۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
تکلیف بازار مشخص نیست! | احتمال مثبت شدن بازار در تایم دوم معاملاتی
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

تکلیف بازار مشخص نیست! | احتمال مثبت شدن بازار در تایم دوم معاملاتی

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات دیروز گفت: تکلیف بازار مشخص نیست و تا زمانی که یک پالس مثبت در بازار دیده نشود، وضعیت بازار همین خواهد بود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: شاخص کل بازار دیروز با جهشی بلند خود را به نقطه‌ای بالاتر رساند و در ۱۵ دقیقه ابتدایی معاملات، رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی را تجربه کرد، اما در ادامه روند معاملات، با عرضه بیشتر سهم‌ها که با حمایت حقوقی‌ها به رشد قیمت خوبی رسیده بودند، دوباره شاهد افت قیمت‌ها بودیم. نماگر اصلی بورس تا انتهای معاملات بیش از ۱۷ واحد افت کرد، اما در نهایت، سبز بسته شد و روی هم رفته، بیش از ۳ هزار واحد رشد را از خود به جای گذاشت تا رقم یک میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۹۲ واحد را نشان دهد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت معاملات دیروز گفت:  این ایام بازاری است که به لحاظ ارزش معاملات و بنیادی و همچنین ارزندگی به یک شرایط معقولی رسیده و برای بازار پایین‌تر از این اعداد متصور نیست و این مسئله در مورد شاخص کل نیز مطرح است چراکه خیلی از سهم‌ها در ارزندگی هستند. هرچند که امکان دارد به صورت پیش‌واکنش و واکنش‌های احساسی و سریع بازار پایین تر از این اعداد را هم ببینیم، ولی بازار خیلی تمایلی به افت بیش از این حد در خیلی از سهم‌ها مخصوصا سهم‌های بنیادی ندارد.

وی تصریح کرد: از طرفی در بالای بازار هم با توجه به ابهام و ترسی که از فروش حقوقی‌ها و سقوط‌های ۸ ماه اخیر داشتیم، خیلی از سهامداران بزرگ جرأت ورود به بازار را ندارند و بازار همچنان درگیر این مقاومت‌ها در بالا هم هست و به نظر می‌رسد بازار در یک قفس نوسانی قرار گرفته که دو طرف آن بسته است و تا مادامی که یک دلیل و خبر بنیادی برای این روند پیدا نشود، بازار از این قفس خارج نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: اگر بانک مرکزی به عنوان بازارساز نرخ بهره را با افت شدید پایین بکشد، امکان دارد سرمایه‌ها از بانک به سمت بازار سرمایه سرازیرشود و بازار به روزهای صعودی بازخواهد گشت، اما مهم اینجاست که چاقوی در حال افتادن را نگیریم تا اینکه یک نشانه‌ای از روند مثبت در بازار پیدا بکنیم زیرا بازار در همین محدوده نوساناتی را خواهد داشت و باید صبر کرد تا این فصل خزان هم بگذرد.

شفیعی ناطق در باره پول‌های بازار سرازیر به بازار افزود: البته پول مثبتی در بازار نیست چون در روزهایی که بازار مثبت است هم خروج پول حقیقی را از بازار شاهد هستیم و به بازار همچنان اعتمادی نیست و معامله‌گرها صف‌های عرضه تشکیل می‌دهند و مخصوصا زمانی که بزرگان بازار مثل  شستا و پالایشی‌ها که با عرضه بالای آن‌ها، بقیه سهم‌ها هم دچار عرضه زیاد می‌شوند.

وی در ادامه گفت: بازار از یک بی تحلیلی و هیجان‌زدگی رنج می‌برد و نگاه لیدری در بازار وجود دارد. البته الان ذات بازار نوسانی است، اما در حال خارج شدن از این شرایط است که البته، شاید چند ماهی زمان لازم باشد تا بازار به تعادل برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار امروز هم به همین شکل امروز که موج عرضه شدیدی اتفاق افتاد، خواهد بود و این امید وجود دارد که امروز یا در انتهای هفته موج تقاضای جدیدی در بازار ایجاد شود، ولی این موج‌ها موقتی است تا بازار به تعیین تکلیف قطعی برسد.

کد خبر: ۷۱٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha