۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
سخت ترین سال اقتصاد بعد از رکود ۲۰۰۸
نتیجه شیوع ویروس کرونا در ۵۰ کشور دنیا؛

سخت ترین سال اقتصاد بعد از رکود ۲۰۰۸

بانک امریکا پیش بینی کرده است در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۲.۲ تا ۲.۸ درصد رشد خواهد کرد که پایین ترین نرخ رشد اقتصادی از سال ۲۰۰۸ تا کنون خواهد بود. این اولین سال بعد از رکود سال ۲۰۰۸ است که اقتصاد دنیا با نرخی کمتر از ۳ درصد رشد خواهد کرد.

بازار-مونا مشهدی رجبی: ویروس کرونا در ۵۰ کشور دنیا مشاهده شده است و در بسیاری از شهرهای دنیا به دلیل مقابله با شیوع ویروس تمهیدات ویژه ای درنظرگرفته شده است. گمانه زنی درمورد هزینه شیوع این ویروس روی اقتصاد دنیا ادامه دارد، برخی از هزینه یک هزار میلیارد دلاری صحبت می کنند و برخی دیگر هزینه شیوع ویروس را بالغ بر ۲.۷ هزار میلیارد قلمداد کردند ولی بانک امریکا در آخرین مطالعه خود از وضعیت تاریک تری برای اقتصاد دنیا در سال جدید میلادی پرده برداشته است. بانک امریکا پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۰ میلادی نرخ رشد اقتصادی دنیا درصورتیکه شیوع ویروس تا انتهای فصل اول سال جاری کنترل شود، به ۲.۸ درصد کاهش پیدا می کند که پایین ترین نرخ رشد اقتصادی سالانه از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تا کنون خواهد بود.

 این بانک در گزارش خود با اشاره به اینکه اصلی ترین ابزار در مقابل ویروس تلاش برای ممانعت از انتشار آن است، نوشت: ضعف اقتصادی دنیا به دلیل سیاستهای نادرست تجاری که در سالهای گذشته استفاده شده بود و شیوع ویروس کرونا در چین و بسیاری از کشورهای دیگر که زمینه را برای کاهش تولید و مصرف فراهم کرده است، موجب شد تا اقتصاد دنیا هم سال سختی را پیش رو داشته باشد. چین دومین اقتصاد دنیا است و پیش بینی می شود در فصل اول سال جاری رشد صفر درصدی را تجربه کند. اگر این کشور در فصل دوم امسال همچنان درگیر ویروس باشد، بازهم نرخ رشد اقتصادش کمتر می شود. از طرف دیگر چینی ها سهم زیادی در صنعت توریسم جهانی دارند و بیشترین سرانه هزینه را در جریان سفرهای خود دارند. بنابراین نرفتن توریستهای چینی به سفرهای خارجی خود عامل مهمی که افت درآمد دنیا است.

 اهمیت این مساله آنقدر زیاد است که رسانه های مختلف دنیا در مورد آن گزارشهای مفصلی ارایه دادند. به عنوان مثال سی ان بی سی  به نقل از اقتصاددانان مرکز مطالعات اقتصادی امریکا نوشت که علیرغم شیوع ویروس، اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ رکود را تجربه نخواهد کرد. این در حالیست که رییس صندوق بین المللی پول بارها در مورد احتمال رکود در سال جاری به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا هشدار داده است، او حتی در اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی  کشورهای گروه بیست در ریاض هم تاکید کرد احتمال رکود اقتصاد دنیا در سال جاری زیاد است زیرا کشوری درگیر شده است که دومین اقتصاد بزرگ دنیا است.

رشد کمتر از ۳ درصد بعد از یک دهه

بیزینس اینسایدر در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در سال جاری به دنبال شیوع کرونا نوشت: انتظار رشد ۲.۸ درصدی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان از وخامت اوضاع دارد زیرا این اولین بار از سال ۲۰۰۸ تا کنون است که نرخ رشد اقتصادی جهان کمتر از ۳ درصد خواهد بود. در این سال صنعت توریسم، شرکتهای حمل و نقل هوایی، شرکتهای تولیدی و صنعتی، بازارهای مالی، صنعت نفت و حتی مشاغل خدماتی با کاهش درآمد روبرو می شوند و جبران زیان ناشی از این بحران در مشاغل و کسب و کارها به حداقل دو سال زمان نیاز دارد.

آدیتیا بی هیو اقتصاددان ارشد بانک امریکا هم در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: حتی قبل از شیوع ویروس در چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور پایین بود و گزارشهایی در مورد احتمال رکود اقتصادی امریکا در سال جاری به دنبال یک دهه رونق در اقتصاد شنیده می شد.

دولت چین در ابتدای شیوع ویروس سیاستهای سخت گیرانه ای برای مقابله با انتشار ویروس در نظر نگرفت و باعث شد تا این ویروس با سرعت زیادی منتشر شود. این کشور زمانی قرنطینه شهرها و تعطیلی کسب و کارها و مراکز آموزشی را آغاز کرد که ویروس در شهر ووهان پخش شده بود و به همین دلیل شمار زیادی را درگیر کرد و تعداد زیادی را نیز از پا درآورد. در  نتیجه اقتصاد چین که پیش از شیوع ویروس انتظار می رفت با نرخ ۶ درصد رشد کند، در برآوردهای تازه با نرخ رشد ۵.۲ درصد رشد خواهد کرد. در ابتدای فوریه نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری ۵.۶ درصد پیش بینی شده بود و با گذشت کمتر از یک  ماه متوسط نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری ۰.۴ درصد کمتر شده است. مساله اینجاست که اگر بحران ویروس تا انتهای ماه مارس، فصل اول سال ۲۰۲۰، برطرف نشود، نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری به کمتر از ۴.۵ درصد و نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۲.۲ درصد خواهد رسید که بحرانی بزرگ برای اقتصاد دوم دنیا است. 

مارکت اینسایدر  در گزارش خود از دیگر فاکتورهای خطر آفرین برای اقتصاد دنیا در سال جاری هم نام برد و نوشت: تداوم جنگ تجاری امریکا و چین، چالش ناشی از تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران، بحران در صنعت نفت دنیا  و در نهایت بی ثباتی های سیاسی  در سال جاری به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در امریکا را از عوامل مهم سال جاری است.

این خبر گزاری در انتهای گزارش خود تاکید کرد اقتصاد دنیا در سال جاری وضعیت U شکل خواهد داشت به این معنا که در ماه های اتی فعالیتهای اقتصادی کند می شود و دوباره رشد خواهد کرد. هرچه مدت شیوع ویروس در دنیا بیشتر باشد، مدت زمانی که اقتصاد دنیا رشد معناداری را شاهد نخواهد بود بیشتر است و سرعت اوج گیری رشد اقتصادی تا رسیدن به سطوح بالای Uکند می شود. بنابراین باید توجه داشت که سال سختی در پیش داریم  و باید برای بدترین سناریوها آماده باشیم.

کد خبر: ۷٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha