۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
خرید واکسن روسی کرونا با نظر ستاد ملی کرونا انجام شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

خرید واکسن روسی کرونا با نظر ستاد ملی کرونا انجام شده است

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توافق میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در خصوص واکسن روسی کرونا با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و به درخواست وزارت بهداشت انجام شده است.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ابهامات مطرح در خصوص واکسن روسی کرونا و تائید نشدن آن از جانب سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: به ملت ایران اطمینان می‌دهم که وزارت امور خارجه هیچ قدمی بر نمی‌دارد مگر اینکه نهادهای بالادستی صلاحیت دار درباره واکسن کرونا درخواست و اصرار داشته باشند.

وی یگانه مرجع صلاحیت دار تائید واکسن کرونا در داخل و مرجع درخواست کننده برای تسهیل خرید آن را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مبتنی بر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا دانست که وزارت خارجه بطور جدی سعی کرد آن مصوبات را اجرا کند.

خطیب زاده گفت: در ماه‌هایی که ما با دوستان نامه نگاری می‌کردیم و آنان نظری درباره موضوعات مختلف نداشتند همین پاسخ را داشتیم که تا وقتی که آنان درخواستی نداشته باشند و ماموریتی به وزارت خارجه محول نکنند ما ورود نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درباره واکسن کرونای توافق شده میان ایران و روسیه نیز همین مسیر را رفتیم به نحوی که با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و درخواست و اصرار وزارت بهداشت انجام شد.

وی تاکیدکرد: طبیعی است که وزارت امور خارجه فقط در مسیر تسهیل و تامین نیازهای اولیه ملت تمام تلاشش را به کار می‌گیرد.

خطیب زاده گفت: درباره واکسن روسی هم وزارت بهداشت باید نظر دهد کما اینکه اعلام نظر کرده است.

وی افزود: البته این یگانه مسیری نیست که ما رفته ایم و من بار دیگر به ملت ایران گزارش می‌دهم که مسیرهای متعدد و موازی را جلو رفتیم که بسیاری از این مسیرها به نتیجه رسیده و خواهد رسید و منتظر ورود واکسن هستیم.

خطیب زاده با اشاره به خرید چند میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس گفت:واکسن ایرانی - کوبایی خریداری شده است و تولید آن نیز در داخل پس از مراحل بالینی قطعا آغاز می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از گفتگوها و توافقات بسیار خوب با مقامات هند و چین برای خرید واکسن کرونا خبر داد و افزود: در خصوص همه این‌ها منتظریم که به سرعت واکسن‌ها را وارد کنیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: تمام این‌ها پس از درخواست وزارت بهداشت و ماموریت ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت خارجه انجام شده است و ما ورودی به موضوع تائید صلاحیت واکسن کرونا نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت.

خطیب زاده افزود: ملت ایران مطمئن باشند که فقط مسیری را که در این خصوص به ما ماموریت داده شود می‌پیمائیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره انفجار اخیر در نزدیک سفارت رژیم صهیونیستی در هند، اتهامات سران این رژیم علیه کشورمان و بازجویی از شماری از هموطنانمان گفت: روابط ایران و هندوستان، روابط رو به گسترشی است و مشورت‌ها و رایزنی‌های دو طرف در یکی دو روز اخیر در سطح مدیران کل وزارت خارجه انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: معاونان وزرای خارجه دو کشور به سرعت و در آینده نزدیک، رایزنی‌های سیاسی را انجام خواهند داد.

خطیب زاده دیدگاه‌های ایران و هند را در موضوعات منطقه‌ای به ویژه افغانستان بسیار نزدیک و اراده دو طرف را برای توسعه بندر چابهار و طرح‌های مشترک بسیار رو به رشد دانست.

وی گفت: در خصوص کمیسیون مشترک همکاری‌ها و مسائل مختلف اعم از سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، ‌اقتصادی و تجاری روابط دو طرف در سطح بسیار قابل توجهی پیش می‌رود.

خطیب زاده تصریح کرد: این به معنی این است که تصمیم دو پایتخت بر گسترش و ارتقای مشارکت‌ها است و طبعا برخی شیطنت‌ها از طرف‌های ثالث صورت می‌گیرد که البته هر دو طرف در رایزنی‌ها درباره این موضوع هوشیارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دیدگاه‌های دو طرف در موضوعات این چنینی نزدیک به هم است و دو کشور همواره اعلام آمادگی کردند که در خصوص روشن شدن ابعاد مسائل به یکدیگر کمک کنند که این موضوع هم از آن خارج نیست.

وی بسیاری از این اتفاقات را ناشی از شیطنت‌های بچه گانه‌ای دانست که مشخص است از جانب چه طرف‌هایی انجام می‌شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضع کشتی کره‌ای و ارتباط آن با پرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی کشورمان تاکید کرد: موضوع این کشتی کاملاً‌ فنی و موضوع پول‌های ایران مسئله‌ای فی مابین ایران و کره است و اساسا هیچ ربطی به هم ندارند.

وی افزود: اتفاقا اخباری که بعضاً از وزارت خارجه کره به ویژه پس از سفر قائم مقام نهاد دیپلماسی این کشور می‌شنویم حاکی از این است که به راه حل‌هایی رسیده اند.

خطیب زاده از رایزنی با دادستانی در خصوص کشتی کره‌ای خبر داد و ابراز امیدواری کرد دادستانی کمک کند تا از موضوع خدمه و کاپیتان کشتی کره‌ای که از روز اول دسترسی‌های بسیار عالی کنسولی به آنان دادیم و رسیدگی‌های فوق العاده‌ای به آنان شد نتایج بهتری کسب کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر با اشاره به رایزنی‌های بسیار نزدیک با دادستانی در این خصوص ابراز امیدواری کرد خبرهای خوبی در خصوص خدمه کشتی کره‌ای داشته باشیم.

وی همکاری وزارت خارجه با دادستانی را در این موضوع ستودنی دانست و بار دیگر تاکید کرد: موضوع کشتی کره‌ای فنی و با مطالبات ما از این کشور متفاوت است که امیدواریم زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

کد خبر: ۷۱٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha