۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
امریکا و عربستان؛ چالش‌های فرا روی خط آهن خواف_هرات| ضرورت نجات افغانستان از تنگنای اقتصادی و کاهش هزینه‌های تجاری با ایران
گفتگوی بازار با مشاور رئیس جمهور سابق افغانستان؛

امریکا و عربستان؛ چالش‌های فرا روی خط آهن خواف_هرات| ضرورت نجات افغانستان از تنگنای اقتصادی و کاهش هزینه‌های تجاری با ایران

«دکتر عصمت ‌اللهی» ضمن اشاره به سیاسی بودن چالشهای پیش روی خط آهن خواف_هرات معتقد است که عربستان و پاکستان به حمایت امریکا تلاش نموده اند تا احداث مسیر ترانزیت از شمال افغانستان به جنوب پاکستان را در دستور کار خود قرار دهند و طالبان را مورد حمایت قرار دادند تا شرایط پروژه انتقال گاز آسیای میانه به افغانستان و پاکستان را تامین کنند که تا کنون موفق نشده اند.

تهمینه غمخوار؛ بازارایران و افغانستان در طول یک قرن گذشته، روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی را به‌ عنوان دو کشور دوست و همسایه با یکدیگر داشته اند، اما با این وجود، این مناسبات در مقایسه با روابط ایران با دیگر کشورهای همسایه‌ کمتر مورد توجه کارشناسانه قرار گرفته زیرا در طول سال های اخیر،  توجه ایران بیشتر منعطف به گسترش روابط دو یا چندجانبه و حل و پیگیری مشکلات با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ترکیه و غرب بوده که همین امر منجر شده تا حدودی تحولات همسایگان شرقی خود از جمله افغانستان را در دستور کار خود قرار ندهد.

در صورتی که روابط تجاری دوجانبه به دلیل همسایگی و اشتراکات زبانی، فرهنگی، هویتی و تاریخی میان بسیار اهمیت دارد و افغانستان یکی از بازارهای عمده برای کالاهای ایرانی است.

از این رو و در راستای تلاش در جهت گسترش روابط فی مابین، در کمتر از دو ماه گذشته، پایگاههای خبری داخلی و خارجی، خبر افتتاح راه آهن خواف_هرات، به عنوان بزرگترین پروژه ریلی و نماد عزم و اراده بالای دو کشور حتی با وجود محدودیت های کرونایی را با حضور روسای جمهور دو کشور در قالب ویدئو کنفرانس مطرح کردند.

از ۲۲۵ کیلومتری که برای احداث این خط آهن با ارزش مالی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته بود، ۱۴۰ کیلومتر از آن احداث شده و قرار است تا  ۸۵ کیلومتر باقی مانده با همکاری بهتری به سرانجام رسیده و پروژه تکمیل شود تا بهره مندی کامل برای هر دو کشور از طریق این اتصال ایجاد شود.

در همان روز افتتاح رسمی، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با بیان اینکه مسیر ریلی خواف_هرات برای دو کشور تاریخی و حیاتی است، اظهار داشت که این مسیر مهم نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هر دو کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است و جا به جایی بارها بعد از این افتتاح، استقبال تجار ایرانی و افغانستانی را نشان می دهد که شامل بار صادراتی ایران به این کشور و بار ترانزیتی افغانستان به جهان است.

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی را با «دکتر محمد هاشم عصمت ‌اللهی»، مشاور و عضو برد خاص «حامد کرزی»، رئیس جمهور پیشین افغانستان در تعیین مقامات ارشد و متخصص علوم ارتباطات در خصوص اهمیت این خط آهن برای هر دو کشور و چالشهای پیش روی آن ترتیب داده که در ادامه می خوانیم.

«دکتر محمد هاشم عصمت ‌اللهی» به مدت هشت سال  مشاور حامد کرزی (رئیس جمهور پیشین افغانستان) در امور سیاست داخلی بوده است. وی پس از اخذ مدرک دکترای خود در رشته ارتباطات به عنوان استاد روزنامه‌ نگاری در دانشگاه کابل مشغول به کار شد. دکتر عصمت ‌اللهی، سمت ریاست اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و مشاور رسانه ‌ای وزارت فرهنگ این کشور را در کارنامه خود دارد.

مشاور رییس جمهور سابق افغانستان در ابتدا در خصوص تاثیر راه اندازی این خط آهن در گسترش مناسبات دو کشور گفت: افغانستان بر اساس موقعیت ژئوپلیتیک حدفاصل میان آسیای میانه، آسیای جنوبی و خاورمیانه می باشد که متاسفانه محاط به خشکی بوده و به دریا راه ندارد. لذا احداث خط آهن از ایران به هرات و از آن جا به مزار شریف و آسیای میانه، افغانستان را در وضعیت بهتر اقتصادی و ترانزیت کالای تجاری قرار می دهد.

عصمت اللهی خاطر نشان کرد که قطعا این خط آهن، این کشور را از تنگناهای اقتصادی نجات می دهد و در کاهش هزینه های تجاری کمک فوق العاده ای برای اقتصاد دو کشور مسلمان و برادر جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است. 

قطعا این خط آهن، افغانستان را از تنگناهای اقتصادی نجات می دهد و در کاهش هزینه های تجاری کمک فوق العاده ای برای اقتصاد دو کشور مسلمان و برادر جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است

وی پس از آن به موانع پیش روی خط ریلی خواف_هرات اشاره کرد و چالشهای فرا روی این خط آهن را مسائل سیاسی خواند.

این دانش آموخته دکترای ارتباطات افزود: امریکا که از ۴۰ سال به این طرف در افغانستان حضور داشته، در این مدت استراتژی خلق بحران و مدیریت بحران را در راستای اهداف منطقه ای خود دنبال کرده و میل ندارد تا پیوندها و مناسبات اقتصادی دو جانبه با احداث این راه آهن برقرار گردد. 

امریکا که از ۴۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشته، در این مدت استراتژی خلق بحران و مدیریت بحران را در راستای اهداف منطقه ای خود دنبال کرده و میل ندارد تا پیوندها و مناسبات اقتصادی دو جانبه با احداث این راه آهن برقرار گردد

عصمت اللهی ادامه داد: چالش دوم دولت پاکستان و عربستان سعودی است، زیرا این دو کشور به حمایت امریکا تلاش نموده اند تا احداث مسیر ترانزیت از شمال افغانستان به جنوب پاکستان را در دستور کار خود قرار دهند و طالبان را مورد حمایت قرار دادند تا شرایط پروژه انتقال گاز آسیای میانه به افغانستان و پاکستان را تامین کنند که تا کنون موفق نشده اند. 

این استاد سابق دانشگاه کابل تصریح کرد که چالش سوم خود طالبان و طالبان شاخه امریکا و پاکستان است. این شاخه طالبان که پروسه صلح با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان را دنبال می کند، احتمال دارد که مخالف نموده و مزاحمت هایی را ایجاد کنند.

وی نشان کرد که به صراحت می توان گفت که تاسیس راه آهن از غرب به مرکز و شمال افغانستان، شریان اقتصاد افغانستان را به نفع مردم افغانستان رقم می زند. 

دولت افغانستان در تامین احداث این خط ریلی می تواند سهم قابل ملاحظه ای داشته باشد و از این طریق می تواند زیرساختهای اقتصادی کشور را تقویت نماید

دکتر محمد هاشم عصمت ‌اللهی در پایان گفت: دولت افغانستان در تامین احداث این خط ریلی می تواند سهم قابل ملاحظه ای داشته باشد و از این طریق می تواند زیرساختهای اقتصادی کشور را تقویت نماید.

کد خبر: ۷۰٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha