۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
 وزیر اقتصاد درباره شبهات بازار سرمایه شفاف‌سازی کند
نماینده مردم تهران در مجلس طی نامه‌ای مطرح کرد

وزیر اقتصاد درباره شبهات بازار سرمایه شفاف‌سازی کند

آقامیرسلیم، عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس معتقد است سازمان بورس با دستورالعمل‌های اشتباه، بازارگردانی را که یکی از پرسودترین بخش‌های بازارهای جهانی بورس است، به عملیاتی ضررده تبدیل کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد درباره وضعیت بورس هشدار داد و روند نزولی این بازار را ناشی از مدیریت ضعیف دانست.

متن نامه نماینده تهران به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر فرهاد دژپسند

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

با سلام

بازار سهام(بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علی رغم وعده های متعدد مسئولان و متولیان امر، به صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش رو به رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است.

در خصوص نوع عملکرد متولیان و تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده در بورس و همچنین مقدار تأثیر اقدامات ضعیف و بعضا معکوس مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار سؤالات و شبهاتی مطرح گردیده است که نیاز به شفاف سازی و پاسخگویی از طرف وزیر محترم اقتصاد و دارایی به عنوان متولی اصلی سازمان بورس دارد:

۱- چرا راهکارهای مفیدی مانند عملیات بازارگردانی که یکی از پرسودترین بخش های بازارهای جهانی بورس است و باعث ثبات بازار و کاهش خطر سقوط می گردد با ارائه شیوه ها و دستورعمل های اشتباه به عملیاتی ضررده تبدیل شده که بالاجبار و به صورت حداقلی در حال اجراست، و چرا در اصلاح آیین نامه ها و ضوابط برای رونق و سودآوری آن تعلل می شود؟

۲- چرا در افزایش مقدار بازارگردان ها که عامل ثبات بازار و جذب نقدینگی اند تعلل می شود؟

۳- چرا در گسترش انتشار اوراق تبعی که عملیاتی بسیار مفید برای کاهش خطرپذیری بازار است تعلل شده و به صورت قطره چکانی در حال اجراست؟

۴- چرا با عدم رعایت اصول عرضه و تقاضا در زمان افت بازار با فشار در عرضه های اول و صندوق ها و همچنین افزایش شناورسازی سهام شرکت های بورسی موجبات ریزش هرچه بیشتر بازار بوجود آمده است؟

۵- چرا با اتخاذ تصمیم تحدید دامنه نوسان که قبلا نیز سابقۀ اجرای ناموفق داشته(در زمان مدیریت آقای عبده) باعث ایجاد صف های خرید و فروش و افزایش بار معاملات و در نتیجه کندی سامانه شده و این تجربه ناموفق دوباره تکرار گردیده است؟

۶- چرا متولیان بورس با کاهش مقدار تخصیص اعتبار مشتریان حقوقی در زمان نزول بازار باعث کاهش تقاضا شده و خطرپذیری بازار را به سمت حقیقی ها منتقل کرده است؟

۷- چرا اصلاح حجم مبنا که تصمیم درستی بوده و در دورۀ مدیریت قبل اتخاذ گردیده هنوز مشکلاتی دارد و در اصلاح آیین نامه ها تعلل شده است؟

۸- چرا با اتخاذ روند اشتباه و اجباری باعث زیان دهی صندوق های با درآمد ثابت شده و این بخش بسیار مفید بازار را درگیر مشکلات عدیده کرده است؟

۹- چرا سازمان بورس در برخورد با فعالیت های مشکوک، غیر قابل توجیه و تخریب کنندۀ ثبات و جو روانی بازار از جمله افزایش غیر معقول ارزش بعضی شرکت ها مانند بیمۀ پاسارگاد و همچنین عدم عرضۀ سهام بعضی شرکت ها در اوج تقاضای بازار مانند شرکت پارس الکتریک تعلل نموده و می نماید؟

۱۰- چرا سازمان بورس نسبت به برخورد با فعالیت های مضر و مخرب صندوق های تثبیت و توسعۀ بازار تعلل ورزیده و در مورد شفاف سازی نحوۀ عمکرد و انتشار صورت های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان آنها اقدامی ننموده است؟

سیدمصطفی میرسلیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس.

کد خبر: ۷۰٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha