۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
درخواست فولادسازان امریکایی برای حفظ تعرفه های وارداتی
آیا بایدن تعرفه های واردات فولاد از چین را لغو می کند؛

درخواست فولادسازان امریکایی برای حفظ تعرفه های وارداتی

یکی از مسایلی که این روزها مطرح است، تعرفه های واردات فولاد به امریکا از بازار چین است که در دوره ترامپ افزایش یافت و از این طرح به عنوان شروع جنگ تجاری در دنیا نام برده شد. حال اتحادیه فولادسازان امریکا از دولت جدید خواسته اند تا تعرفه ها را حفظ کند.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن رییس جمهوری امریکا در اولین روزهای کارش، اعلام کرد فرمان های اجرایی تازه ای را امضا می کند که به موجب انها بخش زیادی از سیاستهای اجرا شده در دوره دونالد ترامپ را لغو می کند.

البته در مورد سیاست افزایش تعرفه واردات فولاد و فراورده های فولادی از چین حرفی به میان نیامده است ولی به نظر می رسد امریکا تصمیمی برای پایان دادن به این جنگ تجاری ندارد و تعرفه های واردات فولاد از چین تغییر نخواهد کرد.

نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین امریکا در دوره ریاست جمهوری خود تعرفه های زیادی برای واردات فولاد از کشور چین و شماری از کشورهای اروپایی وضع کرد و هدف از اجرای این طرح هم حفاظت از صنعت فولاد امریکا ذکر شد. این سیاست در زمان اجرا به عنوان شروع جنگ تجاری در دنیای صنعت معرفی شد و با انتقادهای زیادی از طرف مقامات سازمان تجارت جهانی و فعالان صنعتی دنیا مواجه شد، یکی از بحث بر انگیزترین سیاستهایی بود که در دوره ریاست جمهوری ترامپ عنوان شد. حال که دوره ریاست جمهوری ترامپ به پایان رسیده است و جو بایدن در مورد امضای فرمان های اجرایی مختلفی که زمینه را برای ملغی کردن بخشی از سیاستهای دولت قبلی را فراهم می کند، صحبت کرده است ، این سوال ایجاد می شود که آیا تعرفه های وارداتی فولاد هم لغو خواهد شد یا خیر؟»

تعرفه های واردات فولاد حذف شود یا خیر؟
بر طبق گزارشهای موجود، تا کنون جو بایدن طرحی برای حذف تعرفه ها ارایه نکرده است و به نظر می رسد اتحادیه فولادسازان امریکا هم مخالف حذف تعرفه ها باشند. وب سایت استیل تایم اعلام کرده است چهار اتحادیه بزرگ فولادسازی در امریکا همراه با اتحادیه کارگران صنعت فولاد در نامه ای از جو بایدن خواسته اند که تعرفه ها و محدودیتهای وارداتی فولاد از چین را حفظ کند.

آنها در این نامه با اشاره به این مساله که وضع تعرفه ها در سال ۲۰۱۸  باعث شد تا صنعت فولاد امریکا احیا شود و بسیاری از کارخانه ها تولید را از سر بگیرند، نوشتند: «تعرفه های واردات فولاد و محدودیت برای واردات فراورده های فولادی در شرایط کنونی بازار که مازاد عرضه به خصوص در کشور چین وجود دارد، باعث شد تا صنعت فولاد کشور توان فعالیت داشته باشد.حذف تعرفه ها یا کاهش تعرفه ها  پیش از اینکه کشورهای تولید کننده فولاد عرضه خود را کاهش ندهند تنها باعث افزایش واردات می شود و صنعت فولاد امریکا را تخریب می شود و باعث بیکاری  شمار زیادی از کارگران این صنعت می شود.»

دنیا با مازاد عرضه فولاد روبرو است
در این نامه به گزارشهای ارایه شده توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی مبنی بر وجود مازاد ظرفیت۷۰۰ میلیون تنی فولاد در دنیا در سال ۲۰۲۰ اشاره شد. بر مبنای این نامه  میزان مازاد عرضه فولاد در سال قبل هشت برابر  ظرفیت تولید فولاد در امریکا است و اگر محدودیتی برای واردات آن وجود نداشته باشد، امکان تولید در کشور وجود نخواهد داشت.

بر مبنای این گزارش کشورهای ترکیه و چین و ویتنام از جمله کشورهایی هستند که برای افزایش تولید فولاد سرمایه گذاری کرده اند و حتی در دوران پاندمی کرونا هم تولید در کشورها افزایش پیدا کرد.در همین سال با وجود همه چالشها و بحران های اقتصادی، صادرات فولاد از کشورهای کره جنوبی و روسیه و اوکراین و اندونزی و شمار دیگری از کشورهای دنیا افزایش یافت و به همین دلیل است که حمایت از صنعت فولادسازی امریکا باید در اولویت سیاستهای اقتصادی دولت قرار داشته باشد.

صنعت فولادسازی در جریان بحران کرونا آسیب دید
بر مبنای نامه ارسال شده توسط اتحادیه صنعت فولاد امریکا، بعد از وضع تعرفه ها و محدودیتهای وارداتی فولاد به امریکا، صنعت فولاد در امریکا جان تازه ای گرفت ولی بحران کرونا و تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی چالش بزرگی برای صنعت ایجاد کرد و باعث شد تا بسیاری از واحدهای فولادسازی تعطیل شوند.

با از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در فصل آخر سال ۲۰۲۰ و افزایش سرمایه گذاری دولت در بخش های زیر ساختی و ساختمانی، تولید فولاد در این کشور رشد کرد ولی این صنعت که شرایط متزلزلی دارد همچنان تحت تاثیر واردات فولاد قرار دارد و می تواند این رشد ناپایدارش از بین برود.

اتحادیه صنعت فولاد امریکا در این نامه تاکید کردند که فولادسازان اماده همکاری  با دولت امریکا برای مدیریت تجارت فولاد در سطح بین المللی هستند زیرا سیاستهای حاکم بر بازار فولاد دنیا آسیب زیادی به صنعت فولاد امریکا وارد کرده است و باید این بحران برطرف شود.

کد خبر: ۷۱٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha