۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
تجارت ایران و ترکیه باید در چارچوب موافقت‌نامه‌های دوجانبه بازیابی شود
معاون بین‌الملل اتاق ایران:

تجارت ایران و ترکیه باید در چارچوب موافقت‌نامه‌های دوجانبه بازیابی شود

کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشستی با رایزن بازرگانی منتخب ایران برای اعزام به ترکیه از لزوم حرکت در چارچوب موافقت‌نامه‌های دوجانبه تجاری و همچنین بهره گیری از پیمان‌های چندجانبه در ارتباط با ترکیه سخن گفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، آخرین وضعیت همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه، برنامه ها، راهکارهای رفع موانع و زمینه های توسعه تجارت دو کشور در دیدار رایزن بازرگانی منتخب ایران برای اعزام به ترکیه با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، بررسی شد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران ضمن اشاره به سوابق همکاری ها و روابط دوستانه دو کشور طی سال های گذشته، چالش های اخیر در توسعه همکاری های اقتصادی را مورد بررسی قرار داد و بر اهمیت ترمیم و بازگشت همکاری ها به ریل اصلی خود تاکید کرد.

بر اساس اظهارات او موانع ایجاد شده جدید به علاوه مشکلات پیشین ناشی از تحریم ها در یکی دو سال اخیر، منجر به کاهش حجم تجارت دو کشور شده است. اعمال ممنوعیت های وارداتی، افزایش تعرفه ها و دریافت مالیات ها از سوی ترکیه و همچنین مسائل و مشکلات گمرک ترکیه و معطلی کامیون ها در مرز از جمله مهم ترین مسائلی است که سرعت  و روانی جریان تجارت دو کشور را کاهش داده و هزینه های تجارت با این کشور را افزایش داده است. بنابراین لازم است دو کشور یکدیگر را در چشم انداز بلند مدت خود ببینند و برای رفع موانع توسعه همکاری ها تلاش جدی تری کنند.

معاون بین الملل اتاق ایران تصریح کرد: در اتاق ایران همواره بر مکمل بودن اقتصادهای ایران و ترکیه تاکید داشته ایم و در حال حاضر نیز مهم ترین اولویت خود را رفع موانع همکاری اقتصادی دو کشور و حرکت در چارچوب موافقت نامه های دوجانبه تجاری و همچنین بهره گیری از پیمان های چندجانبه نظیر اکو، دی ۸ و اتاق های بازرگانی بین المللی قرار داده ایم تا بتوانیم به شرایط بهتر و با ثبات گذشته بازگردیم.

کرباسی ضمن اشاره به پتانسیل های مغفول مانده برای گسترش و تنوع بخشی همکاری ها، کلید توسعه تجارت دوجانبه را اعتمادسازی بین دو طرف عنوان کرد و افزود: اگر غفلت کنیم، برخی مشکلات کوچک با گذشت زمان تبدیل به موانع بزرگ و پیچیده می شوند.

او ضمن اشاره به اهمیت کشور ترکیه برای گسترش تجارت خارجی ایران، گفت: با توجه به نیاز مبرم به حضور رایزن بازرگانی ایران در کشور ترکیه و علی رغم گذشت حدود یکسال از تعیین رایزن توسط سازمان توسعه تجارت ایران، جای تعجب است که چرا رایزن بازرگانی منتخب هنوز در محل ماموریت خود مستقر نشده است. بنابرانی نیاز است دستگاه های متولی مربوطه در این امر تسریع کنند.

 به باور کرباسی، رایزنان بازرگانی در هر کدام از کشورهای هدف می توانند از ظرفیت فعالان اقتصادی که در ارتباط با کشور موردنظر فعالیت می کنند، بهره ببرند.

معاون بین الملل اتاق ایران اظهار امیدواری کرد: همکاری های بیشتری برای مرتفع ساختن چالش های توسعه تجارت بین دو کشور صورت گیرد. با توجه به ناهماهنگی های به وجود آمده، در حال حاضر صادرکنندگان ایرانی به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی و صادرکنندگان ترکیه به مقصد همسایه های شرقی خود، در حمل و نقل و ترانزیت کالا با هزینه ها و موانع زیادی روبه رو هستند که باید این مسائل را برطرف کرد.

کامران داوری نیکو، رایزن بازرگانی ایران برای کشور ترکیه نیز در این دیدار به مرور برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده برای بخش رایزنی بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه پرداخت و تاکید کرد: ترویج و توسعه برند ایران و محصولات و خدمات ایرانی و فعال کردن پتانسیل های اقتصادی و تجاری ایران، در اولویت فعالیت های او قرار دارد.

جذب سرمایه گذاران ترک و رایزنی با هولدینگ های بزرگ این کشور، کمک به توسعه شبکه مویرگی توزیع محصولات ایرانی، کمک به ایجاد مراکز معرفی و عرضه کالای ایرانی، ایجاد زمینه های همکاری در تولید قطعات خودرو، توسعه رویدادهای تجاری مجازی و حضوری میان دو کشور، افزایش سهم صادرات محصولات دانش بنیان، توسعه گردشگری و گردشگری سلامت، کمک به توسعه تجارت های بومی کشور، توسعه همکاری ها در عرصه های فناوری و صنعتی و ایجاد زمینه همکاری مشترک در حوزه خدمات فنی و مهندسی، بخشی از برنامه های داوری نیکو پس از استقرار در ترکیه خواهد بود.

در این نشست مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نیز با اشاره به مشکلات مربوط به بازار ترکیه تصریح کرد: نیازمند اقدامات سازنده از سوی کشور ترکیه هستیم.

این فعال اقتصادی بر لزوم استقرار هرچه سریع تر رایزن بازرگانی کشور در ترکیه تاکید کرد و در ادامه همچنین گزارشی از اقدامات اتاق مشترک بازرگنی ایران و ترکیه برای بازگشایی دفاتر تجاری به صورت متقابل در هر دو کشور ارائه داد.

کد خبر: ۷۰٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha