۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
تحولات اخیر بازار سرمایه و انتظارات سهامداران از آینده
رئیس هیئت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا بررسی کرد

تحولات اخیر بازار سرمایه و انتظارات سهامداران از آینده

سریزدی، رئیس هیئت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا گفت: بازارسرمایه محل تقابل انتظارات افراد از عایدات اوراق بهادار، شامل سود تقسیمی و افزایش قیمت آن است؛ هرچند نوسانات جزء ذات بازار است و ریسک و بازده با هم معنا پیدا می‌کند، اما تجربه نشان داده است در بلندمدت بازارسرمایه بازده بالاتری را نسبت به بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاران خود فراهم آورده است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، حاجی غلام سریزدی، عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: نقش و اهمیت فعلی بازار سرمایه بر هیچ کس پوشیده نیست، جذب سهامداران در یک سال گذشته در این بازار خیلی بیشتر از انتظار بوده است و در حال حاضر بیش از نیمی از مردم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر بازار شده‌اند؛  مصاحبه‌های متعدد مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس موید این مطلب است.

وی در ادامه گفت: عقب‌نشینی وزارت صمت در قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا و لغو موانع و محدودیت های صادراتی فولاد، افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در چند ماه اخیر و متعاقب آن گزارش‌های بسیار مناسب شرکت های مربوطه، محرک خوبی در بهبود معاملات بازارسرمایه است. هرچند هر ایرانی از کاهش نرخ دلار و تقویت پول ملی و افزایش ارزش ریال استقبال می‌کند، لیکن در کنار تقویت پول ملی و شاید مهمتر از آن، تثبیت و کاهش نوسانات آن ضرورت دارد به گونه ­ای که نوسانات شدید نرخ ارز قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را از تولید کنندگان گرفته و باعث تحمیل ریسک مضاعف به آنها می شود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا در بررسی ریسک های بازارسرمایه اظهار کرد: موضوعات مرتبط با بودجه و نرخ دلار آن، تصمیمات خلق الساعه و تغییر قوانین و مقررات توسط نهادهای بالا دستی و نزدیک شدن به پایان سال و نیاز شرکت‌های حقوقی به تامین منابع مالی جهت امور جاری پایان سال خود و مشخص نبودن چگونگی تعامل با سایر کشورها در فضای ایجاد شده فعلی ناشی از انتخاب «بایدن» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده و چگونگی آزادسازی مابقی سهام عدالت از ریسک های پیش روی بازار سرمایه خواهد بود.

وی افزود: انتظار ذینفعان بازار سرمایه حمایت‌های مستمر دولت از این بازار است، به گونه‌ای که این حمایت‌ها مقطعی و صرفاً برای تامین کسری بودجه نباشد. کاهش نرخ بهره بانکی در جهت حمایت از تولید، در نظر گرفتن معافیت­های مالیاتی در افزایش سرمایه شرکت­ها به منظور توسعه کسب و کار، کاهش مالیات شرکت های تولیدی، حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات هیأت دولت، کاهش دخالت ها و مصاحبه های سایر نهادها در امور بورس و عدم تصمیمات ناگهانی از مواردی است که از دولت و نهادهای تصمیم ­گیر در این رابطه انتظار می­ رود.

کد خبر: ۶۹٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha