۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
تحولات درباره نفتکش ایرانی توقیف‌شده در اندونزی مثبت است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تحولات درباره نفتکش ایرانی توقیف‌شده در اندونزی مثبت است

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحولات درباره نفتکش توقیف‌شده ایرانی در اندونزی مثبت است، گفت: دولت اندونزی در این باره همکاری‌های خوبی با ما داشته که حاکی از فنی بودن مسئله است.

به گزارش بازار به نقل از شانا، سعید خطیب‌زاده، امروز (دوشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت: منتظر اقدام آمریکا یعنی رفع تحریم مؤثر هستیم. رفع تحریم‌ مؤثر یعنی تحریم‌هایی که پس از روی کار آمدن ترامپ با گردن‌کشی درباره معاهده‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، به شکل مؤثر لغو شوند.

وی افزود: باید سرمایه این ملت قابل دسترس باشد، نفت به‌راحتی فروخته شود و پول آن برگشت داده شود. هر وقت آنها این کار را انجام دادند، ما هم پاسخ می‌دهیم. بازگشت به آمریکا به شکل خودکار و با یک امضا نیست. با یک امضا خارج شدند، اما با یک امضا نمی‌توانند بازگردند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارنظر مقام‌های آمریکایی درباره برجام تصریح کرد: تا اجرای تمام و کمال و بدون پیش‌شرط و رفع مؤثر تحریم‌ها رخ ندهد، آمریکا به‌عنوان ناقض تعهدهایش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شناخته می‌شود. آنچه برای ما شناخته می‌شود، تعهدات پذیرفته‌شده آمریکا در برجام و قطعنامه شورای امنیت است. دولت بایدن باید مسیر غلط دولت قبل را جبران کند.

خطیب‌زاده عنوان کرد: مذاکره دوجانبه با آمریکا نه لازم است و نه خواهیم داشت. آمریکا باید به تعهدهای خود بازگردد و برای این کار نیاز به مذاکره دوجانبه ندارد. اگر این کار انجام شود، درخصوص مسائل برجامی می‌تواند در کمیسیون مشترک حاضر شود.

وی اظهار کرد: تا چند هفته دیگر به تاریخی که در قانون مجلس مشخص شده می‌رسیم و اگر تا آن موقع اقدام مؤثری انجام نشده باشد، دولت موظف به برداشتن اقدام‌ها و گام دیگری است. فکر می‌کنیم توپ در زمین کسانی است که چند سال تلاش کردند ایران از برجام و ابعاد رفع تحریمی آن منتفع نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضع نفتکش توقیف‌شده ایران در اندونزی، هم گفت: گزارش‌هایی که دولت اندونزی داشته حاکی از فنی بودن مسئله است. تحولات در این باره مثبت بوده و ما دسترسی‌های کنسولی به خدمه کشتی داشته‌ایم. کاپیتان و معاون وی روز یکشنبه (۱۲ بهمن‌ماه) به عرشه بازگشتند. امیدواریم این مسئله را با توجه به قوانین اندونزی به‌زودی حل کنیم.

کد خبر: ۷۱٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha