۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
قراردادهای سفید و روزگار سیاه کارگران/ امنیت شغلی نداریم
گزارش خبری؛

قراردادهای سفید و روزگار سیاه کارگران/ امنیت شغلی نداریم

بیرجند- نبود امنیت شغلی، قراردادهای سفید و دستمزد پایین از جمله مشکلاتی بوده که در شرایط سخت کرونایی، کارگران را خسته کرده و آنها خواستار رسیدگی به این موضوعات هستند.

بازار؛ گروه استان ها: جامعه کارگری در کشور و خراسان جنوبی همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری، اما همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.

 نبود امنیت شغلی در جامعه کارگری از مهم ترین مشکلات این قشر بوده که مهم ترین مصادیق آن، بحث قراردادهای موقت و بی توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد با کارگر است.

از آنجایی که کارگران بخش اعظم جامعه را تشکیل داده و معمولاً به واسطه شرایط نامناسب کاری و معیشتی خود جزو قشر ضعیف جامعه نیز محسوب می شوند، نیازمند حمایت هستند.

نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی ظهر دوشنبه در نشستی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی برگزار شد، به بیان بخشی از مشکلات جامعه کارگری در خراسان جنوبی پرداخته و خواستار رفع آن شدند.

نبود سوخت کافی برای کارگران
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان‌جنوبی در این جلسه با بیان اینکه از مرداد ماه سال جاری تاکنون ۷۰۰ کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه ای هستند، افزود: این افراد به دلیل سهمیه بندی ها پشت خط مانده اند که خواستار توجه به آن ها هستیم.

حسن علیزاده بیان داشت: در حال حاضر بین کارگران ساختمانی به دیگر کارگران در قوانین سختی کار تبعیض است چراکه کارگران ساختمانی کارفرمای ثابتی ندارند بنابراین از مزایای سختی کار برخوردار نمی شوند.

وی کمبود سوخت گازوئیل و گاز مایع را یکی از مشکلات این قشر دانست و افزود: در کشوری مانند ایران که سرشار از منابع سوختی است، شایسته نیست اینچنین مشکلاتی گریبانکیر کارگران باشد. 

وی ادامه داد: ۴۰۰ جوشکار فعال در استان، سوخت مورد نیاز را به سختی و از طریق اتوبوس ها و مینی بوس ها تهیه می کنند.

مشکلات کارگران در وزارتخانه پیگیری شود
رئیس هیئت مدیره انجمن های صنفی و کارفرمایی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: رفع برخی از مشکلات کارگران در استان نیازمند پیگیری در وزارتخانه است.

عابدینی با اشاره به مشکلات قانون چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور برای کارگران بیان کرد: طرح طبقه بندی مشاغل سخت از دیگر مشکلات پیش روی این قشر است.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی هم در این جلس معیشت را دغدغه اصلی بازنشستگان دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، بازنشستگان  با حقوق دو میلیون و ۷۰۰ تومان نمی توانند هزینه های یک خانواده را تامین کنند. 

محمد حسین براتی عدم موفقیت در پرداخت تسهیلاتی به اعضای کانون را یکی از مشکلات پیش رو دانست و افزود: نبود پزشک متخصص در بیمارستان ها و کمبود تجهیزات در مراکز درمانی شهرستانی از دیگر مشکلات پیش رو است.

مشکلات تک نرخی شدن ارز برای کارگران
دبیر اجرایی خانه کارگر هم در این جلسه با بیان اینکه دستمزد کارگران کفاف زندگی فعلی را نمی دهد، اظهار داشت: از متولیان خواستاریم کمک هزینه های جامعه کارگری تقویت شود.

قادری با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز و تعیین ارز ۱۷ هزار تومان سفره کارگران را کوچک کرده است، گفت: خواستار دریافت سهم عادلانه از منابع دولت هستیم.

وی همچنین خواستار منزلت اجتماعی کارگران در محیط کار شد و افزود: امنیت شغلی از دیگر مشکلات این قشر بوده که نیازمند توجه است.

قادری با بیان اینکه خواستاریم حق بیمه ارز از تمامی حقوق و مزایای کارگران کسر شود، اظهار داشت: همچنین خواستار احیای ماده ۵۶ قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران هستیم.

کارگران امنیت شغلی ندارند
رئیس شورای اسلامی کار خراسان‌جنوبی  هم در این جلسه با بیان اینکه امنیت شغلی، تامین معیشت و تشکل یابی از جمله مشکلات جامعه کارگری است، اظهار داشت: قراردارد های موقت، قراردارهای سفید امضا و عدم توجه کافی به قوانین، امنیت شغلی کارگران را تهدید می کند.  

محسن کدخدا بیان کرد: بر اساس آمارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تورم ۴۶ درصد و تورم کالاهای خوراکی ۷۶ درصد افزایش داشته که عاعث افزهیش سه میلیون تومان به سبد معیشت خانوارها شده است.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، کارگران در تامین معیشت خانواده دچار مشکل هستند بنابراین خواستار افزایش حداقل ۲۵ درصد مزد کارگری هستیم.

رئیس شورای اسلامی کار خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین از متولیان خواستاریم برخورداری خراسان جنوبی از بیمه منطقه ای هستیم. 

کدخدا از فعالیت ۴۵ شورای اسلامی کار هفت هزار و ۴۹۴ عضو در استان خبر داد و گفت: عدم آموزش نیروی کار یکی از مشکلات این قشر بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

ثبت نام ۶۳۰۰ نفر در سامانه جامع بیمه بیکاری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۸۸ واحد صنعتی و ۹ شهرک صنعتی در استان فعال هستند. 

غلامرضا اشرفی داشتن ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک، ۲۲۶ واحد صنفی دارای پروانه و وجود هزار و ۱۸۹ اثر تاریخی و بازارچه های مرزی را از جمله مزیت های استان دانست و گفت: همچنین این استان در پرورش گل نرگس، زرشک، پسته و زعفران از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری بیان کرد: طی سال گذشته سامانه جامع بیکاری در استان طراحی شده که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون شش هزار و ۳۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

اشرفی از پرداخت ۴۴ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به واحدهای مشکل دار خراسان جنوبی خبر داد و افزود: شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای استان از مهم ترین مشکلات پیش رو بوده چراکه روز به روز بر تعداد کارگران بیکار افزوده می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ایمنی از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار مورد بازرسی انجام شده است، بیان داشت: در حال حاضر  ۲۸۱ تشکل کارگری و کارفرمایی، ۴۴ شورای کار، ۱۶۶ نماینده کارگر و سه خانه کارگر در استان فعال است.

اشرفی و تهیه شناسنامه انجمن های صنفی کارگری، تهیه و تدوین چهارچوب نظری با اصول کار در تشکل های کارگری و توانمند کردن تشکل ها از جمله اقدامات ترویجی حوزه کارگری دانست و عنوان داشت: تدوین ۱۰ مقاله تخصصی، برگزاری نشست های علمی و تخصصی و توانمند سازی اعضای تشکل های کارگری در خراسان جنوبی از دیگر اقدامات انجام شده است.

بدهی ۲۸ میلیاردی دستگاه ها به کارگران
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: حل مشکلات جامعه کارگری در طول یک روز به وجود نیامده پس در کوتاه مدت هم رفع نمی شود.

ناصر خوش خبر از پیگیری مشکلات کارگران در کمیسیون کارگری استان خبر داد و اظهار داشت: باید از انباشت مشکلات این قشر جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه هر واحدی مانند مرغداری های آسیب دیده از آنفولانزا دچار مشکل می شوند، تولید و جو روانی جامعه هم به چالش کشیده می شود، گفت: باید برای رفع مشکلات اینگونه از واحدها و برگشت نیروی کار به چرخه فعالیت تلاش کنیم.

خوش خبر با بیان اینکه کارگران جزو افراد زحتمکش جامعه بوده که نباید به فراموشی سپرده شوند، بیان داشت: در حال حاضر معوقات کارگران استان به ۲۸ میلیارد تومان می رسد که بخش عمده ای در حوزه راه و شهرسازی است.

رشد ۷۲ درصدی تشکل های کارگری
معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با بیان اینکا طی سال های گذشته دولت توجه خوبی به کمیت و کیفیت تشکل ها داشته است، اظهار داشت: در دولت جاری  و در هفت سال گذشته شاهد رشد ۷۲ درصدی تشکل کارگری و کارفرمایی بوده ایم.

حاتم شاکرمی بیان داشت: اجبار برای عضویت در تشکل ها یا مانع از عضویت در آن تخلف است با  پذیرش این مسئولیت باید عدالت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در میانگین هفت سال گذشته بر اساس ماده ۴۱ قانون، افزایش مزد نسبت به تورم، دو درصد بیشتر بوده است، اظهار داشت: ۹۰ درصد از اشتغال کشور در بخش واحدهای کوچک بوده و این افزایش ها در واحدهای خرد نمود بیشتری دارد.

حمایت بیمه بیکاری از بیکاران شاغل در مرغداری ها
معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی حاضران در جلسه بیان کرد: دستگاه های اجرایی نباید اجازه دهند فردی که نماینده کارگر یا عضو شورای اسلامی کار است قبل از اتمام مسئولیت از کار اخراج شود. 

وی در پاسخ پیشنهاد ارائه شده از سوی اعضای جلسه مبنی بر مزد منطقه ای، بیان کرد: علی زغم اینکه در قانون این اختیار داده شده که مزد منطقه ای در صنایع خاصی تعریف شود اما در شرایط فعلی زیرساخت های تعیین مزد منطقه ای فراهم نیست.

شاکرمی با بیان اینکه با مزد منطقه ای مخالف نیستیم، اظهار داشت: اما با افرادی که می خواهند حداقل های پیش بینی شده در قانون تحت عنوان مزد منطقه ای حذف شود، مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم خدمات را به سمت و سوی الکترونیکی شدن پیش ببریم، افزود: از نمایندگان کارگران حاضر در جلسه خواستاریم برای انجام مجامع و انتخابات تشکل های کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیکی پیش قدم شوند.

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان بیان کرد: کارگران این مرغداری ها بدون هیچ گونه محدودیت تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می گیرند بنابراین مدیران استانی نباید اجازه دهند یک کارگر حتی یک روز خارج از حمایت قرار گیرد.

کد خبر: ۶۹٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha