۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
بازار سیاه «واکسن کرونا» چگونه مقابله با همه گیری را دشوارتر می‌کند؟

بازار سیاه «واکسن کرونا» چگونه مقابله با همه گیری را دشوارتر می‌کند؟

افزایش واکسن های تقلبی و یا غیرموثر حتی بخشی از جوامع را که در ازای پرداخت پول بدنبال تامین واکسن و واکسینه کردن خود هستند دچار مشکل خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ همزمان با تداوم شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان، حال برخی گزارش ها از رونق گرفتن بازار سیاه واکسن کرونا خبر می دهند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، ترس از کمبود واکسن های موثر مقابله با کرونا مهمترین دلیل شکل گیری تدریجی بازار سیاه برای تامین واکسن های کروناست.

در صورت گسترش بازار سیاه واکسن کرونا، مقابله با همه گیری این ویروس کشنده پیش از گذشته دشوار خواهد شد. این دشواری به این دلیل است که به طور کلی در بازارهای سیاه و غیر رسمی و قاچاق کنترل قیمت ها برای اجناس بسیار دشوار است و از آن جا که این بازارهای سیاه حول سودجویی بیشتر رشد می کند، افزایش مداوم قیمت واکسن در آن ها منجر به آن خواهد شد که در عمل بخشی از جوامع در کشورهای مختلف بویژه در مناطق ضعیفی مانند آفریقای مرکزی یا آمریکای لاتین توانایی بدست آوردن واکسن کرونا را به دلیل هزینه های مالی زیاد آن نداشته باشند.

از سوی دیگر در بازارهای سیاه به طور معمول اجناس بی کیفیت و تقلبی بسیار زیاد هستند و احتمال این که واکسن های تقلبی، کشنده، غیرموثر و خطرناک جایگزین واکسن های اصلی کرونا شود، بسیار زیاد خواهد بود.

در این شرایط مقابله جهانی با کرونا در سایه رشد بازارهای سیاه دو نتیجه کلی را در بر خواهد داشت:

نخست آن که بدلیل افزایش قیمت در عمل بخش قابل توجهی از جوامع ایمن نخواهند شد و روند همه گیری و چرخه ابتلا به کرونا ادامه خواهد داشت. در این وضعیت چه بسا در نتیجه تداوم چرخه ابتلا، انواع دیگری از ویروس های جهش یافته بروز یابند که واکسن های قبلی را بی اثر سازند.

از سوی دیگر افزایش واکسن های تقلبی و یا غیرموثر حتی بخشی از جوامع را که در ازای پرداخت پول بدنبال تامین واکسن و واکسینه کردن خود هستند دچار مشکل خواهد کرد و چه بسا در این بخش نیز واکسینه موثر صورت نگیرد و بدتر از آن واکسن های قلبی و متفرقه ممکن است به ظهور و بروز انواع جدیدی از بیماری های ویروسی منجر شود که کنترل آن ها در شرایط همه گیری کرونا بسیار دشوارتر و سخت تر خواهد بود.

رواج بازار سیاه دسترسی به واکسن کرونا در آمریکا نیز به چشم می خورد و برخی از شهروندان «میامی» با مراجعه به مراجع قضایی خواستار برخورد با سوءاستفاده کنندگان از واکسن کرونا شده اند. اما از سوی دیگر اثبات غیرقانونی و سوءاستفاده از واکسن کرونا به راحتی قابل پیگیری نیست.

به عنوان نمونه «آلیسون بیتمن هاوس»، استادیار اخلاق پزشکی در دانشگاه نیویورک درباره سوءاستفاده از واکسن کرونا و رواج این واکسن در میان گروه هایی که اولویت ندارند، می گوید: مواردی که من در مورد سوءاستفاده از واکسن نگران هستم لزوما غیرقانونی نیستند، حتی اگر غیراخلاقی باشند. مانند پزشکی که همسرش را به عنوان کارگر موقت در لیست حقوق و دستمزد برای دریافت واکسن کرونا قرار می دهد، بنابراین وی به عنوان یک مراقب بهداشت واجد شرایط است، یا شخصی که والدین مسن خود را به کلینیک در محله فقیرنشین برای تزریق واکسن می برد، زیرا واکسن در آن محلات ارزان تر است.

رواج بازار سیاه، سواستفاده از واکسن برای اطرافیان و همچنین هرج و مرج در نظام واکسیناسیون در کشورهایی مانند آمریکا ضربه جبران ناپذیری به اعتماد عمومی در این کشورها وارد خواهد کرد و این وضعیت به از بین رفتن سرمایه اجتماعی برای دولت ها منجر خواهد شد.

به گفته کارشناس دانشگاه نیویورک، در حالی که ما به سریع ترین واکسن تولید شده در تاریخ پزشکی دسترسی پیدا کرده ایم و تولید واکسن کرونا در کمتر از یکسال توانسته رکورد علمی را برجای گذارد، اما چند ماه پس از تولید این واکسن، هنوز نظام و سازماندهی مناسبی برای تزریق واکسن کرونا در بسیاری از ایالت ها دیده نمی شود و این موضوع به هرج و مرج بیشتر منجر شده است.

همچنین در دیگر مناطق جهان، اوضاع مساعدی دیده نمی شود و عدم پایبندی شرکت های تولیدی واکسن به ارائه واکسن کرونا در زمان مناسب باعث شده برخی دیگر از کشورها از جمله کشورهای اروپایی جلوی هرگونه برنامه صادراتی واکسن به دیگر کشورها را بگیرند که این وضعیت برخلاف منشور اخلاقی پزشکان است و از سوی دیگر همین محدودیت رشد بازار سیاه خرید و فروش واکسن کرونا را رونق خواهد بخشید.

آن طور که گفته شده در صورت تداوم این وضعیت، مقابله جهانی در برابر همه گیری کرونا نه تنها طی ماه های آتی روند بهتر و مساعدتری نخواهد داشت، بلکه رواج و گسترش بازار سیاه در کنار واکسن های تقبلی و غیرموثر در عمل ممکن است، آثار بلند مدت خطرناک تر از کرونا را برجای گذارد که کنترل آن به آسانی ممکن نیست.

کد خبر: ۷۱٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha