۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
افزایش تقاضای نفت به ۱۰۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۴۵ | نیاز ۱۲.۶ تریلیون دلاری صنعت نفت به سرمایه گذاری
معاون امور بین الملل وزارت نفت مطرح کرد

افزایش تقاضای نفت به ۱۰۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۴۵ | نیاز ۱۲.۶ تریلیون دلاری صنعت نفت به سرمایه گذاری

زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزارت نفت می گوید بر اساس پیش‌بینی های موجود تقاضای نفت در سال های آینده افزایش می یابد و از حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۰۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۵ می رسد.

به گزارش بازار، امیرحسین زمانی‌نیا - معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در ششمین دوره کنگره و نمایشگاه راهبردی نفت و نیرو با بیان اینکه برآورد تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۱ براساس گزارش ماه ژانویه اوپک نسبت به پیش‌بینی ماه دسامبر تغییری نداشته است، گفت : براساس برآورد اوپک، تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به‌طور میانگین روزانه به ۹۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه می‌رسد، این در حالی است که برآورد رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰، روزانه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و به‌طور میانگین به ۹۰ میلیون بشکه در روز رسید، بدان معنا که رشد تقاضای نفت در این سال به‌طور بی‌سابقه‌ای و حدود ۱۰ درصد کاهش یافت.

به گفته او، کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، نسبت به سال ۲۰۲۰ عملکرد ضعیف‌تری نشان دادند. این در حالی است که چین و هند به دلیل نیاز شدید به بنزین و مواد اولیه پتروشیمی، رشدی فراتر از حد انتظار تجربه کردند. البته با معکوس شدن روند تغییر بازار، امیدواریم سال ۲۰۲۱ سال خوبی باشد.

او همچنین پیش بینی کرد که در  سال ۲۰۲۱  شاهد نرخ رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی باشیم  که نسبت به رشد منفی ۱.۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ جهش بزرگی است و تأثیر چشمگیری بر مصرف نفت خواهد داشت.

زمانی نیا که معتقد است برای تداوم بهبود بازار پس از اوضاع ویروس کرونا و تأمین نیازهای آینده انرژی، به همه اشکال انرژی نیاز خواهیم داشت، افزود: درواقع شاهدیم که نفت بیشترین سهم از سبد انرژی را در چشم‌انداز انرژی اوپک - بیش از ۲۷ درصد در سال ۲۰۴۵ - حفظ کرده است. گاز طبیعی در سال ۲۰۴۵ در سبد انرژی جهانی جایگاه دوم را خواهد داشت و با رشد ۲۵ درصدی همچنان سریع‌ترین رشد را در میان سوخت‌های فسیلی در بازه زمانی ۲۰۱۹ و ۲۰۴۵ به خود اختصاص خواهد داد.

این مقام مسئول در وزارت نفت همچنین در باره انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: سهم این انرژی ها در سبد انرژی کشور به‌طور میانگین ‌۶.۶ درصد در سال و سریع‌تر از هر منبع انرژی دیگری رشد می‌کنند.

آنگونه که معاون امور بین الملل وزارت نفت اعلام می کند: چشم‌انداز میان‌مدت رشد تقاضای نفت معقول است و پیش‌بینی می‌شود تقاضا افزایش یابد و از حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۰۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۵ برسد. بیشتر این افزایش مربوط به کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی خواهد بود.

او همچنین با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی شاهد افت‌ خیز تقاضا در سال ۲۰۲۵ خواهند بود، گفت: تقاضای این کشورها در این سال به ۴۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد و پس از طی کردن روندی کاهشی در سال ۲۰۴۵ به حدود ۳۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

زمانی نیا در ادامه با اشاره به افزایش نیاز به سرمایه گذاری در صنعت نفت گفت: بر اساس ارزیابی ما، صنعت نفت جهان تا سال ۲۰۴۵ در مجموع به ۱۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست، میان‌دست و پایین‌دست نیاز خواهد داشت، کمبود سرمایه‌گذاری در این دوره می‌تواند نوسان‌های شدیدی ایجاد کند.

او همچنین گفت: سال ۲۰۲۰ سال بدی برای مردم جهان بود. بسیاری اعضای خانواده و عزیزان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند و صنعت نفت شکاف‌های عمیقی را در بودجه خود تجربه کرد و برنامه‌های سرمایه‌گذاری به تعویق افتادند یا لغو شدند، اما ۲۰۲۱ سالی جدید و پر از امید است. با پایدار ماندن نسبی بازار نفت، برنامه‌های کنونی تولید ما برای حمایت از بهبود بازارهای جهانی طراحی شده است. سطح بالای پایبندی مجموع اعضای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ به‌طور قابل توجهی به تعادل و ثبات بازار کمک کرد. شریکان در تداوم به پایبندی به سهمیه‌های کاهش مصمم هستند.

کد خبر: ۷۰٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha