۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
خارج نشدن خودروهای ترانزیتی از مشکلات مرز شلمچه است
نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران:

خارج نشدن خودروهای ترانزیتی از مشکلات مرز شلمچه است

خرمشه- موسوی، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نبود امکان خروج خودروهای ترانزیتی را یکی از مشکلات اساسی مرز شلمچه دانست.

سید مصطفی موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به خاطر اینکه بسیاری از کالاهایی که در مرز شلمچه از نقاطی همچون آذربایجان، پاکستان، روسیه و اروپا ترانشیب می‌شود فاسدشدنی هستند، سالم  به مرز می رسند اما به خاطر اینکه نمی‌توان  کالا را به طور مستقم وارد عراق کرد این کالاها از بین روند که این امر نیاز به بررسی دارد.

وی بر اینکه امکان استفاده از ظرفیت ترانزیتی کالا به کشورهای همسایه همچون کشور سوریه و کویت وجود دارد تاکید کرد .و افزود: امکان ترانزیت کالا از مرز شلمچه به صوان کویت و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد و با فعال سازی این ظرفیت مسیری می تواند ظرف یک ساعت و نیم طی شود در حالی که با لنج های چوبی ۲ تا یک هفته طول می کشد و این باعث فاسد شدن کالا می شود که این مشکل چندین بار با شورای امنیت ملی برای رفع شدن مطرح شده است.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران همچنین از سوریه به عنوان ظرفیتی برای بازار هدف یاد کرد و گفت:  سوریه ظرفیت خوبی دارد و هم اکنون نیز از طریق مسیر مرز مهران – ابوکامل در حالی که نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالا از جنوب شرقی کشور به مرز شلمچه است که می توان دیپلماسی اقتصادی را فعال کرد اما از آن رو که کشورعراق جزو کنواسیون فعالیت نیست باید یک توافقنامه سه جانبه منعقد شود که در مرز مهران این کار انجام شده و برای مرز شلمچه استانداری باید رایزنی لازم انجام دهد.

حساسیت هنگ مرزی
وی بحث امنیت صادرات را یکی از مشکلات مرز شلمچه دانست و گفت: وجود گارد گمرک یکی از مواردی است که باید در مرز شلمچه مستقر باشد در گذشته  ۹ نفر به عنوان پرسنل گارد در این مرز مستقر بودند که از این تعداد چهار نفر به مرز چذابه منتقل شدند و این امر مشکلات را در مرز شلمچه افزایش داده است.

بنا به گفته موسوی حساسیت هنگ مرزی در حفظ امنیت و کشفیات کارشناسی نشده در مرز شلمچه باعث ضرر و زیان بازرگانان شده است.

وی ادامه داد: زمان زیادی از نصب دستگاه ایکس ری کامیونی مرز شلمچه می گذرد که با وجود صرف هزینه بیت المال هنوز بلااستفاده مانده است که طبق شنیده ها علت استفاده  نکردن از دستگاه ایکس ری کامیونی اختلاف بین منطقه آزاد اروند و پایانه است.

۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اشتغالزایی
نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران به نبود بازارچه مرزی و دنبال کردن واردات کالا به صورت خرد از مرز عراق  هم اشاره و بیان کرد: موضوع بازارچه در شرایط فعلی دنبال می شود هرچند هدف، صادرات محور شدن مرز شلمچه است و درصدد راه اندازی نمایشگاه عرضه کالا با مشارکت شرکت های معتبر هستیم که بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر کار صادرات در شلمچه به شکل سنتی انجام می شود و به رغم اینکه اتاق بازرگانی روشنگری کرد و اینکه کار سنتی جایگاه بین المللی ندارد متاسفانه تبادل کالا بدون انجام تعهد از سوی ۲ طرف عراقی و ایرانی ایجاد می شود و ضرر و زیان به هر بازرگانان ۲ کشور وارد شده است.

موسوی ادامه داد: چند مرتبه مرکز داوری خرمشهر این مسئله را مطرح کرده که مکانیزمی ایجاد شود که هر کامیونی از مرز خارج شود مستلزم این باشد که یک نفر عراقی و یا ایرانی تعهد این کامیون را بپذیرد و به عنوان یک استناد برای بازرگانان ۲ کشور برسد تا بتوان مطالبات بین المللی را انجام داد.

وی با بیان اینکه نبود امکانات و زیرساخت های لازم همچون سرویس های بهداشتی و خوابگاه های رانندگان نیاز به توجه جدی دارد، آمادگی بخش خصوص را برای مشارکت در بخش خدمات اعلام کرد.

کد خبر: ۷۰٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha