۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کشور نیاز به انقلاب اقتصادی دارد/ لزوم جلوگیری از خام فروشی نفت در ایران
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) :

کشور نیاز به انقلاب اقتصادی دارد/ لزوم جلوگیری از خام فروشی نفت در ایران

عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: متاسفانه در دوره بعد از انقلاب اسلامی انقلابی در حوزه اقتصادی کشور اتفاق نیفتاده است.

به گزارش بازار، «حجت الله عبدالملکی» ضمن اشاره به اینکه در ایران یک انقلاب سیاسی صد درصد و یک انقلاب فرهنگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی انجام شده است، افزود: شوربختانه از حیث اقتصادی کشور همچنان روی ریل های که آمریکایی ها در دوران قبل از انقلاب برای این مرز و بوم گذاشته اند در حال حرکت است.

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه در زمینه سیاسی و امنیتی در کشور انقلاب اتفاق افتاده اما در بحث اقتصادی هنوز انقلابی صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: وقتی صحبت از تعامل با دنیا می شود دستگاه دیپلماسی خارجی و مسئولان حوزه نفت و دولتی کشور تمام تلاش خود را می کنند تا نفت بیشتری بفروشند چرا این مسئله یکبار برای همیشه در کشور حل و فصل نمی شوددر حالی که همه کارشناسان داخلی و خارجی می دانند اگر دولت بجای صادرات نفت خام روی صادرات فرآورده های نفتی متمرکز شود پدر جد آمریکا هم نمی تواند ایران را تحریم کند.

وی افزود: خریداران فرآورده های نفتی بسیار زیاد هستند و آمریکا نمی تواند آنان را شناسایی و کنترل کند اما خریداران نفت خام ۴۰ تا ۵۰ پالایشگاه مشخص بیشتر نبوده از اینرو آمریکا می تواند روی هر پالایشگاه به اصطلاح یک گردان نیرو پیاده کند و اجازه خرید نفت خام از ایران را ندهد.

عبدالملکی تصریح کرد: بدبختانه پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی در ایران نظام های اقتصادی کشور همان نظام هایی هستند که آمریکایی ها قبل از انقلاب در مملکت ریل گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: آمریکا در دوره قبل از انقلاب ضمن مسلط شدن بر ایران همه مقدرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را تعیین می کرد.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: آمریکایی ها ایران قبل از انقلاب را برای آمریکا ساختند و سیاست هایی در کشور به دست شاه خائن و عوامل نفوذی خود پیاده کردند که تامین کننده منافع آمریکا باشد و سیاست هایی که برای پیشرفت خود مدنظر داشتند هرگز در ایران اجازه پیاده سازی آن را ندادند.

وی افزود: برای مثال در آمریکا تا چند سال قبل که این بحث شل اویل یا نفت های غیر متعارف هنوز به بهره برداری خاصی نرسیده بود صادرات نفت خام در این کشور ممنوع بود.

عبدالملکی یادآورشد: همین آمریکا که ۲۷ تا ۲۸ سال بر اقتصاد ایران مسلط بود اقتصاد کشور را مبتنی بر خام فروشی تربیت کرد و حتی کاری می کند که فرهنگ مدیران اقتصادی چنان به سمت خام فروشی پیش می رود که اصلا نمی توانند این تصور را داشته باشند که می شود پالایشگاه، پتروشیمی و پترو پالایشگاه در داخل داشت که به صرفه هم باشد.

کد خبر: ۷۰٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha