۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
موضع بایدن در مورد ایران مبهم است| تهران تا امتیاز نگرفته امتیازی ندهد و از برجام درس بگیرد
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

موضع بایدن در مورد ایران مبهم است| تهران تا امتیاز نگرفته امتیازی ندهد و از برجام درس بگیرد

پروفسور شیرین هانتر معتقد است ایران باید از برجام درس بگیرد و تا امتیازی دریافت نکرده امتیازی به طرف مقابل ندهد.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم تحلیف «جو بایدن» در امریکا به پایان رسید و او در شرایطی کاملا متفاوت از روسای جمهوری قبلی امریکا وارد کاخ سفید شد.

این انتخابات هم برای مردم امریکا اهمیت زیادی داشت و هم برای جهان مهم بود. سران کشورها، شهروندان و مقامات پیشین کشورها انتصاب بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید را گام مثبتی در عرصه بین الملل می دانند و امیدوارند که دولت تازه بتواند زمینه را برای بهبود روابط امریکا با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون تنظیم نموده که در ادامه می آید.


*برخی معتقد هستند با توجه به کابینه بایدن که افراد زیادی از تیم مذاکرات هسته ای دوره اوباما با ایران را تشکیل می دهد شاهد تغییرات گسترده در روابط آمریکا با ایران خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟

مسأله مهمی که باید در نظر داشت این است که افرادی مثل «وندی شرمن» مأمور اخراجی هستند نه تصمیم گیرنده. البته نظرات آنها در تصمیمها اثر دارد اما تعیین کننده نیست. بنابراین صرف حضور آنها برای گشایش در روابط ایران و آمریکا و مسأله برجام کافی نخواهد بود.

این بایدن هست که باید تصمیم راهبردی را بگیرد که آیا می خواهد در راه کم کردن تنشها با ایران پیش برود یا همان سیاست فشار را ادامه دهد.


*بر اساس برخی اخبار قرار بود که برداشتن تحریمهای نفتی ایران در فرمان ابتدایی بایدن باشد و این موضوع از دستور کار خارج شده است. این خبر را بلومبرگ اعلام کرده بود. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟

از ابتدا هم روشن بود که بایدن هیچ اقدام مثبتی در قبال ایران بدون نوعی امتیاز از جانب ایران برنخواهد داشت. در صحبتهای خود در سنا، «تونی بلینکن» وزیر خارجه پیشنهادی به خصوص این امر را روشن کرد که بایدن تحریمهای ترامپ را تا رسیدن به یک توافق گسترده تر حفظ خواهد کرد.


*بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا که پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد گفت رئیس‌جمهور منتخب(بایدن) معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد. به نظر شما برجام چگونه به مسائل موشکی و سیاست منطقه ای ایران گره می خورد؟

تمام صحبتهای بایدن در مورد ایران مبهم بوده است. این هم مثل دیگری است. من چند ماه قبل در مقاله ای نوشتم که بایدن باید مواضع خود در مورد ایران را صریحتر ابراز کند. به عقیده من هر نوعی توافق و امتیاز دادن در مورد بازگشت به برجام از طرف ایران و آمریکا باید همگام و همزمان باشد نه مثل برجام که ایران تمام تعهداتش را انجام داد اما تحریمها در واقع برداشته نشد.


*رویکرد بایدن به منطقه خلیج فارس و به ویژه به عربستان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟ تا چه میزان روابط آمریکا با آنها متأثر از رابطه آمریکا و ایران خواهد بود؟

سیاست بایدن هم حمایت همه جانبه از اسرائیل خواهد بود. «بلینکن» هم در سنا گفت که بایدن از توافق ابراهیم حمایت می کند. در مورد عربستان هم تغییر زیادی نخواهد شد به خصوص آنکه ریاض برای جلب نظر بایدن داوطلبانه اقداماتی انجام خواهد داد. مثلا سازش با قطر از جمله این کارهاست. در مورد یمن هم شاید نرمش بیشتری نشان دهد.

کد خبر: ۶۹٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • CA ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      0 0
      قدیم میگفتند دو کلمه از مادر عروس بشنوید اما این آکله رسما پا اندازه و قواد ؛ مادر عروس پیشکش