۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
سامانه فروشگاهی مودیان از سال آینده اجرایی می شود
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی:

سامانه فروشگاهی مودیان از سال آینده اجرایی می شود

علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی از اجرای سامانه فروشگاهی مودیان در سال ۱۴۰۰ خبرداد و گفت: طبق این سامانه، کلیه رویدادهای مالی و نحوه مطالبه مالیات‌ها به صورت کانالیزه و مشخص شفاف‌سازی می شوند.

به گزارش بازار، محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در رابطه با مالیات بر تراکنش های بانکی گفت: مالیات بر تراکنش ها از گذشته هم به عنوان یکی از شواهد و قرائنی برای ردیابی رویداد مالی که منتج به درآمد شده باشد مد نظر سازمان امور مالیاتی بوده است.

وی افزود: دسترسی به تراکنش های بانکی از طریق حساب های بانکی در گذشته بسیار سخت بود و باید توسط وزیر اقتصاد از بانکها استعلام و دریافت می شد اما در حال حاضر به موجب قانون این اطلاعات از طریق خود بانکها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

این تراکنش ها نه به عنوان یک رویداد مالیِ درآمدی بلکه به عنوان یکی از شواهد برای ردیابی رویداد مالی که منتج به درآمد می شود مورد استفاده قرار می گیرد که سازمان امور مالیاتی هم از یکی دو سال گذشته این داده ها را مورد استفاده قرار می دهد.

علیزاده تمکین بیشتر فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی را نتیجه مثبت این نوع رویکرد دانست و گفت: با اختیار داشتن این اطلاعات، تمکین مودیان نسبت به مالیات های تشخیصی بیشتر شده است.

وی همچنین در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی گفت: بخشی از درآمدهای کشور توسط سود حاصل از سپرده گذاری های بانکی تأمین می شود که این بر میزان درآمد ملی و تولید ناخالص داخلی هم اثرگذار است.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: اگرچه اقتصاددانان درمورد وضع مالیات بر این نوع درآمد نظرات مختلفی دارند اما به نظر کارشناسان مالیاتی اگر این سیاست در سطح کلان و ارقام بالا پیگیری شود می تواند ظرفیت خوبی برای منابع مالیاتی کشور باشد.

علیزاده با بیان اینکه صد درصد رقم بودجه ای مالیاتی بودجه سال ۹۹ وصول شده گفت: منابع مالیاتی پیشنهادی دولت در قانون بودجه سال آینده حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است که با بررسی های جامع کمیسیون تلفیق به رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی از پیاده سازی و اجرای سامانه فروشگاهی مودیان در سال ۱۴۰۰ خبرداد و گفت: طبق این سامانه، کلیه رویدادهای مالی و نحوه مطالبه مالیات ها به صورت کانالیزه و مشخص شفاف سازی می شوند.

مالیات بر سود سپرده های بانکی از دستور کار مجلس خارج شد
احسان خاندوزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با مالیات بر سپرده های بانکی گفت: ما باید بین دو موضوع مالیات بر سود سپرده های بانکی و مالیات بر سپرده به معنای تراکنش (هر نوع ورود و خروج سپرده بانکی) تفاوت قائل شویم.

وی افزود: موضوع مالیات بر سپرده که اخیراً در برخی محافل هم مطرح شده و رئیس جمهور هم کنایه ای به آن زدند موضوعی است که از دستور کار سیاست گذار خارج است و حدأقل در دولت و مجلس هیچ صحبتی درمورد مالیات بر تراکنش های بانکی و افزایش و کاهش سپرده ها وجود ندارد.

خاندوزی اظهار کرد: موضوع مالیات بر سود سپرده های بانکی به این معناست که یک مالیاتی بر سود سپرده گذاران که در پایان سال یا به صورت مستمر مثلاً ۲۰ درصد دریافت می کنند وضع شود اما تا به الان به عنوان یک مأخذ مالیاتی مورد استقبال سیاست گذاران قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: در طرح کمیسیون اقتصادی که به صحن علنی هم ارسال شده هیچ رد پایی از این نوع مالیات به دلیل احتمال پیامد های منفی در شرایط حساس اقتصادی کشورمان وجود ندارد و از روی میز مجلس کنار گذاشته شده است.

وی کسب درآمد را به عنوان یکی از اهداف وضع این نوع مالیات ها عنوان کرد و متذکرشد: البته بسیاری از کشورها نگاه درآمدی به این نوع مالیات ندارند و نرخ کمتری را برای سود سپرده های بانکی در نظر می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در رابطه با اظهارات گذشته خود مبنی بر اینکه ۲.۵ تا ۳ درصد سپرده گذاران بانکی مالک ۸۵ درصد مجموع سپرده ها هستند گفت: این آمار از مراجع رسمی و بانک مرکزی اعلام شد اما باید بین صاحبان حقوقی و حقیقی سپرده ها تفاوت قائل شویم.

کد خبر: ۷۰٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha