۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
 باید زیرساخت‌های موردنیاز برای افزایش حضور در اقتصاد عراق تأمین شود
عضو هیات رئیسه اتاق ایران:

باید زیرساخت‌های موردنیاز برای افزایش حضور در اقتصاد عراق تأمین شود

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با هیات تجاری حلبچه عراق، با تأکید بر لزوم افزایش حضور بخش خصوصی و تولیدکنندگان ایرانی در بازار کردستان عراق و سرمایه‌گذاری در این منطقه، تحقق این امر را نیازمند تأمین زیرساخت‌های مختلف از سوی هر دو طرف دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به مشترکات و علایق دیرینه مردم حلبچه و کرمانشاه، گفت: بعد از سقوط صدام کرمانشاه اولین استانی بود که در عراق حضور داشت و در زمان صدام نیز اولین نمایشگاه ایران در سلیمانیه را برگزار کردیم.

کیوان کاشفی، در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با هیات تجاری حلبچه عراق، افزود: اکنون نیز زمینه همکاری‌های خوبی بین دو کشور و خصوصاً کرمانشاه و حلبچه فراهم است و باید از این فرصت برای توسعه روابط و مبادلات استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه حلبچه بعد از گذراندن دوران سخت اکنون به استانی مستعد و در مسیر توسعه تبدیل شده، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی کرمانشاه تمایل دارند حلبچه را در این مسیر توسعه همراهی کنند و تجربیات خود را در اختیار این استان قرار دهند.

کاشفی از وجود نزدیک به دو هزار فعال اقتصادی در زمینه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و ... که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم عضو اتاق بازرگانی کرمانشاه هستند خبر داد و اظهار کرد: چندین تشکل اختصاصی نیز در زمینه کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، صنایع‌دستی و ... داریم که امکان استفاده از همه آن‌ها برای توسعه همکاری دو استان وجود دارد.

او در ادامه بر لزوم افزایش حضور بخش خصوصی و تولیدکنندگان ایرانی در بازار عراق هم تأکید کرد و افزود: البته برای این منظور لازم است زیرساخت‌های مختلف از سوی دو طرف فراهم شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه هرگونه کار اقتصادی و تجاری زیرساخت‌هایی به‌عنوان پایه کار نیاز دارد، گفت: سیستم حمل‌ونقل مناسب، تسهیل در تبادلات مالی و ... از مهم‌ترین این موارد است که بخش قابل‌توجهی از آن وظایف دولتی و حاکمیتی است.

در ادامه این نشست پیشوا احمد محمود، رئیس اتاق بازرگانی حلبچه نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کرمانشاه و این استان تأکید کرد و گفت: خوشبختانه از حمایت‌های خوبی از سوی کردستان عراق برخورداریم و معافیت‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.

او معافیت مالیاتی ۱۵ ساله برای سرمایه‌گذاران و همچنین معافیت ۱۰ ساله گمرکی برای واردات مواد اولیه را ازجمله مزایای در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران خارجی دانست.

احمد محمود هدف از در نظر گرفتن این مزیت‌ها را کمک به تقویت تولید در حلبچه اعلام و تأکید کرد: بنا داریم به‌جای آنکه مصرف‌کننده باشیم به توانمندی‌های اقتصادی خود تکیه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه، کرمانشاه را مستعدترین استان برای توسعه همکاری‌های مشترک دانست و عنوان کرد: از بیش از ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترکی که کرمانشاه با عراق دارد نزدیک به ۵۰ درصد آن با حلبچه است.

احمد محمود در ادامه از علاقه‌مندی کردستان عراق برای افزایش تولیدات ایرانی در بازار این منطقه خبر داد و گفت: علاقه‌مندیم کالاهای ایرانی سهم بیشتری نسبت به کالاهای ترک داشته باشد.

او افزود: البته برای این منظور لازم است تولیدکنندگان ایرانی نیز کیفیت کالاهای تولیدی و بسته‌بندی را ارتقا دهند.

کد خبر: ۷۱٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha