۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
شفافیت در حسابرسی نماد؛ صورت مالی شرکت‌ها  به این راحتی مورد پذیرش نیست
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد بورس در گفتگو با بازار؛

شفافیت در حسابرسی نماد؛ صورت مالی شرکت‌ها به این راحتی مورد پذیرش نیست

قاسمی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس با پذیرش این واقعیت که صورت مالی برخی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با واقعیت عملکرد آن‌ها منطبق نیست، این موضوع را ناشی از شرایط موجود در بنگاه اقتصادی و کشور می‌داند.

بازار؛ گروه بورس:  برخی از سهامداران بازار  می‌گویند که نحوی حسابداری و حسابرسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس منطبق بر واقعیت بازار نیست بنابراین سهامداران این شرکت‌ها نمی‌توانند به درستی از وضعیت این شرکت‌ها اطلاعات کافی به دست بیاورد، این در حالی است که سازمان بورس مدعی است صورت مالی این شرکت‌ها از چند فیلتر رد می‌شود.

این موضوع زمانی بیشتر جلب توجه کرد که برخی از فعالان بازار خودرو عنوان کردند که صورت مالی برخی از شرکت‌ها با واقعیت فروش و تولید آن منطبق نیست و معمولا قیمت شرکت‌ها در بازار بالاتر از عددی است که در صورت مالی آن درج شده است؛ معمولا چنین ادعای بر روی شرکت‌های دولتی بیشتر مطرح است که یکی اس مسئولین بخش حسابرسی سازمان بورس از صورت مالی شرکت‌های خودرویی به خون دل یاد کرده است.

صورت مالی،  شامل یک گزارش تفسیری، صورت سود و زیان، صورت وجوه نقد و ترازنامه شرکت است که هر سه ماه یک بار بر اساس چارت تعریف شده سازمان بورس در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران(کدال) قرار داده می‌شود.

طبق مواد ۴۱ و ۴۲ قانون بازار اوراق بهادار (مصوب ۰۱/۰۹/۱۳۸۴)، «سازمان موظف است بورس‌ها، ناشران اوراق ‌بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم نماید تا براساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور اطلاعات جامع فعالیت خود را انتشار دهند.» و «ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای ‌حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه نماید.» تمامی ناشران بازار سرمایه موظف هستند که صورت مالی خود را بر اساس اطلاعات درخواستی سازمان بورس ارائه دهند و شرکت باید حداقل چنین اطلاعاتی را به سازمان ارائه دهد این در حالی است که شرکت‌ها این اختیار را دارند که اطلاعات بیشتری را به منظور شفافیت خود ارائه دهند.

فرض کنید که یک شرکت در یک مقطع زمانی با دلار ۴ هزار تومان مواد اولیه خود را تهیه کرده است و دو ماه بعد دلار به ۲۰ هزار تومان رسیده در نتیجه بهای تمام شده کالا هم به تبع رشد دلار افزایش پیدا می‌کند، به همین منظور شرکت برای اینکه در خرید مواد اولیه با دلار ۲۰ هزار تومان دچار زیان نشود  کالایی که با دلار ۴ هزار تومان تولید کرده با دلار ۲۰ هزار تومان می‌فروشد

سازمان بورس و اوراق بهادار به گفته رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی این سازمان، گزارش صورت مالی شرکت‌ها را از فیلتر حسابرس و کارشناسان مورد اعتماد سازمان عبور می‌دهد و تا جای که امکان دارد در بررسی صحت آن تلاش می‌کند.

میثم قاسمی رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس در گفتگو با بازار در مورد حسابرسی و حسابداری صورت‌های مالی و درستی آن گفت: به طور کلی استاندارهای حسابداری این اجازه را می‌دهد که بنگاه‌های اقتصادی به خاطر ماهیت متفاوت  از چند روش در حسابداری  استفاده کنند، به عنوان مثال روش حسابداری شرکت‌های لبنی به خاطر اینکه فیزیک محصول امکان فاسد شدن دارد و نیاز است که زود تولید و زودتر از انبار خارج شود با شرکت‌های دیگر متفاوت است.

قاسمی اضافه کرد: در برخی از شرکت‌ها به خاطر اینکه مالیات بر محصولات نقد نشده (فروش نرفته) اعمال می‌شود، این واحد تولید مجبور است که از روش دیگری در حسابداری خود استفاده کنند و نباید انتظار داشت که روش حسابداری آن مانند سایر صنایع باشد،  بنابراین استاندارد حسابرسی چنین امکانی را به بنگاه‌های اقتصادی می‌دهد تا شفافیت حسابرسی و حسابداری به درستی اعمال شود.

حسابرسی شرکت‌ها توسط حسابرسان مورد اعتماد ما که وظیفه نظارت هم دارند انجام می‌گیرد یعنی شرکت‌ها برای حسابرسی شرکت باید از حسابرسان مورد اعتماد ما استفاده کنند

این کارشناس حسابرسی بیشترین مشکلات پیش آماده در حسابداری را بعد از قانون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که تجدید ارزیابی باب نشده بود ما مشکلی نداشتیم و مشکل از زمانی شروع شد که تجدید ارزیابی شکل گرفت که قابلیت مقایسه در شرکت‌ها را مشکل کرد، شما فرض کنید دو شرکت الف و ب وجود دارد، در شرکت الف هنوز تجدید ارزیابی صورت نگرفته در نتیجه بهای تمام شده یک ساختمان آن در صورت مالی آن مثلا ۱ میلیون تومان است، اما بهای تمام شده همان دارایی در شرکت ب که تجدید ارزیابی شده است یک میلیارد تخمین زده شده، در اصل هر دو دارایی یک فیزیک را دارند اما بهای تمام شده آن‌ها متفاوت است که قابلیت مقایسه را برای حسابرسی سخت کرده است.

او افزود: تا قبل از آماده شدن قالب نمونه افشای صورت مالی، هر شرکت در قالب خود گزارشات خود را به سازمان می‌داد، اما سازمان با کمک تیم‌های متخصص صورت مالی نمونه با حداقل موارد افشا را تنظیم کرد و شرکت‌ها را ملزم به افشای این موارد در قالب تعریف شده کرد.

قاسمی  نحوی چگونگی بررسی صورت مالی را این گونه توضیح داد: حسابرسی شرکت‌ها توسط حسابرسان مورد اعتماد ما که وظیفه نظارت هم دارند انجام می‌گیرد یعنی شرکت‌ها برای حسابرسی شرکت باید از حسابرسان مورد اعتماد ما استفاده کنند و بعد از آن گزارش صورت مالی توسط کارشناسان ما بررسی و پس از عبور از فیلترهای آن‌ها افشا می‌شود.

عبور صورت مالی شرکت‌ها از دو فیلتر مهم
این کارشناس در پاسخ به این سوال که دلیل اختلاف قیمت فروش در صورت مالی با بازار چیست؟ گفت: این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما یکی از دلایل مطرح شده به ارز دولتی بر می‌گردد. به عنوان مثال  فرض کنید که یک شرکت در یک مقطع زمانی با دلار ۴ هزار تومان مواد اولیه خود را تهیه کرده است و دو ماه بعد دلار به ۲۰ هزار تومان رسیده در نتیجه بهای تمام شده کالا هم به تبع رشد دلار افزایش پیدا می‌کند، به همین منظور شرکت برای اینکه در خرید مواد اولیه با دلار ۲۰ هزار تومان دچار زیان نشود کالایی که با دلار ۴ هزار تومان تولید کرده با دلار ۲۰ هزار تومان می‌فروشد.

او در لیست شفافیت صورت مالی شرکت‌های دارویی را دارای بیشترین میزان شفافیت مالی عنوان کرد و افزود:  شرکت‌های خصوصی شفافیت بیشتری به شرکت‌های دولتی دارند. معمولا شرکت‌های که مدیران توسط دولت انتخاب می‌شوند، با مشکلات بیشتری برخود می‌کنند.

کد خبر: ۷۱٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha