۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
 مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است
عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است

عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است؛ دغدغه ما این است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اسم کالاهای اساسی به یک عده داده، اما چرا قیمت مرغ باید در این حد بالا باشد!؟

به گزارش بازار، ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در رابطه با اصلاح بودجه در مسیر بهبود معیشت گفت: نگاه مجموعه مجلس و دولت و حاکمیت باید توجه ویژه به امر اقتصاد و حل مشکلات مردم به ویژه گروه های آسیب پذیر باشد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق تصمیمات و مصوبات بسیار خوبی در این راستا دارد افزود: اولین نکته ای که کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه ۱۴۰۰ دنبال می کند تکیه به ظرفیت های درونی و قابلیت های جغرافیایی و اقتصادی کشور و جلوگیری از اتکاء بیش از حد به نفت است.

عزیزی پیگیری رونق تولید و زیرساخت های تولید را نیز از دیگر دغدغه های کمیسیون خواند و گفت: ما ۳۵ هزار میلیارد تومان را از محل تبصره ۱۴ فقط برای کمک به این حوزه اختصاص دادیم که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن برای جبران محرومیت های این بخش است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس از تلاش مجلس در جهت تقویت بنیه اقتصادی، صنعتی و زیرساختی کشور سخن گفت و افزود: اگر این رویکرد حاکم در صحن علنی نیز دنبال شود قطعاً بودجه ۱۴۰۰ را می توان یک بودجه واقعی و عملیاتی و راهکاری برای خروج از این بحران ها در نظر گرفت.

وی در بخش دیگر به موضوع تعیین نرخ ارز هم پرداخت و گفت: مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است؛ دغدغه ما این است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اسم کالاهای اساسی به یک عده داده اما چرا قیمت مرغ باید در این حد بالا باشد!؟

عزیزی ادامه داد: متاسفانه این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی عملاً به دست مردم نمی رسد و مردم هم مجبورند گوشت و تخم مرغ و مرغ و کالاهای اساسی را با قیمت های سرسام آور تهیه کنند و این، دور از انصاف و تضییع حق مردم است.

این نماینده مجلس افزایش یارانه نقدی گروه های آسیب پذیر و افزایش وام ازدواج جوانان را از تصمیمات خوب مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: افزایش ۲۵ درصدی حقوق و مالیات پلکانی نیز از دیگر تصمیمات منطقی مجلس است.

در ادامه، دکتر همت قلی زاده کارشناس اقتصادی و بودجه گفت: طبق گزارش مرکز آمار در دی ماه تورم نقطه به نقطه به ۴۶ درصد و تورم سالانه هم به ۳۲ درصد رسید و متأسفانه بخش عظیمی از این افزایش قیمت ها هم در کالاهای اساسی مردم است.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم اظهار کرد: کاهش ۳۵ درصدی مصرف کالاهای اساسی مردم از سال ۹۰ تا ۹۸ آماری است که مرکز پژوهش های مجلس ارائه داده ضمن اینکه نیمی از مردم ایران از نظر تغذیه ای نیز در خط فقر قرار دارند.

این کارشناس اقتصادی کاهش اقلام مصرفی مردم را نگران کننده خواند و افزود: با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان در این گرانی ها هیچ اتفاق مثبتی در سفره مردم نخواهد افتاد و اگر این روند ادامه پیدا کند انواع بیماری های جسمی در کشور شایع می شود و آن وقت باید برای این مسائل چاره اندیشی کرد.

قلی زاده تأکید کرد: همه کشور نسبت به این بودجه مسئولیت دارند و نمی توان فقط دولت یا مجلس را در این قضیه متهم کرد.

کد خبر: ۷۰٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha