۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
«رابرت مالی»؛ نماینده بایدن در امور ایران کیست؟
نشنال بررسی کرد

«رابرت مالی»؛ نماینده بایدن در امور ایران کیست؟

بایدن روز جمعه رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد دولت اوباما در برجام را نماینده ویژه خود در امور ایران معرفی کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اخیرا مقاله ای با قلم «هریس برایانت» با عنوان «رابرت مالی»، نماینده بایدن در امور ایران کیست؟ منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

 بایدن روز جمعه رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد دولت اوباما در برجام را نماینده ویژه خود در  امور ایران معرفی کرد. این اقدام بیانگر فاحش با  سیاست فشار حداکثری ترامپ است  و تعجب منتقدان برجام را در واشنگتن برانگیخته است. این انتصاب بیانگر تعهد اعلام شده بایدن برای بازگشت به برجام در صورت تعهد کامل ایران به آن، است.

«الیوت آبرامز» سلف «مالی» در دولت ترامپ بود که از سیاست فشار حداکثری علیه ایران به شدت حمایت می کرد. انتصاب مالی همچنین نوعی جلب نظر چپ گرایان در حزب دمکرات محسوب می شود. مالی سال گذشته مشاور غیررسمی سیاسی «برنی سندرز» رقیب اصلی بایدن در حزب دمکرات بود.

سابقه طولانی دیپلماتیک مالی و همراهی با روسای جمهور دمکرات موجب تاملاتی در میان بازهای واشنگتن شده است که رفتار او را  در برابر رقبای امریکا بسیار ملایم می دانند.

مالی در سال ۲۰۱۴ به سمت هماهنگ کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه، شمال افریقا و منطقه خلیج فارس برگزیده و بلافاصله نماینده دولت اوباما در مبارزه با داعش شد. روابط او با بشار اسد این انتقاد را به دنبال داشت که  اوباما در برابر ددمنشی های اسد علیه مردم خود کار چندانی انجام نداده است.

اگرچه «جیک سالیوان»، مشاور کنونی امنیت ملی بایدن در روزهای شروع جنگ داخلی در سوریه از تسلیح مخالفان اسد حمایت می کرد، مالی به انتقاد از این سیاست پرداخت . او در گروه بین المللی بحران حضور داشته و در همین اواخر نیز رئیس و مدیر اجرایی آن بوده است.

  به دنبال گزارش هایی حاکی از دیدار «مالی» با مقامات حماس به عنوان عضو گروه بین المللی بحران، ستاد انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۰۸ روابط خود را با او  به عنوان مشاور غیررسمی قطع کرد.

 او دارای تجارب کافی در زمینه مناقشه میان اسرائیل و فلسطینیان است و دستیار ویژه کلینتون در امور اعراب و اسرائیل در خلال سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱‍ بوده است.

مالی همراه با اوباما در دانشکده حقوق هاروارد درس خوانده است. مادر  او در هیات نمایندگی جبهه آزادیبخش ملی الجزایر در سازمان ملل فعالیت داشته و پدرش نیز خبرنگار یهودی مصری تبار بوده است.

کد خبر: ۷۱٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha