۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
چشم انداز ایران برای تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز
مشاور عالی معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد

چشم انداز ایران برای تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز

دلپریش، مشاور عالی معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: با توسعه میدان‌های گازی کشف‌شده در کشور، ایران به تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد.

به گزارش بازار، عبدالمحمد دلپریش در نشست آینده تولید و مصرف گاز که در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: کشور ما ذخائرگازی قابل توجهی دارد که بیشتر در جغرافیای جنوبی کشور پراکنده هستند و اگر توسعه یابند، تولید گاز افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر طرح‌های توسعه‌ای انجام شود، تولید گاز افزون بر جبران کاهش تولید مخازن کنونی، به ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

دلپریش، با تأکید بر اینکه تقاضا برای گاز در سال‌های آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: چاره‌ای نداریم مگر اینکه میدان‌های جدید گازی را توسعه دهیم.

وی افزود: اکنون بیست میدان کشف‌شده وجود دارد که می‌توانند توسعه یابند.

دلپریش گفت: برای میدان‌های فعال کنونی هم، طرح‌های نگهداشت مانند نصب ایستگاه‌های تقویت فشار باید اجرایی شود.

دلپریش افزود: اگر تولید نفت خام هم به بیش از روزانه ۵ میلیون بشکه برسد، که طبق گفته وزیر نفت افزایش تا روزانه ۷ میلیون بشکه هم در برنامه است، توسعه میدان‌های گازی بیشتری هم انجام می‌شود و افزایش تولید دور از دسترس نیست، اما اگر این طرح‌های توسعه‌ای انجام نشود تا سال ۲۰۲۲ میلادی با افت فاجعه‌بار تولید و بحران کمبود گاز روبه‌رو خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم در این نشست گفت: ایران در برداشت از پارس جنوبی تا سال ۸۶ با کشور قطر برابر بود، از سال ۸۸ تفاوت ایجاد شد و قطر از ما پیشی گرفت، از سال ۹۶ باز به برداشت برابر با قطر رسیدیم و اکنون برداشت ما بیشتر از قطر است.

محمد مشکین‌فام، با بیان اینکه اکنون روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌شود، افزود: هر سال برابر با یک فاز پارس جنوبی افت فشار گاز در کشور داریم، که باید با توسعه میدان‌های گازی جبران شود و در سال‌های آینده در مجموع باید ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه این میدان‌ها هزینه شود.

کد خبر: ۷۰٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha