۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تبدیل راور به قطب تولید فولاد در کرمان؛ گام محکم برای خودکفایی در صنعت
اراده های فولادی در کرمان به ثمر نشست

تبدیل راور به قطب تولید فولاد در کرمان؛ گام محکم برای خودکفایی در صنعت

راور- استان کرمان که یکی از قطبهای اصلی تولید فولاد در کشور است یک گام دیگر برای ارتقاء میزان تولید فولاد به عنوان یکی از نیازهای کشور برای توسعه کشور برداشت.

بازار؛  گروه استان ها: استان کرمان جز سه قطب اصلی تولید فولاد در کشور محسوب می شود و چرخه تولید فولاد را تکمیل کرده است، وجود معادن بزرگ سنگ آهن در سیرجان و زرند و کارخانه های بردسیر، بافت در کنار مجتمع های صنعتی گل گهر و جلال آباد و معادن زغالسنگ زمینه را برای تولید شمش فولاد در استان مهیا کرده اند.

حالا متخصصان این استان در تلاش هستند که پنجمین قطب تولید فولاد کرمان را در راور راه اندازی کنند.

در همین راستا عملیات اجرایی احداث فاز سوم و سوم کارخانه فولاد راور در با اشتغالزایی هزار نفر آغاز شده و ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد دارد که می تواند در راستای توسعه کشور گام محکم و قابل اتکایی باشد.

نزدیکی این کارخانه به معادن سنگ آهن و ذغالسنگ یکی از مزایای مجتمع صنعتی راور است و زنجیره تولید فولاد را در کرمان محکم تر از قبل می کند.

نزدیکی این کارخانه به معادن سنگ آهن و ذغالسنگ یکی از مزایای مجتمع صنعتی زاور است و زنجیره تولید فولاد را در کرمان محکم تر از قبل می کند

گفته می شود این کارخانه در فازهای بعدی می تواند میزان تولید شمش فولاد را به ۲۰۰ هزار تن در سال افزایش دهد.

راور سد بزرگ خام فروشی است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: شهرستان راور در شمال استان کرمان دارای پتانسیل های اقتصادی فراوانی است که می تواند با بالقوه کردن این ظرفیت ها در راستای خوداکتفایی ایران در تولید فولاد تاثیر گذار باشد و استان کرمان را نیز از خام فروشی دور نماید.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: هم اکنون دو فاز دوم و سوم کارخانه فولاد راور کلنگ زنی شده و اعتبار مورد نیاز برای تسریع در اجرایی شدن این پروژه صنعتی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: این کارخانه می تواند در راستای اشتغالزایی در شهرستان محروم راور نیز تاثیر گذار باشد اجرای این دو طرح می تواند اشتغال مستقیم حداقل هزار نفر را در مرحله کنونی تضمین کند.

وی بیان کرد: در صورت توسعه این دو فاز ظرفیت تولید شمش در استان کرمان را می توان به ۲۰۰ هزار تن افزایش داد.

پور ابراهیمی افزود: آنچه که در استان کرمان که دارای معادن گسترده سنگ آهن و زغالسنگ است در اولویت قرار دارد جلوگیری از خام فروشی و محرومیت زدایی و اشتغالزایی است که به خصوص در راور این امر از اهمیت بالایی قرار دارد.

آنچه که در استان کرمان که دارای معادن گسترده سنگ آهن و زغالسنگ است در اولویت قرار دارد جلوگیری از خام فروشی و محرومیت زدایی و اشتغالزایی است

وی همچنین از توسعه معادن سرب و روی در این شهرستان خبر داد و گفت: یکی از بزرگترین کارخانه های تولید سرب و روی در این شهرستان نیز در آستانه راه اندازی است که راور را به شهری صنعتی و قابل اتکا تبدیل خواهد کرد.

آینده صنعتی روشنی مقابل چشم مردم راور است
فرماندار راور نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: اقدامات و پیگیری های بسیاری برای توسعه صنعت فولاد در شهرستان انجام شده و برنامه ریزی های قابل توجهی هم در دستور کار است که موجب توسعه این شهرستان خواهد شد.

مالک اژدری افزود: عملیات احداث واحد ذوب و ریخته گری کارخانه فولاد نیز آغاز شده و هر روز گام های مهم تری با تکیه بر توان بومی و با هدف اشتغالزایی در استان کرمان انجام می شود.

وی تصریح کرد: با احداث این واحدها عملا تولید شمش فولاد در این کارخانه عملیاتی می شود و اشتغالزایی معادن ۵۸۰ نفر مهیا می کند و آنچه که اهمیت دارد این تکنولوژی با تکیه بر توان جوانان این مرز و بوم انجام می شود و اولویت اشتغال نیز با جوانان بومی است.

راور به حلقه نهایی تولید فولاد تبدیل شده است
وی افزود: عملا راور به یکی از حلقه های انتهایی تولید محصولات نهایی و فولاد تبدیل شده است و سالانه ۹۰ هزار تن لوله فولادی نیز تولید می کند که در صنایع مختلف مورد استفاده است.

فرماندار راور افزود: تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح ها در مقاطع مشخص شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

تولیدی آهن اسنفجی نیز یکی از اهداف فازهای دوم و سوم صنایع فولادی راور است  و در مجموع به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فازهای دوم و سوم فولاد راور نیاز است.

تکیه بر توان بومی برای توسعه صنعتی نیازی استراتژیک است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های داخلی در بخش های مختلف این کارخانه آن را از سایر پروژه ها متمایز کرده و این اصل بسیار مهم است چون در کنار توسعه تکنولوژی تولید فولاد می توان این امر را به عنوان یک گام مبارک دانست.

محمد جواد زاهدی افزود: در این پروژه بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و ظرفیت بزرگ اقتصادی در اختیار مردم راور و تولید داخلی قرار گرفته که می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

این کارخانه سه کوره بلند دارد که ظرفیت قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد و به توسعه معادن استان نیز کمک می کند چون دیگر نیازی به صادرات زغالسنگ به استانهای دیگر نخواهیم داشت و خام فروشی به فراموشی سپرده می شود

وی تصریح کرد: به جوانان راور هم می توان بشارت داد که با افتتاح این کارخانه در دو تا سه سال آینده زمینه اشتغال قابل توجهی در شهرستان ایجاد کرد.

زاهدی بیان کرد: زمینه رشد اقتصادی و اشتغال در شهرستانی مانند راور که سال ها از توسعه صنعتی دور بوده است می تواند نوید بخش روزهای خوبی باشد.

وی ادامه داد: این کارخانه سه کوره بلند دارد که ظرفیت قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد و به توسعه معادن استان نیز کمک می کند چون دیگر نیازی به صادرات زغالسنگ به استانهای دیگر نخواهیم داشت و خام فروشی به فراموشی سپرده می شود.

زاهدی توسعه صنعتی را موجب جلوگیری از مهاجرت از راور به شهرهای دیگر استان می شود و می تواند موجب توسعه دانشگاه ها و زیر ساخت های شهرستان شود.

از استان کرمان به عنوان بهشت معادن کشور یاد می شود و هر چند تحریم ها موجب کاهش سرمایه گذاری در این بخش شده است اما به وضوح می توان به افزایش توان جوانان تحصیل کرده کرمان برای توسعه صنایع در کنار معادن اشاره کرد.

سرمایه گذاری مناسبی که در این زمینه انجام شده عملا آینده ای درخشان را در راستای گذر کرمان از استانی «کشاورز محور» به سمت استان «صنعت محور» مقابل چشم کرمانی ها قرار می دهند و تولید کالایی مانند شمش و مشتقات آن می تواند صنایع داخل کشور را نیز از واردات و خروج بی رویه ارز از کشور بی نیاز کند.

کد خبر: ۶۹٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha