۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
تامین مالی جمعی برای حفاظت از محیط زیست
ایده های نو در گفتگو «بازار»

تامین مالی جمعی برای حفاظت از محیط زیست

یکی از راه ها برای توسعه و پیشبرد طرح ها و اقدامات بشردوستانه ازطریق تامین مالی جمعی یا Crowdfunding امکان پذیر است. به طوری که اهدافی از حمایت راه اندازی یک کسب و کار نوپا تا ساخت یک اپلیکیشن موبایل و مرمت و بازسازی بناها را می تواند دربرگیرد.

بازار - فرحناز سپهری: یکی از راه ها برای توسعه و پیشبرد طرح ها و اقدامات  بشردوستانه ازطریق  تامین مالی جمعی یا Crowdfunding  امکان پذیر است. به طوری که اهدافی از حمایت راه اندازی یک کسب و کار نوپا  تا ساخت یک اپلیکیشن موبایل و مرمت و بازسازی بناها را می تواند دربرگیرد.

در همین راستا تامین مالی جمعی برای کمپین های گردشگری و محیط زیستی یکی از این موارد است که توسط استارت آپ زیما کلید خورده است. این استارت آپ دو سال از راهاندازی اش می گذرد و به دلیل علاقه مندی بینانگذارانش به محیط زیست و گردشگری تاسیس شد. در حالی که یکی از بنیاگذاران زیما براین باور است که  ایجاد صندوق های جسورانه در حوزه هایی همچون تامین مالی جمعی محیط زیستی می تواند در این مسیر سودمند باشد. در عین حال که وی از جمله چالش های پیش رو به دست و پاگیر بودن بعضی از قوانین و سرمایه گذاری اشاره می کند. فرصتی  پیش آمد تا با حمید کامیاب یکی از بینانگذاران زیما درباره  اهداف و چالش هایی که در این مسیر وجود دارد، گفتگویی انجام دهیم.

تاریخچه تاسیس استارت آپ «زیما» را بیان فرمایید. دلیل نامگذاری استارت آپ  به «زیما» چیست؟

حدود ۲ سال پیش و به دلیل علاقه بینانگذاران استارتاپ به محیط زیست و گردشگری تاسیس شد. زیما در زبان اوستایی به معنای زیست در زمین هست و به دلیل ارتباط گردشگری و محیط زیست با زمین و تاثیر آن بر زندگی بر روی زمین این نام انتخاب شد.

درباره بنیانگذاران و اینکه براساس چه ایده ای این استارتاپ  آغاز به کار کرد، توضیح دهید. چرا موضوع  تامین مالی جمعی  را برای استارتاپ تان انتخاب کرده اید؟

بینانگذاران زیما حمید کامیاب کارشناس ارشد مدیریت و علی رضا ابراهیمی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی هستند. از طرفی مثل همه علاقه مندان به محیط زیست، دنبال کمک به این حوزه بودیم تا دین خودمان رو ادا کنیم و تامین مالی جمعی ایده جدیدی بود که می توانست به گردشگری و محیط زیست کمک کند.

معمولا استارت‌آپ‌ها جلوتر از فرآیندهای قانون‌گذاری و دولت هستند از این رو  تسریع فرآیندهای قانون گذاری کمک بزرگی می تواند در این راه باشد.

چه خدماتی را  در چه حوزه هایی ارایه می کنید؟

از خدماتی که زیما ارایه می دهد می توان به تامین مالی جمعی برای کمپین های گردشگری و محیط زیستی، تسهیل گری برای اجرای بهتر کمپین ها و مشاوره در حوزه بازاریابی و فنی به  NGO ها اشاره کرد.

با چه چالش هایی در راه اندازی استارت آپ تان  روبرو بوده اید؟

چالش هایی که در این مسیر با آن روبرو بوده ایم تیم سازی، تامین مالی برای فعالیت های مارکتینگ، آشنا نبودن مردم با تامین مالی جمعی بوده است.

تامین مالی استارت آپ  از چه راهی صورت گرفته است؟

 تامی مالی  از طریق سرمایه شخصی تا امروز انجام شده است.

به نظر شما صندوق های سرمایه گذاری جسورانه تا چه اندازه در این راه نقش دارند؟ چکارباید کرد این نوع صندوق ها توسعه یابند؟

این صندوق ها بیشتر روی استارت آپ های IT، انرژی ، نانو و دارو سرمایه گذاری می کنند. از طرفی به نظر بنده می توان برای حوزه های دیگر هم صندوق های تخصصی تعریف کرد.

حمایت کنندگان تان  چه افرادی هستند؟

در تامین مالی جمعی معمولا عموم مردم حمایت می کنند و برای زیما همه اشخاص حقیقی بودند.

به نظر شما درحال حاضر  برای بهبود  روند راه اندازی  استارت آپ در ایران باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

آموزش در همه موارد برای افراد استارت آپی مورد نیاز هست. از تیم سازی تا بازاریابی و روابط عمومی. شتاب دهنده ها می توانند نقش پر رنگ تری داشته باشند.

از این ایده های نو،  چگونه باید  حمایت کرد؟ ( در سطح کلان  ، دولت و سازمانها ....؟)

معمولا استارت‌آپ‌ها جلوتر از فرآیندهای قانون‌گذاری و دولت هستند از این رو  تسریع فرآیندهای قانون گذاری کمک بزرگی می تواند در این راه باشد.

اکنون با راه اندازی استارت آپ، عمده ترین مشکلاتی  که  پیش رو دارید، چه موارد ی هستند؟

عمده ترین مشکلات دست و پاگیر بودن بعضی از قوانین، نبود بعضی از قوانین، سرمایه گذاری است.

چه توصیه ای به جوانان نوآور  در زمینه راه اندازی استارت آپ دارید؟

برای شروع کار حتما از خدمات شتاب دهنده ها استفاده کنند. همچنین نقش مارکتینگ در پیشبرد استارت آپ به عنوان یکی از مهمترین عوامل، در نظر بگیرند.

در چه رویدادها  و نمایشگاه هایی حضور داشته اید؟

 تا کنون در نمایشگاه فین استارز مربوط به فرابورس، نمایشگاه محیط زیست و نمایشگاه الکامپ حضور داشته ایم.

افتخاراتی که تا کنون کسب کرده اید؟ همچنین  برخی از  برجسته ترین کارها  در حوزه تامین مالی جمعی  انجام داده اید را بیان فرمایید.

 از جمله افتخارات زیما  این بوده که  جز ۱۰ تیم برتر فین استارز برگزیده شد و از طرفی یکی از برجسته ترین کارها انجام شده می توان به تامین مالی جمعی برای فوک خزری که در معرض نابودی قرار دارد. اشاره کرد.

کد خبر: ۷٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha