۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
افزایش ۱۲.۰۵ درصدی میزان فروش کالا و خدمات در آذر نسبت به آبان
اتاق اصناف ایران منتشر کرد

افزایش ۱۲.۰۵ درصدی میزان فروش کالا و خدمات در آذر نسبت به آبان

معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند.

به گزارش بازار، بر این اساس، عدد شامخ آذر ۱۳۹۹، ۴۵/۱۲ شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، عدد شامخ کل آذر (۱۲/۴۵)، نشان¬دهنده بهبود وضعیت بخش خرده فروشی در آذر ماه۱۳۹۹ نسبت به آبان ماه ۱۳۹۹(۷۱/۳۵) است. شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (۳۶/۵۹) در آذر، بیشترین میزان شاخص ها در بین ۵ مولفه اصلی شامخ بوده است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد نیاز نسبت به ماه قبل کاهش (۰۹/۱۱-) درصدی داشته و به تبع آن شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذرماه نسبت به ماه قبل رشد ( ۰۵/۱۲ ) درصدی داشته است.

تحلیل شامخ بخش خرده فروشی در آذر ماه ۱۳۹۹:
طبق بررسی های انجام شده، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به ماه گذشته رشد ۶۷/۵۳ درصدی داشته و به همین صورت میزان فروش کالا و خدمات در داخل کشور هم حدود ۱۲ درصد رشد مثبت داشته است. از سوی دیگر صادرات کالا و خدمات هم نسبت به ماه قبل با افزایش حدود ۳۱ درصدی همراه بوده است.

این روندهای مثبت با توجه به افزایش کم قیمت حامل های انرژی، سبب شده تا محصولات بیشتری از موجودی انبارها، سفارش گرفته شود که همین امر سبب کاهش شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده گشته است. در همین راستا شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش به میزان ۹٫۲۶ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، افزایش میزان فروش باعث می شود تا نیاز به پرسنل و نیروی کار بیشتری احساس شود که این امر در ماه مورد مطالعه با افزایش حدود ۶۰ درصدی شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی مشاهده می شود.

با توجه به تغییرات شاخص ها و روند نسبتاً مثبت آنها، میزان امیدواری واحدهای صنفی نسبت به بهبود اوضاع با افزایش حدود ۴۵ درصدی شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت های شرکت در ماه آینده” نسبت به ماه قبل، رشد مثبتی را به همراه داشته است.

کد خبر: ۷۰٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha