلیف معدن طلای نهاوند مشخص شود

اما به راستی حال باید این معدن را با عیار تایید شده بدانیم یا خیر، چراکه هم چنان پس از گذشت چندین سال می شنویم که این معدن طلا نیست و نیازمند اکتشاف های بعدی است؟ آیا همین دوراهی ها موجب دلزدگی سرمایه گذاران برای پا پیش گذاشتن به این طرح نمی شود؟ به راستی زمان آن رسیده که یک بار برای همیشه تکلیف معدن طلای نهاوند مشخص شود و اگر چنان که مطرح شده، عیار آن تایید شده و بهترین عیار را هم دارد، در این زمینه گام های بعدی برداشته شود.

طبق آخرین اطلاعات نسبت تعداد معادن فعال فلزی به تعداد کل معادن در استان همدان کمتر از دو درصد است که این موضوع نشان دهنده وجه غالب کانی ها غیرفلزی در استان است به نوعی که بیش از ۹۸ درصد معادن را تشکیل می دهد.

ضمناً بررسی ها در این زمینه نشان می دهد که بخش معدن استان همدان به لحاظ نقش مهمی که در تولید استان دارد نیازمند توجه بیشتری از سوی سیاست گذاران و مسئولین منطقه است.

معدن عشوند نهاوند می تواند یکی از زمینه های جذب سرمایه گذار و ورود این شهرستان در زمینه اشتغالزایی، درآمدزایی و فرآوری مواد معدنی باشد اما این موضوع، مستلزم آن است که طرح های مربوط به تکمیل اکتشاف این معدن در اولویت قرار گیرد و وعده ها در این زمینه ناتمام و محقق نشده رها نشوند.

امید است در صورت تایید نهایی عیار مواد معدنی عشوند شاهد برنامه ریزی های مناسب و استفاده به موقع از این ظرفیت باشیم، نه آن که با دو راهی ها سرمایه گذاران را در سال جهش تولید از ورود به این طرح ها دلسرد و پیش روی اکتشافات تکمیلی این طرح را نیز چندین سال طول دهیم.

کد خبر: ۷۱٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha