۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
وعده حل مشکل تولید مرغ در خراسان شمالی به زودی؛ توزیع ۴۰ تن مرغ در بازار
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده حل مشکل تولید مرغ در خراسان شمالی به زودی؛ توزیع ۴۰ تن مرغ در بازار

بجنورد- چند روزی است که استان خراسان شمالی با معضل کمبود مرغ مواجه بوده که این معضل موجب نگرانی‌های شهروندان شد اما بنا به گفته مسئولان هفته‌آینده مرغ وارد یخچال‌های مرغ فروشان خواهد شد حال باید دید وعده مسئولان تا چه اندازه می تواند کمبودها را در بازار این استان رفع کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود مرغ کامل در سطح استان موضوع جدیدی برای مرغداران و مردم نیست و در ماه‌های گذشته هم شاهد بروز چنین مشکلی بودیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم موجود، خرید مرغ باقیمت مصوب برای عموم مردم راحت‌تر است و نبود مرغ گرم با نرخ مصوب در بازار، آن‌ها را دچار مشکل کرده است. در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم، ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان است، اما با توجه به شرایط کنونی اگر در بازار موجود باشد، تا ۲۴ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته که منجر به تعطیلی برخی مشاغل ازجمله تالارها، رستوران‌ها و... شده سبب شد تا توزیع و فروش مرغ با مشکلاتی همراه باشد و این موضوع به چالشی برای مرغداران استان تبدیل‌شده است و موجبات ناراحتی آنان را فراهم ساخته است. اکنون کمبود مرغ و خالی بودن یخچال‌های مرغ فروشان از چالش‌های دیگری است که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

گرانی و کمبود مرغ 
یکی از شهروندان در خصوص کمبود مرغ در استان خراسان شمالی به خبرنگار بازار، می گوید: متأسفانه در سال جاری برای چندمین بار است که مردم با مشکل کمبود و گرانی مرغ مواجه می‌شوند. در اکثر مغازه‌های مرغ فروشی مرغ وجود ندارد، طبق گفته صاحبان مغازه سهمیه هر مغازه در روز بسیار کم است که خیلی زود توسط مردم خریداری می‌شود.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته که منجر به تعطیلی برخی مشاغل ازجمله تالارها، رستوران‌ها و... شده سبب شد تا توزیع و فروش مرغ با مشکلاتی همراه باشد

رضایی ادامه می‌دهد: بخش قابل‌توجهی از سبد غذایی شهروندان این استان به دلیل گرانی گوشت قرمز و ماهی، گوشت مرغ تشکیل می‌دهد و در سال جاری نوسانات قیمت آن و بعضاً نبود این ماده غذایی در مراکز عرضه، برای مردم مشکل‌ساز شده است. افزایش شدید قیمت ، کمبود شدید مرغ و ایجاد صف‌های طولانی برای خریداری این مرغ، تنها بخشی از مشکلات این روزهای مردم بجنورد خصوصاً طبقات ضعیف درآمدی است.

نابسامانی بازار مرغ
وحیدی یکی از مرغ فروشان در بجنورد می‌گوید: بیشتر کسبه مستأجر هستند، و امسال، ناشی از کرونا، بسیار متضرر شده‌اند و در این شرایط نگران کاهش درآمد و پرداخت اجاره‌بها شده‌اند. در برخی از روزها، اصلاً مرغی دریافت نکرده‌ام و بر این اساس درآمدی نداشته‌ام. متأسفانه مدتی است بازار مرغ نا به سامان شده و دخالت‌های دولت برای سامان‌دهی تاکنون نتیجه‌ای نداشته و فقط با کمبود مرغ مواجه می‌شویم.

یکی دیگر از مرغداران نیز می گوید: تنها یک‌سوم نهاده‌ها به مرغدار ارائه می‌شود که قیمت تمام‌شده یک مرغ برای ما بسیار بالاست و مسئولان استان می‌گویند باید به قیمت مصوب فروخته شود  به نظر شما مرغدار می‌تواند مرغ را به ضرر بفروشد؟

احمدی  با بیان اینکه  اگر بنا باشد دولت بازور از ما مرغ را بخرند، دفعه بعدی نمی‌توانیم جوجه ریزی کنیم؛ ضمن اینکه اکنون حتی مرغ نیز در استان نیست و جوجه‌ها هنوز به وزن مطلوب نرسیده‌اند، ابراز داشت:  به زور نمی‌توان بازار مرغ را مدیریت کرد زیرابه این ترتیب مرغ دارانی که قدرت مالی بالایی دارند در چرخه می‌مانند و باقی مرغداران ورشکست می‌شوند. از سوی دیگر سویاها کیفیت ندارند و به‌جای اینکه ۴۵ روزه مرغ را به دو کیلو برسانند بعد از ۵۰ روز نیز مرغ به این وزن نمی‌رسد لذا هزینه‌ها بالاتر می‌رود.

بی‌برنامگی در جوجه ریزی
رئیس اتحادیه قصابان بجنورد در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه میزان مصرف روزانه مرغ در استان خراسان شمالی بالغ‌بر ۴۰ تن است، می‌گوید: با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود، تولید استان ۷۰ درصد نیاز مردم را تأمین می‌کند و پاسخگوی نیاز ۱۰۰ درصدی مردم نیست.

حسین قاسم زاده با تأکید بااینکه استان خراسان شمالی تنها استانی است که در سطح کشور قیمت تنظیم در بازار را رعایت می‌کند، اظهار می‌دارد: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم، ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان است و این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم مرغ در استان‌های هم‌جوار بالاست و این موردنظر مسئولین این استان نیست و پرتلاشیم تا در چند روز آینده وضعیت مرغداری داخل استان را به وضعیت عادی برگردانیم و شاهد توزیع مرغ باقیمت مصوب در بازار باشیم.

میزان مصرف روزانه مرغ در استان خراسان شمالی بالغ‌بر ۴۰ تن است

وی بابیان اینکه بی‌برنامگی در جوجه ریزی مشکل اصلی تأمین مرغ در خراسان شمالی است، تأکید می‌کند: متأسفانه مشکلی که در مرغداری‌های این استان وجود دارد این است که واحدهای تولیدی با یکدیگر امر جوجه ریزی را انجام می‌دهند و همین امر سبب می‌شود که در یک برهه زمانی با مقدار خیلی زیادی از تولید مواجه شویم که مازاد بر نیاز است و در یک برهه زمانی نیز با کمبود مرغ در بازار برخورد کنیم.

رئیس اتحادیه قصابان بجنورد با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ در داخل استان وجود دارد اما هنوز به وزن کشتار نرسیده است، می‌افزاید: مدیریت در برنامه جوجه ریزی ازجمله مسائلی است که بارها بر این امر تأکید شده است تا شاهد بروز چنین مشکلی در سطح استان نباشیم همچنین برای رفع بخشی از نیازهای مردم امروز نزدیک به ۳۰تن مرغ از شهرستان گنبد وارد استان شد و در هفته‌اینده بیش از ۲۵ هزار قطعه معادل ۴۰ تن در سطح استان توزیع و به بازار عرضه می‌شود.

تأمین مرغ با کمک دستگاه قضا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار از کمک دستگاه قضا برای تأمین مرغ موردنیاز استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ازآنجایی‌که صد درصد نهاده‌ها به مرغداران تحویل داده می‌شود به دلیل کمبود مرغ ، با کمک دستگاه قضا مرغ موردنیاز استان را تأمین کردیم.

مشکلی که در مرغداری‌های این استان وجود دارد این است که واحدهای تولیدی با یکدیگر امر جوجه ریزی را انجام می‌دهند

عبدالله یوسفی با تأکید بااینکه وظیفه ما دفاع از تولید است، می‌افزاید: برای رفع مشکل موجود، مرغ را باقیمت مصوب از مرغدار تحویل و با نرخ تنظیم بازار به دست مصرف‌کننده رساندیم همچنین باید گفت در این استان ۲۱۰ هزار قطعه به‌صورت هفته‌ای جوجه ریزی می‌شود که این مهم باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ها و کمبود در بازار مرغ می‌شود.

وی با تأکید بااینکه راه‌اندازی زنجیره‌های تولیدی تحولی در بخش مرغ را ایجاد خواهد کرد، اظهار می‌دارد: تا زمانی که مشکل گرانی و کمبود مرغ داریم به مرغداران استان فشار می‌آوریم که مرغ را با نرخ مصوب تحویل دهند اما زمانی که قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب می‌شود اصناف، خبری از مرغداران استان نمی‌گیرند و مرغشان را از جاهای دیگر تأمین می‌کنند و مرغداران ناگزیر به عرضه مرغ با نرخ‌های پایین به‌جاهای دیگر می‌شوند.

توزیع ۱۰ تن مرغ منجمد
رئیس اداره تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: روز گذشته ۱۰ تن مرغ منجمد در بازار استان توزیع شد که این مقدار مرغ منجمد از محل ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام استان جهت تثبیت و تنظیم بازار مرغ در بازار در نظر گرفته شد.

حسن وحیدی ادامه می‌دهد: در هفته آینده  نیز ۲۰ تن دیگر وارد بازار استان خواهد شد قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۵ هزار تومان است که مقدار ۴ تن در مرکز استان و مابقی به‌تناسب جمعیت به شهرستان‌ها اختصاص داده‌شده است.

تلاش برای برنامه ریزی 
استاندار خراسان شمالی چندی پیش در نشست ستاد تنظیم بازار استان با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی مدیران برای نظام توزیع مرغ در خراسان شمالی، سازمان جهاد کشاورزی را متولی اصلی مدیریت گوشت مرغ عنوان کرد و گفت: باید مجموعه منظمی در این سازمان برای کنترل قیمت مرغ در استان وجود داشته باشد.

ازآنجایی‌که صد درصد نهاده‌ها به مرغداران تحویل داده می‌شود به دلیل کمبود مرغ، با کمک دستگاه قضا مرغ موردنیاز استان را تأمین کردیم

شجاعی از سازمان جهاد کشاورزی به دلیل عدم تسلط بر فرآیند جوجه ریزی در طول سال گلایه کرد و گفت: با توجه به اینکه نهاده‌های دولتی در اختیار مرغداران خراسان شمالی قرار می‌گیرد اما نیاز مرغ استان تأمین نمی‌شود و این مهم نیازمند مدیریتی صحیح جهت تأمین مرغ موردنیاز استان و جلوگیری از خروج آن است.

چندی پیش استاندار خراسان شمالی در نشست با فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: مدیران موظف هستند تا دغدغه‌ها و مشکلاتی که فرمانداران در حوزه شهرستانی خود مطرح می‌کنند را پاسخگو باشند اگر کمبودی در سطح بازار است باید سریع مرتفع شود و این کمبودها نباید دلیل عدم انجام کار از سوی مدیران متولی باشد. در ایام پایان سالی و منتهی به سال جدید تحت هیچ شرایطی به کسی اجازه نمی‌دهیم بخواهد شرایط بازار و نظم آن را برهم بزند.

حال باید دید با وعده مسئولان آیا قیمت و کمبود مرغ در سطح استان خراسان شمالی به نفع مردم مدیریت خواهد شد یا خیر.

کد خبر: ۷۱٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha