۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰
اصلاح نژاد آبزیان؛ نقطه سر خط| واردات تخم چشم زده ماهیان
بازار گزارش می‌دهد؛

اصلاح نژاد آبزیان؛ نقطه سر خط| واردات تخم چشم زده ماهیان

سوادکوه- درحالی سالانه ارز زیادی صرف واردات نهاده تخم چشم زده ماهی در ایران می شود که سرمایه گذاران پشت هفت خان های اداری سرگردان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه بخشی از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات تخم چشم زده ماهی می شود این درحالی که با اصلاح نژاد آبزیان و تکیه بر تولید داخلی می توان بخشی از نیازها را تامین کرد ولی سرمایه گذاران این بخش با موانع متعددی روبرو هستند.

حذف ارز نیمایی برای واردات تخم چشم زده ماهی از یک سو و حمایت نشدن تولیدکنندگان و حضور مافیای واردات از جمله مسائلی بوده که صنعت آبزی پروری با آن مواجه است.

در حال حاضر برای واردات هر ۵۰ عدد تخم چشم زده ماهی یک دلار ارز از کشور خارج می شود و این درحالی است که کشور سالانه به ۷۰۰ میلیون قطعه تخم ماه چشم زده نیاز دارد و بررسی ها نشان می دهد که توان تولید تخم چشم زده در کشور حدود ۴۵۰ میلیون قطعه است و بقیه نیازها از سوی دیگر کشورها تامین می شود.

واردات تخم چشم زده ماهی علاوه بر آنکه میلیون ها دلار ارز از کشور خارج می کند خطر بروز و شیوع برخی بیماری ها را ممکن می سازد، از این رو توجه به تولید داخلی و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

تخم ماهی چشم زده از مهمترین نیازهای صنعت آبزی پروری و مجتمع های ماهی است به گفته تولیدکنندگان و فعالان آبزی پروری، واحدهای نرسری پاسخگوی نیازها نیستند و باید تخم ماهی وارد شود.

یک تولیدکننده آبزی در مازندران با اشاره به فعالیت ۱۲ ساله در حوزه آبزی پروری گفت: هنوز تولیدکنندگان نمی دانند چه نوع تخم ماهی وارد می شود و این کار سبب شده تا از برنامه ها عقب مانیم.

سنگ اندازی برای خودکفایی توسط دستگاه ها
مازندران توانمندی بالایی برای تولید تخم ماهیان چشم زده دارد اما سنگ اندازی های متعدد سبب شده تا به رغم سرمایه گذاری صورت گرفته، این طرح ابتر باقی ماند. نجاتی یک سرمایه گذار مازندرانی که تاکنون سه میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه کرده است، به خبرنگار بازار می گوید هنوز موفق به اخذ پروانه بهداشتی نشده ایم.

نجاتی با بیان اینکه تاکنون سنگ اندازی های زیادی فراروی این طرح تولیدی شده است، اظهار داشت: با تکمیل آن می توان مازندران واستان های همجوار را در تامین ماهیان چشم زده بی نیاز کرد.

وی با اظهار اینکه در حوزه علم ژنتیک تخصص دارم، یادآور شد: بیش از پنج سال برای اخذ مجوز دوندگی کردم که تاکنون موفق به اخذ ان نشدم.

وی نزدیک بودن یک مرکز پرورش ماهی با زمین مرکز اصلاح نژاد را از جمله دلایل برای صادر نشدن مجوز بیان کرد و گفت: این درحالی است که زمین از سوی شیلات واگذار شده است.

درحال حاضر سود سرشار ناشی از واردات تخم ماهی چشم زده نصیب ۱۱ شرکت واردکننده می شود ومافیای این حوزه به سادگی حاضر نیستند از منافع خود در این بخش بگذرند درحالی که ۲۶ درصد قزل آلای کشور در ایران تولید می شود هنوز از ایجاد مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی در استان محروم مانده ایم.

درحال حاضر سود سرشار ناشی از واردات تخم ماهی چشم زده نصیب ۱۱ شرکت واردکننده می شود ومافیای این حوزه به سادگی حاضر نیستند از منافع خود در این بخش بگذرند

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پروژه اصلاح نژاد ماهیان یک طرح ملی به شمار می رود، می گوید: با این طرح می توان استان های شمالی و حاشیه را پوشش داد.

وی یادآور شد: وظیفه سازمان شیلات و متولیان امر این است که برای رفع موانع فراروی سرمایه گذاری در حوزه اصلاح نژاد ماهیان سردآبی برنامه ریزی و تلاش کرد.

در حال حاضر پرونده تخم ماهیان چشم زده روی میز دولت قرار دارد و تولیدکنندگان و آبزی پروران مازندرانی چشم انتظار وعده های مسئولان هستند تا این طرح ملی به سرانجام رسد.

اصلاح نژاد ماهیان در دستور کار قرار دارد
حسین عبدالحی معاون آبزی پروری شیلات ایران در حاشیه بازدید از مرکز پرورش ماهی در قفس جویبار در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن ماهی سردآبی، اصلاح نژاد ماهیان سردآبی را از جمله برنامه ها بیان کرد.

وی یادآور شد: سازمان فائو برای اجرای این طرح و اصلاح نژاد آبزیان سردآبی اعتباری درنظر گرفته شده و این اعتبار برای اصلاح نژاد قزل آلا درنظر گرفته شده است.

مازندران نیز با تولید ۱۱۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی نقش بسزایی در تولید آبزیان دارد و قطب تولید محصولات شیلاتی به شمار می رود.  در حال حاضر حدود یک میلیون تن تخم ماهی چشم زده در منطقه سیاه بیشه در آمل تولید می شود.

تولید چهار میلیون تخم چشم زده ماهی در آمل
محمد اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل در گفتگو با خبرنگار بازار شمار واحدهای پرورش ماهی در شهرستان را ۱۱۳ واحد بیان کرد و گفت: سالانه شش هزار تن ماهی قزل آلا در شهرستان تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیون تخم چشم زده ماهی در سیاه بیشه شهرستان تولید می شود که قابلیت افزایش تا چهار میلیون عدد را دارا است.

اجرای طرح تولید تخم چشم زده ماهی علاوه بر آمل در شهرستان تنکابن نیز انجام می شود و با برنامه ریزی صورت گرفته قرار است با اجرای هشت طرح، کشور از واردات ۳۰۰ میلیون تخم چشم زده ماهی بی نیاز شود.

در حال حاضر مراکز پرورش ماهی قزل آلا در کشور به حدود ۷۰۰ میلیون تن تخم چشم زده انواع ماهی از جمله قزل آلا نیاز دارند که قرار بود تا پایان برنامه ششم با انتقال دانش فنی در تولیداین نهاده به خودکفایی برسیم.

کد خبر: ۷۰٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha